Generální ředitel Vodafone: Naše firma je jiná, na tom si zakládáme

Začátek kariéry spojil se značkou Lybar, později v Nestlé vymýšlel, jak propagovat dětské bonbony JOJO. Posledních téměř 20 let strávil v oboru telekomunikací. V každé práci byla jeho nadřízená žena. S úsměvem tak říká, že díky tomu má asi pro ženy porozumění. S Petrem Dvořákem, generálním ředitelem společnosti Vodafone Česká republika, jsem si povídala právě o ženách a o tom, jakou mají ve Vodafonu podporu.

Petře, vedeš firmu, která byla několikrát oceněna jako nejlepší zaměstnavatel pro ženy. Jak se to povedlo?

Možná to souvisí s tím, že nemalé období Vodafonu byly ve vedení ženy. Firma si historicky zakládala na tom, že bude jiná. Já po několika letech ve Vodafonu už některé věci nevnímám a beru je jako přirozené. Pak ale přijde někdo z venku a říká: „O tomhle, co děláte pro ženy, byste měli mluvit.“ Vodafone je prostor pro každého, lidé tu mají svobodu. Když jako maminka potřebuješ odejít v průběhu dne na dětskou besídku, nikdo to tady nemusí institucionalizovat. Jednoduše je to součástí toho jiného, které se pak stalo normou a nikdo o tom už nepřemýšlí. Jen se to dál rozvíjí a doplňují se detaily. Samozřejmě náš přístup vyžaduje i velkou zodpovědnost zaměstnanců. A my našim zaměstnancům věříme.

Jak už jsi říkal, Vodafone vedly v minulosti ženy a i tvoje současná nadřízená v Londýně je žena. Jak se ti pod ženami pracuje?

Musím říct, že jsem nikdy neřešil, jestli pracuji pod ženou nebo mě řídí muž. Už v mojí první práci to byla žena, v druhé práci stejně tak a i tady ve Vodafonu byla mojí nadřízenou vždycky žena. Nějak přirozeně mě to provázelo už od začátku. Nikdy jsem s tím nebojoval a hodně jsem se od žen naučil.

Je nějaká žena z tvého okolí, z jakékoli oblasti, která tě inspiruje, zkrátka pro tebe žena s velkým Ž?

Pro mě jsou obecně všechny ženy s velkým Ž. Ženy zvládají obhospodařit rodinu, domácnost a ještě fungují na 100 procent v práci. Obvykle za každým úspěšným mužem stojí podporující žena. Za mnou moje manželka a dcera, které jsou nejen mojí velkou podporou, ale i inspirací. A proto obdivuji všechny ženy. Takže abych odpověděl na tvoji otázku: na jména inspirativních lidí moc nejsem. Ani ze světa mužů bych nevytáhl jméno někoho, kdo mě motivuje. Zkrátka od každého si beru něco.

Když jsi mluvil o té podpoře doma, je nějaká ryze ženská práce, kterou doma zastáváš a pomáháš tím naopak své ženě?

Jsem obvykle celý den pryč a moc práce na mě doma nezbude. Domácích prací se ale nebojím, mám na starost třeba mytí oken.

A jaké máš koníčky? Vím o tobě, že zpíváš ve sboru.

To máš pravdu, zpívám. Přivedla mě k tomu dcera. Jejího sbormistra napadlo, že by mohl ukázat rodičům, jako takovou malou pomstu, čím si ta děvčata procházejí, a dal dohromady sbor rodičů. V tenoru je nás dokonce pět chlapů. Ale můj největší koníček je sport. Mám za sebou třeba triatlonový závod Ironman, což jsou skoro 4 kilometry plavání, 180 kilometrů na kole a maratonský běh.

Pojďme se vrátit k tvým začátkům v businessu. Kariéru jsi začínal v Lybaru. Já si pamatuju Lybar jako ikonický lak na vlasy pro ženy. To znamená ženská značka, ženský kolektiv. Neměl jsi s tím jako mladý kluk problém?

Ne, neměl. Já tam nastoupil v době, kdy se Lybar snažil zbavit puncu, že je to vlasová kosmetika pro babičky a chtěl značku omladit. A mě hrozně bavilo sledovat ty „insighty“ mladých žen a jejich vnímání Lybaru. Bral jsem to jako ryze profesní výzvu. U vlasové kosmetiky bylo děsně zajímavé, že to bylo především o vnímání značky a ne o parametrech výrobků. V té době začal přicházet na trh L‘Oréal a ženy po něm prostě prahly.

Nemohl jsi to mít jednoduché. Já určitě byla v tu dobu cílová skupina a sáhla bych právě po L‘Oréalu. Z Lybaru jsi pak šel do Nestlé. Tam jsi měl na starosti co?

Tam jsem zase dělal marketing a propagoval dětskou značku JOJO. V tu dobu jsme do bonbonů začali přidávat kalcium a vitaminy a maminky hledaly zdravé mlsání. Cílovou skupinou byly tedy opět ženy a tím mě přivádíš na linii, kdy si říkám, že vlastně musím mít pro ženy porozumění (smích). Po Lybaru a Nestlé jsem totiž nastoupil do T-Mobilu a ten byl vždycky vnímaný jako ženský operátor. Respektive tak, že nejlépe značku vnímaly ženy a rodiny.

Ženy tě, koukám, provázejí celou kariérou. Vodafone si dal závazek, že do roku 2025 bude ve vedení firmy 30 % žen na manažerských pozicích. V nejvyšším vedení firmy jsou ale samí muži, až na jednu výjimku. Budeš to chtít trochu rozhýbat?

Jsem člověk, který nemá rád kvóty. Nemám je rád právě kvůli ženám, které na konci té kvóty jsou. Občas se totiž stává, že jsou její obětí a ptají se pak samy sebe, zda tu práci dostaly, protože jsou fakt dobré, anebo proto, že musela firma naplnit svůj závazek. Lidi do svého týmu si nikdy nechci vybírat na základě nějaké podmínky. Pro mě je důležitá kvalita kandidáta a typologie osobnosti. Vždycky ale vyžaduju, aby ve výběrovém řízení byla nějaká žena, i kdyby šlo čistě o mužskou pozici. Mám teď v týmu sice jen jednu ženu, ale také dva zástupce LGBT, takže jsme diverzitní tým. Když jsem já přišel do Vodafonu, tak ve vedení firmy bylo více žen než mužů. Takže se to v průběhu času mění.

Zaujalo mě, že ve Vodafonu mají ženy svoji zeď. Výstavu fotek úspěšných manažerek.

Když chceš ve firmě udělat nějaký rozdíl, tak se musíš soustředit na skupiny lidí, ve který ten rozdíl chceš udělat. Ve Vodafonu podporujeme ženy. Žena si často netroufá přijmout manažerskou pozici, protože má obavu, aby to všechno zvládla. Proto jim chceme ukazovat příběhy jiných žen, které se toho nebály. Takže tato zeď je pro nás důležitá právě v té symbolice, aby si každá žena, která kolem ní projde, řekla: jde to, tady můžu vyniknout, tady lze skloubit rodinu a kariéru dohromady.

Souvisí s tím i váš interní program „Women Up“ určený talentovaným ženám?

Ano, souvisí to přesně s tím, co jsem říkal. Tento program přináší ženám možnost lépe se poznat a využívat svůj talent. Pomáhá jim získat větší sebevědomí. Odbourává staré vzorce a dává jim odvahu se posunout na vyšší pozice. Existuje řada výzkumů, ze kterých vyplývá, že když chceš nabrat do firmy ženu, musíš naprosto zestručnit inzerát, protože jakmile je tam moc požadavků a jen jeden jediný žena nesplňuje, nepřihlásí se. Ženy v tomto ohledu bývají velmi sebekritické.

Když bys měl definovat ženu a měl na to tři slova, co tě jako první napadne?

Krása. Odolnost. Odvaha. A tu odvahu myslím trochu jinak, než to vyzní na první dojem. Ženy se pouští do spousty věcí, které je stojí hodně energie a spoustu boje, a to obdivuju.

Napadlo tě, že ta nejhezčí slova jsou ženského rodu? Včetně těch, která jsi řekl ty sám. Třeba ta láska, ta radost, ta něha, ta pravda, ta moudrost…

Nikdy jsem nad tím nepřemýšlel, ale máš pravdu, je to zajímavé. Možná je to hra češtiny.

Tak teď už jen zbývá přejmenovat ten Vodafone na ta Vodafone, jak vám s vtipem navrhovali v soutěži Top odpovědná firma, když jste vyhráli cenu za nejlepšího zaměstnavatele pro ženy, a máme to kompletní.

VIDEO ZE SOUTĚŽE TOP ODPOVĚDNÁ FIRMA:

Foto: Kateřina Šantorová

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu

Společný jmenovatel: Voda 

       ·   15.04.2024
Herečka, pěstitel, léčitelka, veslař a včelař. Co osobnost, to myšlenkový proud a jeden společný jmenovatel: Voda. Ať už jako slza smutku nebo radosti, životabudič, inspirace, nebo médium. Více ve fotosérii Michaely Dzurné Machač.

Aktuálně na německém webu

Gemeinsamer Nenner: Wasser

       ·   15.04.2024
Schauspielerin, Züchter, Heilerin, Imker und Ruderer. Jede Persönlichkeit, eine Gedankenströmung und ein gemeinsamer Nenner: Wasser. Ob als Träne der Trauer oder der Freude, Lebensspender, Inspiration oder Medium. Mehr in der Fotoserie von Michaela Dzurná Machač. 

Švankmajers disegno interno in der Galerie GASK

       ·   04.03.2024
Collagen, Buchillustrationen, dreidimensionale Objekte, taktile Experimente, Theater- und Filmarbeiten ... Das breite, kreative Spektrum von Jan Švankmajer wird vom 3. März bis zum 4. August in einer umfangreichen Ausstellung im GASK präsentiert, mit der auch