#restartpodnikani Hostesky.cz: Nevzdáváme to!

„Je myslím nutné velmi citlivě zvážit, jaká opatření nám ještě život zkvalitňují a jaká nás už spíše umrtvují zaživa,“ říká Ivana Dupalová, jednatelka firmy hostesky.cz, která zajišťuje špičkový personál na veškeré obchodní, kulturní a společenské akce. Co pro takovou firmu znamená zrušený společenský život?

24. 11. 2020

Na společenských akcích stojí vaše služby, co se děje ve vaší firmě nyní, když se vlastně nic neděje?

Na jaře jsme měli plné ruce práce s minimalizací nákladů a celkovou restrukturalizací firmy, abychom vůbec měli šanci toto složité období přežít. V září asi tři týdny práce vůbec byla a od podzimního vyhlášení nouzového stavu se koncentrujeme na nové projekty, vylepšujeme naše webové stránky a prezentace, chystáme se po krizi vstoupit na zahraniční trh.

Ivana Dupalová, jednatelka firmy hostesky.cz.

Měli jste nějaké stálé zaměstnance nebo jste stavěli čistě na externích spolupracích?

Měli jsme stálý tým pěti event manažerek. Ty si byly bohužel nuceny najít novou práci, ale stále doufáme, že jen přechodně. Dále za normálních okolností spolupracujeme s šesti tisíci externími hosteskami, u nich byla situace z našeho pohledu jednodušší, protože u nich se jedná převážně jen o nárazovou práci, většinou při studiu.

V této době je asi velkou výhodou nemít vlastní zaměstnance, takže není nutné propouštět a vlastně „pouze“ pozastavit spolupráci, jak to vnímáte?

Tak samozřejmě, nemít vlastní zaměstnance je pro firmy aktuálně jednou z největších výhod, jelikož lidské zdroje tvoří vždy tu největší nákladovou položku. Nicméně v souvislosti s tím, jak moc je české pracovní právo s ohledem na pozůstatky minulého režimu stále ještě výrazně pouze na straně zaměstnance, platilo toto rozhodně i v době před koronakrizí.

Museli jste tedy změnit koncept vašich služeb či vyčkáváte, co se bude dít dál?

Naše firma stojí na zajišťování servisu, ten se bez osobního setkávání poskytovat příliš nedá. Tedy u nás nelze moc vymýšlet nové koncepty, v onlinu se hostesky nevyužijí. Dalo by se přemýšlet nad poskytováním volných pracovních kapacit pro úplně jiné segmenty, což jsme zkoušeli, případně se vydat úplně jiným směrem, a to zatím nechceme. Firma existuje 20 let, stojí na pevných základech a věříme, že až se život vátí „do normálu“ poptávka po našich službách znovu vzroste, i když typ akcí bude možná už trochu jiný. Také možná odpadne některá konkurence, což by pro nás mohla být výhoda, i když trochu smutná.

Máte nyní nějaký zdroj příjmů nebo čerpáte ze zásob, pokud ještě nějaké jsou?

Zdroj příjmů máme úplně minimální, obrat poklesl o 95 %. Teď budeme například zajišťovat jednu hostesku na předání květiny při online přenosu koncertu, což se samozřejmě s poptávkami sto dvaceti hostesek na kongres nedá srovnávat. Obecně tyto příjmy od března nepokryly ani náklady na minimální chod firmy, které zrušit nelze, takže nejdříve jsme čerpali ze zásob, dnes už čerpáme z předkoronavirové doby předschváleného úvěru.

Jak jsou na tom „vaše“ hostesky a hostesové, se kterými jste pravidelně spolupracovali, jistě řada z nich pracovala výhradně na bázi společenských akcí. Jste s nimi ve spojení a tušíte, jak aktuální situaci řeší oni?

Naše hostesky a hostesy tato situace postihla různě. Pro ty z nich, pro které tato činnost znamenala jen přivýdělek při škole, to až tak velká katastrofa není, jen je teď více podporuje rodina a mají více času na školu a svou realizaci. Pro ty hostesky, pro které ale byl hostesing a modeling hlavním zdrojem příjmů, to už ale samozřejmě znatelné je. Na jaře si alespoň mohly zažádat o kompenzační bonus pro OSVČ, na podzim se na ně ale již nevztahuje. Řada z nich tento segment opouští a hledá si stálou práci v jiné oblasti. Z tohoto pohledu řady stálých a zkušených hostesek po krizi jistě prořídnou. 

Myslíte si, že dojde k obnovení společenských akcí v takové podobě a rozsahu jako před krizí nebo to dle vašeho názoru bude jiné?

Bohužel se domnívám, že to bude jiné, což jsem se domnívala už v březnu. V zájmu bezpečnosti se spousta firemních akcí nebude pořádat vůbec, nebo přejde do onlinu. Velké mezinárodní kongresy jsou ve značném ohrožení své existence. Řada kolegů z eventového průmyslu v zájmu umožnění své činnosti přistupuje k velmi rigidním pravidlům pořádání akcí a obávám se, že se tím upraví obecné standardy, ve kterých se akce budou pořádat. Mě osobně toto trochu děsí, nelíbí se mi, jak se naše společnost stává sterilní a rádoby „bezpečná“. Tento plíživý trend lze pozorovat už řadu let. Vytrácí se svobodná vůle člověka rozhodovat o svém zdraví a nastupuje kontrola státu. Lze to krásně ilustrovat na lyžařských helmách. Nic proti nim. Ale jako děti jsme lyžovaly všichni bez nich a stále ještě tu jsme. Dnes máte pocit, že když bez nich na sjezdovce ujedete metr, je zákonitě po vás. Přínos lyžařských helem je jednoznačný a sama ji jako aktivní sportovní lyžařka nosím. Nelíbí se mi ale to vědomí strachu s ní spojené. A toto je stejné. Život sám o sobě je rizikový a živí z něj zcela jistě nevyvázneme. Je myslím nutné velmi citlivě zvážit, jaká opatření nám ještě život zkvalitňují a jaká nás už spíše umrtvují zaživa. 

Co bude dle vašeho názoru nově hrát roli při pořádání společenských akcí po krizi a tušíte, jaké budou tendence?

Rozhodně to bude důraz na bezpečnost akcí, k čemuž jsem se vyjadřovala již výše. Pro ČR tato pravidla zpracovala iniciativa NOCOVID. Odhaduji, že mnozí pořadatelé se k ní připojí a budou tato pravidla dodržovat i po koronavirové krizi. Také se trochu obávám, že až řadu let budou omezeny velkokapacitní akce typu mezinárodní kongresy, koncerty aj. o tisících účastnících a kdo ví, jak a kdy se vůbec obnoví. Řada setkání se bohužel bude už navždy konat jen v online prostředí. Firmy zjistily, že to sice není to samé jako osobní setkání, ale svůj základní účel to splní a vyjde to nesrovnatelně levněji. 

Vaše firma staví výhradně na profesionálních službách, referencích a vysoké kvalitě – budou to prvky, které budou i po krizi klíčové a budou si za ně chtít klienti připlatit?

Věřím, že ano a možná ještě více než dříve. Pokud začnou platit nová pravidla a bezpečnostní nároky na konání akcí, bude kladen i důraz na kvalitu personálu, který bude schopen tato pravidla prosadit a dodržovat. Naše firma stojí zejména na stálých klientech, s řadou z nich spolupracujeme již bezmála 20 let. Naši klienti vědí, že se na nás mohou spolehnout a s důvěrou se k nám stále vrací. Věřím, že kvalita se nakonec vždy prosadí.

Více najdete zde.