Německé supermarkety čeká v roce 2021 plno změn. Některé už si vyzkoušely na českých zákaznících

Německé obchodní řetězce Lidl, Aldi, Rewe, Edeka a další nachystaly na rok 2021 pro zákazníky v Německu řadu novinek. Některé tamní značky přitom svá vylepšení služeb zkoušejí nejdříve na menším trhu, konkrétně třeba v Česku. Například Lidl zavedl pro své české zákazníky už v září 2020 aplikaci Lidl Plus. Rossmann na Češích zkoušel společně se společností Henkel prodej pracích a čisticích prostředků v opakovaně plnitelných lahvích.

Letos se na německé obchody i spotřebitele vztahují nové zákony a pravidla. Společnosti, jako jsou Aldi, Lidl, Rewe a další proto připravily řadu více či méně potěšujících inovací. Zvýšení daně z obratu znamená vyšší ceny, plastové výrobky mizí z regálů a jejich éra končí. Jak se tedy nejen v Německu změnilo nakupování od vypuknutí koronavirové pandemie na jaře roku 2020?

Nejen roušky a odstupy

V obchodech společností Aldi, Lidl, Rewe, Edeka a dalších platí požadavky na nošení roušek a dodržování minimální vzdálenosti mezi nakupujícími už od loňského jara, stejně tak jako na českém trhu. Standardní sortiment řetězců drogerií Rossmann, DM a Müller byl i v Německu doplněn textilními výrobky na zakrytí nosu a úst. Mění se ale také nákupní chování spotřebitelů. Zákazníci chodí podle portálu Chip do supermarketů nebo lékáren méně často, ale o to více tam utratí.

Pokud chtějí Němci nakupovat v obchodech s obuví, módou nebo nábytkem, budou si pravděpodobně muset počkat do konce ledna. To znamená, že zákazníci H&M nebo IKEA mohou opět tak jako v Českju nakupovat produkty online a poté si je vyzvednout v kamenných obchodech, ovšem přístup se liší v jednotlivých spolkových zemích.

Základní potraviny levněji

Německá vláda chtěla po vypuknutí koronakrize posílit spotřebu snížením DPH. U běžné sazby daně proběhlo snížení o tři procenta (z 19 na 16 %), nižší sazba daně pak poklesla ze sedmi na pět procent. Od ledna ale platí v Německu opět původní sazby.

To znamená, že u služeb, potravin a zboží činí daň opět 19 %. Výjimkou jsou vybrané potraviny, které jsou podle zákona o dani z obratu zdaněny sedmi procenty. Jde například o maso, ryby, zeleninu a ovoce, mléko a vejce, cukr, káva, oleje a některé další produkty.

Většina obchodů, drogerií a supermarketů už také stejně jako v Českuj neprodává jednorázové nádobí. Spotřebitelé si je však občas mohou koupit jako plastové výrobky. To by se mělo změnit od 3. července 2021, kdy bude v celé Evropské unii prodej určitých předmětů z plastů na jedno použití (jmenovitě příbory, talíře, brčka, vatové tampony, držáky na balónky, míchadla na kávu a polystyrenové šálky a nádoby na jídlo) protiprávní. Řetězce jako Aldi, dm, Rossmann, Rewe, Edeka a další již začátkem roku 2020 nahradily plastové výrobky bambusovými, papírovými nebo bavlněnými alternativami.

Real končí, ne tak online

Ne všechny supermarkety koronakrizy přežily. Ještě v únoru 2020 sestávala síť poboček Real z 272 obchodů. Největší samoobslužný prodejce ovšem na německém trhu neuspěl. Část pobočkové sítě si rozdělí Kaufland, Globus a Edeka. Úplné přejmenování jednotlivých obchodů a proškolení zaměstnanců může trvat měsíce.

Rok 2021 by v Německu měl přinést rozmach doručování potravin až do domu. Dodavatelé jako Picnic nebo Rewe již oznámili, že chtějí dále expandovat. Amazon pracuje na svých dvou populárních službách Amazon Fresh a Amazon Prime Now od konce roku 2020, Eismann a Bofrost rovněž plánují investice do své doručovací sítě.

Dr. Oetker, potravinový gigant, začal dovážet i nápoje a plánuje rozvážet i mražené pizzy a další podobné výrobky. Český Rohlík pod značkou Knuspr nabírá zaměstnance a v prvních měsících roku byl měl za svého velkoskladu v Mnichově začít dobývat německý trh. Po převzetí online prodejního kanálu Real.de spouští vlastní online obchod také gigant mezi supermarkety Kaufland.

Pokusy na Češích

Lidl naopak svůj koncept prodeje online přestal vyvíjet a dosud ani neaktivoval platební funkce v aplikaci. Aplikace Lidl Plus byla každopádně na český trh uvedena už v září roku 2020, nový koncept digitální zákaznické karty Lidlu (v podobě mobilní aplikace) nabízí celou řadu výhod. Na německém trhu stejně jako na tom českém Lidl online už prodává, ovšem ne potraviny, ale například  oblečení a věci do domácnosti. Kdy (a zda) se aplikace Lidl Plus spustí i v Německu, zatím známo není.

Na rozvozy se letos zaměří i konkurenční síť supermarketů Aldi, která pracuje na širším sortimentu. Sítě drogerií dm a Rossmann už loni testovaly služby, které obvykle bývají předzvěstí rozjezdu expresního doručování zboží až k zákazníkům domů. Rossmann nové služby rovněž zkoušel na zákaznících v Česku. Ve spolupráci se společností Henkel testoval nové plnicí systémy v řadě svých českých poboček. Zákazníci si mohli odnést prací a čisticí prostředky v opakovaně použitelných plastových lahvích. I tenhle způsob „balení“ má nyní obchod zavádět v Německu.

11. 1. 2021