Berlín otevřel nové letiště. Odbavuje i čtyři hodiny

Berlín po 16 letech výstavby otevřel během lockdownu své nové letiště známé pod označením BER. První zkušenost cestujících s ním je ovšem bídná. Chystáte-li se z něj letět v době berlínských prázdnin či svátků, na odbavení si v souladu s doporučením Lufthansy vyhraďte raději čtyři hodiny. Budou se vám hodit.

21. 10. 2021 | Danuše Siering

Hlavní terminál Berlin Brandenburg Airport má oproti původnímu plánu mezipatro navíc, odbavení tu přesto trvá neúnosně dlouho Foto: Danuše Siering

Konečně. Po dlouhé době mohly berlínské rodiny odletět na podzimní prázdniny, pro mnohé z nich to bylo i první seznámení s novým berlínským letištěm „BER“. Letištní architekti a manažeři si teď mohli udělat představu o průběhu odbavení při plné zátěži. Zkouška dopadla dramaticky.

O víkendu, kdy v Berlíně začínaly prázdniny, vytvořily se obrovské fronty, které nebyli pracovníci letiště schopni odbavit včas. Výsledkem byl nejen třídenní (pátek – neděle) chaos a nervy před odletem, ale mnohé rodiny strávily začátek prázdnin právě na letišti, když jim kvůli špatně organizovanému odbavení uletělo letadlo.

Od Lufthansy přišlo promptně prohlášení: „Vzhledem ke zvýšenému počtu cestujících na začátku prázdnin se mohou na berlínském letišti prodloužit čekací doby u odbavovacích přepážek a bezpečnostních kontrol. Z tohoto důvodu vás žádáme, abyste se na letiště dostavili alespoň 240 minut před odletem.“

Pohled z letadla na letištní plochu BER, Foto: Danuše Siering

O víkendu 8.– 10. října letiště BER odbavilo celkem 188 000 cestujících, což by – při celkem nereálném každodenním počtu – znamenalo ročně přepravit 22 milionů cestujících. V zájmu navýšení kapacity z původně plánovaných 22 milionů cestujících na 27 milionů ročně, přitom investor přidal hlavnímu terminálu mezipatro. Neustálé změny a s tím i prodlužování realizace byly jedním z důvodů, že se náklady na stavbu letiště vyšplhaly z původně plánované 1, 1 miliardy Euro až na 6 miliard Euro. 

Lufthansa zdržení při odbavení vysvětluje nutností kontrolovat testy a očkování. Jako hlavní důvod však uvádí nedostatek zaměstnanců v letecké branži.

Během krize z odvětví letecké dopravy natrvalo odešlo 16 % pracovníků. V případě pozemní obsluhy, kde se jedná o těžkou a špatně placenou práci, to byla dokonce téměř polovina. Lufthansa ale zapomněla dodat, že to byli oni sami, kdo velkou část pracovníků propustili. Psali jsme o tom v článku Cestování v roce 2021? Krizi řeší největší cestovka světa i největší aerolinky Evropy .

240 minut, to jsou čtyři hodiny čekání… pro rodiny s malými dětmi nemalá komplikace, obzvlášť, když potom následuje ještě třeba několikahodinový let. Najít řešení nebude lehké. Při cestě do Prahy jím ale může být auto. I navzdory rozsáhlým opravám na dálnici cesta trvá méně než čtyři hodiny – člověk je tak v cíli dřív, než by jej na berlínském letišti odbavili.