Poslední let – Příběh berlínských letišť

Každý den něco krásného končí, každý den něco krásného začíná. To platí i pro létání. Staré letiště Tegel zavírá své brány, nové letiště BER je otevírá.

Když budete tento článek číst, mnohé už bude nenávratnou minulostí. Na posledním letu EJU 5883, Easy Jet do Milána, se nám – jen pár návštěvníkům – nabízel na letišti Tegel smutný pohled. Obchody uzavřené, vyklizené regály, sedadla prázdná. Jen hlas v amplionu, připomínající nutnost nošení masek, rozbíjel hrobové ticho. To vše umocněné sychravým počasím a deštěm od brzkého rána… prostě špatná nálada.

Letiště Tegel patřilo dříve k projektům, kterými se Berlín mohl chlubit: strategická lokace umožňovala dostat se na letiště rychle z každého koutu města, inteligentní architektonické řešení nabízelo nejkratší cestu od taxíku do letadla, přehledná kapesní budova koncipovaná pro 3 miliony lidí bravurně zvládala nárust až na 20 milionů pasažérů ročně. 

Linka Berlín-Praha patřila k nejstarším a nejdéle provozovaným evropským leteckým spojením, fungovala dlouhých 66 let. Lufthansa však v novodobé historii nepokládala za důležité spojit obě hlavní města. To po mnohá léta dělaly ČSA, Air Ostrava a později Air Berlin, na závěr Easy Jet. Na slavnou éru ČSA, které dříve létaly z legendárního Tempelhofu, však už nikdo nenavázal.

Na lince Berlin-Praha-Berlin mám na svém kontě necelých 1 400 letů. Vzpomínky, které nikdy nezešednou, zahrnují poslední let s Interflugem po sjednoceni Německa, poslední let ČSA v klasické ATeeRce, poslední let AirBerlin s čokoládovým srdíčkem, které mám dodnes. Vzpomínky na milý personál, na náprstky jako suvenýr, na luxusní Saab 2000 s koženými sedadly (nejrychlejší turboprop), někdy hodinová čekání na letišti kvůli mlze. Všechny pohyby letadla i jeho nejdrobnější vychýlení se vryly do paměti jako DNA.

Letiště Tegel končí a předává štafetu vzdálenému letišti BER na Schönefeldu. Dostat se tam taxíkem stojí přes 50 euro, nejistý průjezd dálnicí nutí vydat se na cestu dostatečně včas. Příslušné úřady TEĎ začaly uvažovat, že postaví rychlé spojení veřejnou dopravou bez nutnosti x-krát přestupovat, jako je tomu nyní. V době slabých financí to bude určitě výzva. Jestli potrvá výstavba stejně dlouho jako stavba a zprovoznění letiště BER, snad se přímého propojení s letištěm dožijí alespoň naše děti.

Boarding completed, dveře jsou zavřeny. Letiště Tegel už nás na své dráze nepřivítá.

31. 10. 2020