Nová sociální síť Clubhouse dobývá Česko i Německo. Šíří ji technologické celebrity

Milovníci sociálních sítí mají nový hit. Ze Spojených států přichází do Evropy Clubhouse, který funguje na principu živého podcastu. Ukazuje se, že hlas je stále zajímavý a silný nástroj, který může směle konkurovat fotkám a videím. Zájem o Clubhouse se šíří raketovou rychlostí. Přestože funguje zatím jen na zařízeních od Applu a přístup do něj je omezený pozvánkami, stává se tato platforma velmi populární jak v Německu, tak v Česku.

Jako jeden z prvních českých uživatelů popsal pro odborný server Médiář novou sociální síť marketér a influencer Jonáš Čumrik, známý pod přezdívkou Johny Machette. Ti, kdo mají štěstí a přijde jim pozvánka, se mohou připojit do vybrané virtuální místnosti a tam se v online hlasovém vysílání bavit s ostatními.

Hromadný podcast

Celá sociální síť, která se loni začala šířit z amerického Silicon Valley, tak vlastně připomíná podcast naživo, kde nejsou aktivní pouze moderátor a host, ale několik lidí, kteří se mění a sdílejí své názory a poznatky k určitému tématu. Živé konverzace v „Klubovně“ si tedy užijí hlavně příznivci rádia nebo podcastů, tedy služeb, které jsou založené na poslechu audia. Přidanou hodnotou je fakt, že mluvit může každý přihlášený.

Clubhouse je hit a posledních pár dnů se v odborných marketingových i laických kruzích nemluví o ničem jiném. Zkoušejí ho Češi i Němci, vyměňují si zkušenosti a neskrývají své nadšení. Digitální nerdi v Německu mají pré a každý, koho byť jen trochu zajímá marketing a digitální komunikace, musí zaznamenat smršť pochvalných komentářů směrem ke Clubhousu na LinkedInu, Twitteru nebo Instagramu, tedy vlastně na konkurenčních platformách.

Síť německých celebrit

Aplikace, která existuje již od loňského jara a která před několika měsíci spustila v USA obrovský humbuk, se během tří dnů najednou dostala na druhé místo na žebříčku nejstahovanějších aplikací. V Německu jsou na Clubhousu aktivní i místní celebrity, rozhodně tedy nejde o zálibu pár technologických nadšenců. Používají ho herci, politici, influenceři i hudebníci.

V Německu se rozšířil především díky Philippu Glöcklerovi a Philippu Klöcknerovi, podnikatelům v technologiích, kteří pravidelně na sítích uvádějí svůj Doppelgänger-Podcast. I Philipp Glöckler musel čekat na pozvánku do „klubu“ z USA. „Krátce před přelomem roku jsem konečně mohl dostat pozvánku a hned jsem si ten produkt zamiloval,“ řekl Philipp Glöckler technologickému magazínu OMR.

Od té doby se pozvánky šíří celým Německem. „Jsem konečně na Clubhousu, kdo další tam je? Má někdo pozvánku?“ To jsou typické hlášky na ostatních sociálních sítích. Fandové komunikace na internetu se nemohou dočkat, až se konečně dostanou do klubu vyvolených.

Clubhouse se tedy stal virálním hitem a lidé jsou z něj nadšení už předtím, než do něj vůbec vstoupí. Takovýto vstup na evropský trh je z marketingového hlediska potřeba ocenit, systém pozvánek a čekání dělá z jeho uživatelů sortu vyvolených, mezi kterou se chtějí dostat miliony dalších. Aplikaci lze aktuálně používat pouze na zařízeních s iOS od Applu a stávající uživatelé mohou posílat pozvánky dál. Podle zakladatelů Clubhousu to má zajistit, aby aplikace nebyla přetížena. Zdánlivá omezení, jak se zdá, nejsou na škodu. Naopak. Všichni to chtějí.

21. 1. 2021