#restartpodnikani BDK-GLASS: Od skleněných talířů k obkladům

„Doby Jakuba skláře jsou nenávratně pryč,“ říká Radko Baborák z BDK-GLASS, ze společnosti, která se zaměřuje na malosériovou výrobu užitkového a dekorativního designového skla. Vzhledem k exportnímu zaměření byla krize tou nejhorší ránou, která firmu dosud potkala.

4. 9. 2020

Jste v prvé řadě sklářská firma, která je na tuzemském trhu od roku 1991. Byla za tu dobu nedávná krize tou nejhorší zkušeností?

Určitě byla a je nejhorší. V polovině března přestali odběratelé objednávat zboží. Dokonce někteří rozpracované objednávky zrušili. Jsme vysoce exportní firma. Mezi naše hlavní oblasti exportu patří Velká Británie, USA, Rusko, Polsko a Itálie.

Museli jste tedy nějak změnit strategii?

90 % produkce vyvážíme do sektoru HORECA – skleněné mísy, talíře, podnosy, bufetové sestavy. Najednou ze dne na den nebyla práce. Těžko se dá změnit strategie při tak speciální výrobě, jako je naše. Více jsme se zaměřili na výrobu skleněných obkladů a desek. Výpadek jsme ale ani zdaleka nenahradili.

Vaší konkurenční výhodou je především specializace na výrobu dekorativního a výplňového skla metodou fusing. Oč se jedná a v čem je to unikátní?

V oblasti dekorativního skla se zaměřujeme zejména na produkci skleněných svícnů a dekorativních mís. Výplňové sklo – výplně dveří a obklady za kuchyňské linky – je specifické svojí strukturovaností a barevností, které se dosáhne zatavením skleněné barevní drtě do povrchu skla při teplotách kolem 850 °C.

Zaměřujete se také na spolupráci s cateringovými společnostmi, v tom byl asi nyní také útlum nebo tomu bylo jinak?

Restaurace a cateringové společnosti v Čechách procházejí v současnosti krizí způsobenou restriktivními opatřeními, obavami lidí a úbytkem turistů. Neměli jsme šanci hledat nyní odbyt v tomto sektoru.

Museli jste kvůli krizi propouštět či nějak radikálně snižovat náklady?

Stav zaměstnanců se snažíme udržet. Snažíme se rozprodávat skladové zásoby za speciální ceny i nepotřebný inventář. Využíváme také vládní podporu Antivirus B.

Začali jste mířit víc na Čechy a přizpůsobovat portfolio produktů? Vznikly nějaké nové?

Každý rok máme nové výrobky, které představujeme vždy v únoru na veletrhu Ambiente ve Frankfurtu nad Mohanem. Snažíme se nyní více prosazovat prodej našich výrobků přes internet.

Vnímáte, že se lidé začali během krize více zajímat o svůj interiér, rekonstruovat, obměňovat staré doplňky za nové nebo spíše šetřili?

Větší zájem o naše výrobky do interiéru zatím na domácím trhu nepociťujeme.

V čem podle vás spočívá budoucnost sklářského průmyslu v Česku?

To je těžká otázka. Užitkové sklo je a bude na ústupu vlivem levnější turecké a asijské konkurence. Šanci má určitě stavební a obalové sklo. To se vyrábí sice v Čechách, ale vlastníci jsou nadnárodní společnosti. Je tedy otázkou, zda to bude české sklo nebo jen sklo vyrobené v Čechách. Prosperující období “Jakuba skláře“ bohužel už dávno skončilo.

Více najdete zde.