Emise klesly všude tam, kde výraznější snížení rychlosti napomohlo plynulejší dopravě Foto: Shutterstock
Berlínský senát zřídil v rámci modelového projektu zóny s omezením rychlosti na 30 km/h na pěti vysoce frekventovaných silnicích ve městě. Na čtyřech z těchto silnic to vedlo ke zlepšení kvality ovzduší.
Senát to oznámil na sklonku roku po analýze údajů shromážděných v letech 2017 až 2019. Z nich vyplynulo, že hladiny oxidu dusičitého klesly až o 3,8 mikrogramu na metr krychlový vzduchu. Informuje o tom portál německé metropole Berlin.de.
Podle této zprávy klesly hladiny oxidu dusičitého (NO2) na ulicích Leipziger Strasse, Kantstrasse, Hauptstrasse a Tempelhofer Damm až o 3,8 mikrogramu na metr krychlový venkovního vzduchu po zohlednění dalších vlivů. Základní hodnoty v uvedených ulicích před změnou rychlosti se pohybovaly v průměru mezi 41,2 a 51,6 mikrogramu na metr krychlový.
Aby nebylo pochyb, že zlepšení kvality ovzduší lze jednoznačně přičíst snížení rychlosti, a nikoli obecně čistšímu vozovému parku, měřilo město pro srovnání i na podobně frekventovaných silnicích s rychlostními limity 50 km/h.
Na jednom ze sledovaných tahů emise oxidů dusíku neklesly
Jedinou výjimkou je Postupimská třída. Zde experti nezjistili žádné snížení znečištění NO2, které by bylo možné vysvětlit snížením rychlosti. Podle studie je to způsobeno především vysokou intenzitou dopravy na Postupimské třídě. Již před změnou byla průměrná rychlost v této oblasti výrazně nižší než 30 kilometrů za hodinu.
Díky omezení rychlosti na 30 km/h výrazně ubylo provozu v režimu brzda-plyn. Podle studie by omezení rychlosti na 30 km/h mohlo výrazně omezit provoz v dotčených ulicích. Pouze na Potsdamer Strasse a Hauptstrasse popojížděla víceméně beze změny. Nehledě na to, že pilotní projekt už skončil, omezení rychlosti na 30 km/h v příslušných úsecích platí dodnes.