#restartpodnikani IN CATERING: Objeví se prostory a možnosti podnikání, které by „před covidem“ nebyly dostupné

Luděk Vocílka, ředitel společnosti IN CATERING GROUP, která je na pražské gastronomické scéně již 25 let, se soustředí na kvalitu a nové kreativní nápady. Doba krize dovedla tým k novým produktům a odhalila mezi zaměstnanci opravdové srdcaře.

Zabýváte se gastronomií již řadu let. Jak byste zhodnotili vývoj a situaci na české gastronomické scéně?

Myslím si, že česká gastronomická scéna se rok od roku vyvíjí stále pozitivnějším směrem. Posun za posledních patnáct let, je z mého pohledu obrovský. Vzniklo velké množství zajímavých konceptů a neotřelých nápadů. Klienti za své peníze vyžadují prvotřídní kvalitu a také jsou ochotni zaplatit vyšší cenu. Důležité je, aby úroveň poskytovaných služeb byla v souladu s cenou a očekáváním. Nekvalitní, špinavé či arogantní restaurace pomalu mizí ze scény, a to je dobře. Také už se nehledí pouze na jídlo, ale důležité je pro klienty i to, jaký zážitek jim restaurace poskytne jako celek. Host musí být ve všech ohledech spokojený.

Luděk Vocílka, ředitel společnosti IN CATERING GROUP.

Provozujete několik podniků i cateringové služby. Kde zasáhl covid nejvýrazněji a jakým způsobem jste hledali východiska z krize?

Nejvýrazněji jsme byli zasaženi v oblasti cateringových služeb a tento stav bohužel stále přetrvává. Nejméně byly naopak zasaženy restaurace mimo centrum města, které jsou založené na domácí klientele. Bojovali jsme různými způsoby. Primárně jsme hledali možnosti doručování jídel přímo ke klientům, protože to byla jedna z mála možností, jak v dané situaci pokračovat. V restauracích to bylo formou IN boxů, tedy krabiček s jídlem, které bylo připravené k domácímu ohřátí či dopečení. Začali jsme se také věnovat office cateringu, respektive zajišťování občerstvení na různá firemní zasedání a meetingy. 

Co je pro váš byznys momentálně nejdůležitější?

Za velmi důležité či dokonce nezbytné považuji to, aby vláda vypracovala jasný a srozumitelný plán, jak bude postupovat, když na podzim opět dojde k výraznému navýšení počtu nemocných. Stále nikdo neví, co můžeme očekávat. Občas mi připadá, že se omezení a příkazy objevují podle toho, jak se někdo vyspí. Obecně ale potřebujeme, aby se situace stabilizovala. Aby se klienti přestali bát pořádat akce a my se mohli co nejdříve vrátit k výsledkům, jaké byly ještě minulý rok. Otázkou ovšem je, kdy to nastane a zdali vůbec.

Ani po rozvolnění opatření není situace zdaleka ideální. Jak moc se změnilo chování zákazníků/hostů?  

V restauracích mimo centrum nevnímáme žádný strach, hosté se chovají jako obvykle. Naproti tomu klienti, kteří zodpovídají za eventy, jisté obavy mají a vlastně se není čemu divit. Nikdo by nechtěl být nařčen, že se host nakazil zrovna na jeho akci. Restaurace závislé na lidech z kanceláří jsou pro změnu ovlivněny jejich home office. Víme, že firmy omezují provoz, rozdělují zaměstnance na menší skupiny, aby se vzájemně nepotkávali, vymýšlejí chytrý home office, při kterém se několik lidí střídá u jednoho pracovního stolu apod. Toto vše má bohužel neblahý dopad na naše tržby.

Kolik lidí je součástí vašeho týmu?

Aktuálně je to šedesát lidí. 

Co konkrétně pro vás bylo během karantény nejtěžší?

Nejhorší bylo nevědomí. Nikdo nevěděl, jak dlouho to vše bude trvat a co se bude dít. Zaměstnancům se velmi špatně říká „nevím“.

Jakým způsobem se snažíte motivovat váš tým? 

Záleží, o jakou pozici se jedná. Každý post, nebo lépe řečeno každý zaměstnanec potřebuje jinou motivaci. Někomu stačí upřímně poděkovat, s někým si musím sednout a vysvětlit mu, že si toho opravdu moc vážím. Pro někoho je nejlepší motivací finanční odměna. Je podstatné, aby lidé věděli, že se mají kam posunout, budou-li odvádět dobrou práci. Vždy budeme raději posouvat vzhůru naše zaměstnance nežli někoho externího. Rád lidem říkám, kam se mohou dostat, když budou chtít a bude to na jejich práci vidět.

V čem vás celkově krize posunula a vidíte i nějaké pozitivní momenty, které z této situace vzešly?

Jako pozitivní vnímám určité pročištění trhu. Některé společnosti situaci bohužel nezvládnou. To bude ovšem příležitost právě pro ty přeživší. Objeví se prostory a možnosti podnikání, které by „před covidem“ nebyly dostupné. Pořekadlo „Všechno zlé je k něčemu dobré“ sice považuji za klišé, ale trocha pravdy na něm přece jen bude. My jsme například ve firmě objevili nové tahouny. Jsou to lidé, kteří by za firmu dýchali, a za ty jsem moc rád. Jsem přesvědčen o tom, že bychom mohli z této krize vyjít silnější.

Připravujete pro své klienty na podzim nějaké novinky?

Připravujeme nové cateringové koncepty a v restauracích jsme upravovali menu, nebo dokonce i zaměření celé restaurace. Snažili jsme se také co nejlépe připravit na období „po covidu“. Vytvořili jsme například speciální cateringový koncept, který dodržuje nejvyšší hygienické standardy – SAFE & SOUND. Hodně se nyní věnujeme obchodní strategii a kompletně měníme nastavení obchodního oddělení.

V čem vidíte momentálně největší potenciál? 

Řeknu vám to obecně… V době krize se ukázalo, kde máme své rezervy a nyní máme šanci právě na těchto oblastech zapracovat a zdokonalit je.  

Jaké máte plány do budoucna? 

Když jsem nastoupil na pozici ředitele, s oblibou jsem svému týmu říkal, že když nyní sledujeme konkurenci, obdivujeme její práci a nápady. Naším cílem je být tak dobrý, aby konkurence stejným způsobem nahlížela na nás. Potřebujeme se kontinuálně zlepšovat, neusínat a pokračovat v úspěšně započaté práci. 

Více najdete zde.

6. 9. 2020