#restartpodnikani NODIP: Profesionální management a technická znalost pod jednou střechou

Pro řadu z nás se klimatizace asociuje s teplem, mořem a dovolenou. Nenechte se zmást, investice do kvalitní klimatizace a tepelných čerpadel se vyplatí i u nás!

Firma NODIP propojuje na první pohled dvě úplně odlišné věci: znalosti profesionálních techniků v oblasti klimatizací a tepelných čerpadel a manažerské dovednosti spojené s leadershipem.

Díky tomu má firma nejenom svou stabilní pozici na českém trhu, ale posouvá tuto oblast na jinou úroveň. Jejich cílem je dokonalá znalost nabízených produktů, osobní přístup ke klientům, profesionální chování a flexibilita. Personál je kontinuálně proškolován na nové technologie a produkty, tudíž může vždy hbitě reagovat na potřeby klienta. V portfoliu mají dvě značky – Toshibu a Daikin, jelikož se jedná o celosvětovou špičku. Obě značky pochází z Japonska, kde se tématika klimatizací a tepelných čerpadel řeší již desítky let a jsou zárukou kvality. Dopřejete svému domovu či kanceláři spolehlivý, kvalitní a velmi tichý produkt.

Ani firmu NODIP nenechali poslední měsíce klidně usínat. O tom, jak se k současné situaci postavili a co se v jejich byznyse změnilo, jsem si povídala s majitelem firmy Alešem Boubelíkem.

Majitel firmy Aleš Boubelík.

Aleši, jak jste si i vzhledem k okolnostem užil letošní léto Vy osobně?

Letošní léto bylo tak trochu jako na houpačce. Byl větší klid než obvykle, a to je v našem byznysu trochu ticho před bouří. Náš byznys je velmi ovlivněn dvěma faktory, jednak koupěschopností domácností a firem a jednak počasím. Letošní počasí nám příliš nepřálo, v květnu, červnu i červenci hodně pršelo, a tak nákup klimatizací neměl prioritu. O to víc se pomyslný klid před bouří projevil u firem, které jsou rády, že nemusí propouštět a luxus v podobě klimatizace si může dopřát jen málokterá. Léto bylo tedy klidnější co do počtu zakázek, ale zároveň to byla stresující situace, panovaly obavy o budoucnost. Budou zákazníci ochotni utrácet, investovat do tepelné pohody?

Vzpomenete si na moment, kdy jste si ve firmě uvědomili, že pandemie koronaviru výrazně zasáhne nás všechny a budou to krušné týdny pro většinu podnikatelů?

Bylo to v průběhu července, který je obvykle jedním z nejvytíženějších měsíců v roce. Teploty tak často nestoupaly přes 30 °C, nikdo nevěděl, jak se bude pandemie dál vyvíjet, jestli budeme moci chodit do práce, vydělávat a investovat do klimatizování či nového ekologického a energeticky výhodného vytápění. Když je potřeba šetřit, škrtáte automaticky největší nepotřebné položky.

Kdy jste se naopak mohli poprvé znovu nadechnout a říct si, že to nejhorší máme prozatím za sebou?

V průběhu léta jsme pečlivě sledovali počty zakázek, počítali finanční stránku podnikání. Pevně věříme, že červenec byl tím dnem, protože srpen byl o něco lepší. I nálada ve společnosti je o něco optimističtější, lidé jsou již unaveni ze sledování čísel nakažených, chtějí žít, dýchat, pracovat, užívat si života. Tento lehký optimismus si můžeme dovolit i s ohledem na čísla HDP, která také sledujeme. Byť stavebnictví, do jehož oboru spadáme, pokulhává. To je však přirozené, protože stavebnictví vždy reaguje se zpožděním. Nyní tedy jen doufáme, že s podzimem už nepřijdou žádné uzavírky a firmy budou moci plnohodnotně pracovat.

Jaké opatření jste byli nuceni ve firmě zavést, došlo i na propouštění vašich zaměstnanců?

Pečlivě jsme revidovali veškeré náklady, ale to neznamená, že jsme bezhlavě škrtali. Firmy často ruší marketingové výdaje, školení atp. To na první pohled vypadá jako rychlé vítězství, ale bez marketingu o firmě lidé nebudou vědět, bez kvalitních proškolených zaměstnanců firma neodvádí vysoce profesionální práci a pak se spirála točí dál do propasti. Zaměstnance jsme nepropouštěli. Nepropouštíme, protože pevně věříme, že se ekonomika a chuť utrácet zase vrátí a propouštět vyškolené zaměstnance by bylo krátkozraké, protože takových lidí je na trhu opravdu málo.

My jsme se rozhodli jít nejen na marketingové výdaje chytře, zefektivnit je. Intenzivně využíváme online svět, který je i pro malé firmy cenově dostupný, sledujeme konkurenci a snažíme se být o krok napřed. Navazujeme spolupráci s různými online portály, píšeme články.

Změnilo se fungování firmy z pohledu zavedení digitálních technologií a online platforem?

Mohlo by se zdát, že klimatizace a tepelná čerpadla jsou unifikovaným řešením, že se dají prodávat online v e-shopech, i my jsme tuto možnost diskutovali. Rozhodli jsme se touto cestou nejít. Věříme v sílu osobního kontaktu, kdy se každému zákazníkovi věnujeme, vysvětlíme na místě, probereme nejvhodnější variantu, vybereme jednotky, které opravdu potřebuje. Někteří zákazníci chtějí „pouze“ chladit nebo topit, jiní mají vyšší požadavky na dokonalou filtraci či ionizaci vzduchu, někdo jiný preferuje designové jednotky, řešíme hlučnost jednotek, nejvhodnější umístění vnitřních i venkovních jednotek atd. Nabídka jednotek je široká, od základních Toshiba Seyia či Daikin Sensira až po nejvyšší řadu s dokonalou filtrací Toshiba Daiseikai 9 nebo Daikin Ururu Sarara. Jednotky nejvyšší třídy jsou vhodné pro alergiky, astmatiky, nebo do center měst, protože umí díky elektrostatickým filtrům a ionizaci vyčistit a ionizovat vzduch. Vy si i doma můžete připadat jako na horách či dýchat vzduch jako po dešti. Jsou to vlastně zařízení 2v1 – klimatizace i čistička vzduchu v jednom a vy je můžete využít celý rok. Výraz 2v1 není správný, těch funkcí je mnohem více, ale to je na delší povídání. Každému klientovi na schůzce technik věnuje cca hodinu, kterou popisem na e-shopu nebo chatbotem prostě nenahradíte.

U tepelných čerpadel je situace ještě komplikovanější, tam to bez osobní návštěvy opravdu nejde. V každém případě jsme na jaře, zejména v březnu a dubnu, maximum informací s klienty řešili online či po telefonu, aby neměli obavu z osobní návštěvy. Postupně jsme se však vrátili k osobním návštěvám, a zákazníci to oceňují.

Pojďme se více zaměřit na Váš byznys a produkty, které klientům nabízíte. Proč by si lidé měli pořizovat kvalitní zařízení v oblasti klimatizace a tepelných čerpadel?

Investice do pevné klimatizace či tepelného čerpadla počítáme na desítky až stovky tisíc. Jsou to zařízení, která si pořizujeme na dlouhá léta dopředu, proto bychom jejich výběru měli věnovat náležitou pozornost.

Mezi kritéria, která je potřeba zvážit, jsou např. hlučnost zařízení, protože nikdo nechce, aby ho jednotky v noci budily. Naše vnitřní klimatizační jednotky patří k nejtišším na trhu, mají „hlučnost“ od 19 dB což je pro vaši představu ani ne polovina hlučnosti vaší tiché myčky. Konkurenční značky často dosahují až 28 dB, což se může zdát jako zanedbatelný rozdíl, opak je však pravdou, takovou jednotku v ložnici neoceníte. U venkovní jednotky pak často rozhoduje, zda vám sousedé dovolí zařízení s danou hlučností nainstalovat.

Energetická spotřeba je dalším kritériem, obzvlášť pro ty, kteří klimou i topí (Toshiba i Daikin jednotky patří do kategorie A++ nebo A+++), ale také spolehlivost, se kterou se pojí záruka až 5 let, u TČ je to až 7 let. Topit i klimatizovat chcete spolehlivě, aby vás zařízení ani v největších mrazech nebo naopak vedru nenechala na holičkách. V neposlední řadě vybírejte zařízení s ekologickým chladivem R32, s těmi se počítá i do budoucnosti.

Nabídka zařízení je široká a vyznat se v ní není jednoduchá, už jen proto, že neexistuje jednotná mezinárodní certifikace či relevantní testy, podle kterých je možné vybírat. My instalujeme jen značky Toshiba a Daikin, protože jsou to značky s tradicí více než 60, respektive 80 let, jsou celosvětově nejprodávanější a spolehlivé. Navíc se např. tepelná čerpadla Daikin vyrábí v České republice, v Plzni, kde mají své vlastní vývojové a testovací centrum.

Blíží se zima a topná sezona, jak jsme na tom s aktuálními trendy v oblasti topení?

Tepelná čerpadla jsou jednoznačným trendem posledních let v oblasti vytápění. Důvodů je několik, můžete topit a ohřívat vodu až z 80 % zdarma energií z okolního vzduchu (systém vzduch-voda), jsou plně automatická, odpadá pracné skládání a přikládání uhlí atd. Ta moderní TČ s invertorovou technologií plnohodnotně fungují i při mínusových teplotách bez dohřevu elektrickou patronou.

I proto jsou TČ nejinstalovanějším typem zařízení v rámci kotlíkových dotací. Právě díky kotlíkovým dotacím nebo Nové zelené úsporám je tato forma topení mnohem dostupnější široké veřejnosti a její návratnost se snižuje až na polovinu. TČ jsou vhodná pro rekonstrukce i novostavby, a to díky jednoduché instalaci, která jen minimálně zasáhne do stavby.

Existují i jiné typy TČ, ale ty vyžadují další investice (do vrtů u systému země-voda) nebo velkou zahradu pro umístění kolektorů či vodní plochu (voda-voda), tyto systémy jsou právě díky vyšší náročnosti méně oblíbené.

Popularita roste ale také u systému vzduch-vzduch, což je vlastně standardní klimatizace, která umí topit. Ty jsou vhodné zejména do místností bez rozvedených radiátorů nebo jako sekundární zdroj např. ke krbové vložce. Možností řešení vytápění i chlazení je několik, i proto je tak důležitá osobní návštěva technika, který navrhne vhodné řešení.

Většina z nás řeší i finanční stránku a jistě nás bude zajímat návratnost investice v podobě kvalitní klimatizace či tepelných čerpadel. Jak na podobné dotazy reagujete?

Bezesporu kvalitní řešení jsou cenově náročnější. Vrátí se vám však v podobě spolehlivosti. Jak jsem již zmínil, ať již zvažujete klimatizaci či tepelné čerpadlo, jsou to investice na dlouhá léta dopředu, bavíme se minimálně o 10 letech. Je to jako s koupí nového auta, také chcete, aby vás vždy bezpečně dovezlo na místo určení. Stejné je to s klimatizací nebo TČ. Spolehlivost zařízení je dle mého názoru tím hlavním, o co by se měli klienti zajímat. Díky několikastupňovému výstupnímu testování jsou Toshiba i Daikin zařízeními s maximální spolehlivostí, kterou na trhu můžete najít. S reklamací se prakticky nepotkáváme.

K otázce návratnosti investice. Není možné zmínit přesné číslo. Návratnost je potřeba individuálně spočítat vzhledem k aktuální útratě za vytápění a ohřev TUV. Např. přechodem ze starého neefektivního elektro kotle lze ušetřit až
70 % nákladů, taková investice se pak může vrátit velmi rychle. Přechod z uhlí není tak výhodný, protože topení uhlím je v ČR stále velmi levné, ale je potřeba zdůraznit, že od 1. září 2022 nebude možné topit uhlím ve starých kotlech na tuhá paliva 1. a 2. emisní třídy. Praha toto opatření ještě zpřísnila, topení v těchto kotlech již není pod pokutou možné od letošní topné sezóny.

Domácnosti s těmito kotli jsou totiž významným zdrojem emisí, a takových je odhadem stále kolem 300 000! Jen se zkuste podívat, až se začne opravdu topit, na některé očouzené komíny. I jen jeden takový zdroj s šedo-žlutým kouřem umí znepříjemnit život velkému okolí. A co na to teprve naše plíce.

Dá se tedy říct, pro koho konkrétně je investice do klimatizace či tepelného čerpadla vhodná?

Zjednodušeně řešeno téměř pro všechny, pro domácnosti i firmy, které chtějí ušetřit za topení a ohřev teplé užitkové vody, pro rekonstrukce i novostavby. Existují i vhodná řešení pro výrobní haly či bytové domy. Myslím, že zejména nyní, kdy se firmy snaží šetřit, může být snížení účtů za vytápění a ohřev TUV velmi vhodnou investicí. I pro firmy existují dotace, které s návratností umí významně pomoci.

Celkově bych rád zdůraznil, že není potřeba se dotací bát, v televizi často slýcháme, že získat dotaci je nemožné, to považuji za dezinformaci, lze to, a to mohou potvrdit i všichni naši klienti, kterým stát na nové topení přispěl.

Více najdete zde.

7. 10. 2020