Recept na úspěch

26. 10. 2018

atalian-zdenek-potomsky

Tak popisuje firmu Atalian, kterou řídí, její jednatel Zdeněk Potomský. Ve svých 41 letech toho stihl vybudovat opravdu hodně. A  s  Pentou jsou dále symbolicky propojeni — Atalian totiž sídlí v jejich kancelářské budově Aviatica v komplexu jinonické Waltrovky.

Vždy mě zajímá příběh. Co stálo na počátku? Jaká byla vaše cesta k  úspěchu?
V  roce 2001 jsem s  partnerem založil malou firmu na čištění kanalizací a likvidaci odpadu. Tenkrát byl náš segment pole neorané, takže jsme dokázali rychle růst. Za sedm let jsme se vyvinuli ve středně velkou společnost s  obratem kolem sta milionů korun. Oslovila nás francouzská skupina TFN (dnešní Atalian), abychom se stali spolu s  dalšími součástí jejich holdingu, tak vznikl Atalian CZ.

Zřejmě jste uměli zvolit 
dobrou obchodní strategii…
To ano. Zaměřili jsme se na síťové zákazníky napříč republikou. Dokázali jsme zajistit působnost po celé republice a  tím jsme se odlišovali od konkurence. Od té doby držíme kontrakty na úklid se společností KFC, Tesco či Kaufland. Je to už dvacet let a  co je příjemným bonusem — rosteme zároveň s  pobočkami našich klientů.

Zajistit tolik pracovníků po celé zemi zaměstná asi hodně personalistů?
Ano, protože nabízíme služby, jsou pro nás lidé základ. V  Česku máme takřka nulovou nezaměstnanost, takže se neustále snažíme být co nejatraktivnějším zaměstnavatelem, i  když to v našem sektoru není úplně jednoduché.

Vaši lidé jsou ti, které klient vidí nejdříve, že?
Přesně tak. Vidí ihned nejen naše lidi, ale i samotnou službu (údržba a  úklid). To je něco, co neschováte. Tento fakt nás nutí držet laťku vysoko. Klient se má zabývat tím, co umí, a my mu dodáváme veškeré služby. Tím se stáváme jeho partnerem.

Máte vizi, jak kvalitu udržet dlouhodobě?
Máme v  plánu zaměřit se na inovace — vývoj a výzkum v oblasti nanotechnologií, robotických čištění. My trendy nemůžeme jen sledovat, my je musíme sami vyvíjet.

Jaké klienty kromě obchodních řetězců dokážete pokrýt?
Mezi naše významné zákazníky patří například Škoda Auto, Jaderná elektrárna Dukovany, Letiště Václava Havla.

Zajistit úklid a  údržbu v  průmyslové zóně, to je úplně jiná káva než v síťových prodejnách. Například v Zentivě uklízíme striktně hygienické prostory pro výrobu léků – tam se nesmí chybovat. A  úklid v jaderné elektráně? To je jako mít malou firmu ve firmě, v  níž je kladen důraz na bezpečnost, spolehlivost a  vysokou kvalitu prováděných služeb.

Je to docela adrenalin, protože si nemůžeme dovolit zastavit provoz v  jakékoliv výrobě. Následovaly by vysoké sankce, které můžou výrazně poškodit jméno a  postavení společnosti na našem trhu.

Využíváte ve firmě školení koučů?
Ano. Budeme zakládat vnitřní akademii na soft skills. Prostředky věnujeme také na to, aby naši zaměstnanci dostávali ekonomické vzdělávání, aby dokázali počítat a byli zodpovědní. Jedna věc je poskytovat službu, a  druhá věc provozovat službu s  přiměřeným ziskem, který potřebujeme na budoucí investice.

Co dokázal Atalian od roku 2008
Akvizicí se rozrostl z  Francie do 33 zemí na čtyřech světadílech.
Celkový celosvětový roční kumulovaný obrat činí tři miliardy eur.
Za deset let narostl Atalian CZ desetkrát, ze tří set milionů na tři miliardy Kč obratu.

www.atalian.cz

Text Barbora Pečová  Foto Atalian