Cestování v roce 2021? Krizi řeší největší cestovka světa i největší aerolinky Evropy

TUI a Lufthansa, největší cestovní agentura světa a největší evropský letecký dopravce, doplácejí na koronavirus miliardovými ztrátami. Obě německé společnosti už propustily tisíce lidí. Přesto jejich šéfové hledí do budoucnosti poměrně optimisticky.

Největší turistická společnost světa, německá cestovní agentura TUI Group, má problémy. Cestovka, která kromě svých kanceláří ve 180 destinacích světa provozuje na 400 hotelů, 150 vlastních letadel a organizuje i výletní plavby, zveřejnila finanční výsledky za rok 2020, které zohledňují už i třetí kvartál letošního roku. I když společnosti poskytla německá vláda 4,3 miliardy euro, nevypadá srovnání s rokem 2019 pro TUI dobře. A ani pro její zaměstnance.

Úroveň rezervací v zimním provozu se v současné době pohybuje kolem jedné pětiny běžné sezóny. „To je lepší než nic,“ konstatoval generální ředitel společnosti TUI Friedrich Joussen.

Tržby oproti předchozímu roku každopádně poklesly z 18,9 na 7,9 miliardy eur. Zisk z předchozího roku ve výši 416 milionů eur nyní následuje ztráta ve výši 3,1 miliardy eur.

Odchod tisíců zaměstnanců

Důsledky pro zaměstnance jsou dramatické: je plánováno škrtnout dalších
8 000 pracovních míst po celém světě. Už na konci září přitom měla TUI po celém světě 48 330 zaměstnanců, tedy téměř o třetinu méně než v roce 2019, kdy bylo u agentury zaměstnáno 71 473 lidí.

Šéf cestovky ale nevidí budoucnost nijak tragicky. Po roce 2021, který Joussen označil za „přechodný“, očekává, že by cestovní rok už během roku 2022 mohl dosáhnout úrovně před pandemií.

Problémy má i Lufthansa

Podobně, jako se v Česku potýká s potížemi společnost Smartwings, má v Německu velké ztráty i mnohonásobně větší Lufthansa.

Miliardové zisky v letech 2018 a 2019 promění tato největší evropská letecká společnost v jednoznačné minus. Kvůli koronavirové krizi společnost za prvních devět měsíců roku vykázala ztrátu 5,6 miliardy eur.

Také počet zaměstnanců, který ještě v roce 2019 činil téměř 138 000, má být do konce roku 2020 snížen přibližně o 29 000. To znamená, že každý pátý zaměstnanec přijde o práci. Ohroženo je i zhruba tisíc pilotů jenom v Německu.

„Naše společnost teď víc stojí, než letí. Nemůžeme si nic namlouvat,“ komentuje situaci generální ředitel Lufthansy Carsten Spohr. Také jeho výhled do budoucna je ale pozitivní. „Předpokládáme, že příští rok budeme mít pozitivní cash a že v roce 2022 budeme opět ziskoví.“ A my, kteří rádi cestujeme, držíme palce.

17. 12. 2020