#restartpodnikani Ryor: Říkáme věci narovinu

Eva Štěpánková založila rodinnou firmu Ryor jako malý podnik pro hrstku zaměstnanců. Dnes je Ryor všeobecně znám doma i v zahraničí jako kvalitní značka přírodní kosmetiky. Silný osobní příběh, který za touto cestou stojí nám vyprávěla dcera zakladatelky Jana Štěpánková, která vede obchodní oddělení.

3. 9. 2020

Vaše produkty jsou u českých žen velmi oblíbené. Co myslíte, že na nich mají nejraději?

Myslím, že jsou tvořené skutečně poctivě. Jsme rodinná firma a nemůžeme si zkazit jméno něčím druhořadým. Zároveň jsou naše produkty dostupné za přijatelnou cenu. Věřím, že zákaznice ocení i to jakým způsobem se je snažíme edukovat, ať už na sociálních sítích, nebo prostřednictvím katalogu, případně přímo na prodejnách. A to v péči o pleť a v tom, jak by měla základní péče probíhat, nebo proč je denní krém důležitější než noční. Edukujeme a informujeme klientky i o speciálních složkách a jejich funkci, ovšem racionálně. Nebojíme se říct, že máme například rádi parabeny. V některých výrobcích mají z našeho pohledu důležitý význam a vyskytují se přirozeně i v ovoci a zelenině.

Jana Štěpánková.

Značku s téměř třicetiletou tradicí zná u nás téměř každý. Ne všichni však znají celý příběh. Jak to celé před lety začalo?

Maminka založila firmu v rodinném domku ve 43 letech, po mateřské dovolené, aby nás uživila. Byly jsme samy dvě. Měla to být firma pro 4-8 lidí, ale nějak se to zvrtlo, dnes je nás 80 a máme vlastní výrobní areál v Kyšicích u Kladna. Zajímavé je, že maminka chtěla studovat humanitní vědy, ale zamilovala se do kluka, který se chystal na VŠCHT, a tak šla studovat s ním. Bez toho by kosmetickou firmu nikdy nezaložila.

V roce 2017 jsme ale dostaly životní ránu. Moje maminka, neuvěřitelně pracovitá precizní dáma, musela nečekaně na operaci páteře, která už nevydržela její pracovní nápor. V nemocnicích to s ní šlo od desíti k pěti a bohužel to dopadlo tak, že se z ní stal naprostý ležák. Takže jsem si ji vzala domů, přizpůsobila tomu podmínky a maminka se v 73 letech učila znovu chodit. Dnes už je z ní zase veselá, fungují bytost, která si ale konečně uvědomuje křehkost svého zdraví.

Firmu, jak jste již zmínila, založila vaše maminka, která se dále věnuje vývoji produktů. Jak funguje takové rodinné podnikání?

Musím říci, že skvěle. S maminkou tvoříme takový pracovní tandem, doplňujeme se. Maminka v tuto chvíli už v práci není tak aktivní a v 75 letech víc myslí na své zdraví, ale o spoustě věcí se s ní radím, například při vývoji produktů. Ona se mě zase ptá na nové technologie. Pravidelně jí reportuji, co je v oboru nového. Moc si jejího názoru vážím a jsem ráda, že mi pravidelně podává pomocnou ruku.

Kolik máte v této chvíli v nabídce produktů?

Kolem 200 produktů. Z toho asi 150 je pro běžné zákaznice a zbytek jsou produkty pro kosmetické salony. Každý rok se snažíme uvádět minimálně 2 novinky. Letos už jich máme pět. Balzám na rty s japonskou třešní a rýžovým olejem, Antimikrobiální gel s vůní okurky, Rozjasňující oční krém s peptidy a Deodorant s 48hodinovým účinkem – jeden pro ženy a jeden pro pány.

Odkud pocházejí přírodní složky, které jsou základem kosmetiky Ryor?

Téměř z celého světa. Byliny často z České republiky, mořské řasy zase z Francie, některé ze Švýcarska. Máme ale i suroviny třeba z Japonska nebo z Brazílie. Pravidelně jezdíme na světové veletrhy, kde se představují nové kosmetické suroviny. Vyhlašují se tam i tzv. kosmetičtí Oskaři, takže vždy číháme, co je nového a většinou novou surovinu v ČR použijeme jako první.

Mnoho lidí v době karantény přehodnotilo své životní hodnoty i přístup k nakupování, začali více tíhnout k přírodním produktům. Projevilo se to i u vás?

Zájem ze strany zákazníků nás příjemně překvapil. Nedokážu říci, jestli to bylo návratem k přírodě nebo tím, že zkrátka lidé z domova zkoušeli nové věci. Myslím, že naše zákazníky baví náš racionální pohled na kosmetiku. Každé úterý máme živá vysílání na Instagramu a Facebooku. Říkáme si Ryorkámošky. Říkáme věci hodně narovinu a pro zákazníky srozumitelně. A také v průběhu karantény jsme pravidelně vysílaly. Odezva byla ohromná. Divačky nám psaly, že díky tomu přijdou na jiné myšlenky.

Co pro vás bylo v době omezené nařízeními v souvislosti s covidem nejtěžší?

Určitě nejistota. Nejen v oblasti podnikání, asi jsme se ani tak nebáli o sebe jako o své blízké a abychom třeba někoho nechtěně neposlali do nařízené karantény. V Ryoru jsme měli dva plány – v prvním jsme počítali s propouštěním a v druhém se firmu podařilo udržet. První měsíc jsme si řekli, že všem lidem, i když pracují méně nebo nepracují vůbec, proplatíme průměrný plat, a pak se uvidí co dál. Jsem hrdá na to, že rozvíjím firmu, která takhle přemýšlí a může si to dovolit. Naštěstí i díky věrným zákazníkům se nám podařilo firmu udržet v zajetých kolejích.

Jak rychle se situace vrací do starých kolejí?

Z hlediska fungování uvnitř firmy nás nejvíc potěšilo, když se přestaly nosit roušky. To byla vysloveně radost! Z hlediska byznysu jsme měli skvělé výsledky na e-shopu a partnerských prodejnách, ale značkové prodejny v Praze a v Poděbradech se rozjížděly pomalu. Nejvíc se to ale projevilo v našich kosmetických salonech v Praze – Dejvicích. Bylo znát, že lidé jsou velmi opatrní. Jsem si jistá, že klienti a klientky se vrátí, ale chce to čas. Po karanténě nastalo období dovolených, výletů a chat. V této chvíli se nám klientky začínají vracet.

Co patří mezi vaše aktuálně nejpalčivější problémy?

Je to právě situace v kosmetických salonech. Máme tam dvě skutečně šikovné kosmetičky. Postarají se o pleť, mezitím si odpočinete, načerpáte novou sílu. Je to zkrátka čas, kdy se někdo stará jen o vás. Vy jste v tu chvíli středem vesmíru. V jednom ze salonů už jsme přitom před koronou byli v situaci, že jsme nepřijímali nové klientky. Bylo plno.

Přinesla korona z vašeho i něco pozitivního?

Jako kolegy nás to víc semklo. Mnoho zákazníků objevilo, že máme e-shop a díky tomu, že jsme uvedli na trh i Antimikrobiální gel s vůní okurky, ho zákazníci i řádně prověřili. Tímto jsme měli šanci zjistit, že ne všechny procesy v e-shopu fungují tak, jak bychom si představovali a projevilo se, že nebyly nastaveny na tak velkou zátěž. Spoustu věcí jsme v průběhu vylepšovali.

Jaké chystáte novinky?

Nyní jsme uvedli deodoranty s 48hodinovým účinkem. Mají krémovou sktrukturu, jsou na přírodní bázi, eliminují zápach a absorbují vlhkost. Opravdu krásně voní a jsou cenově dostupné, doporučená cena je 142 Kč.

V kosmetických salonech jsme navíc udělali akci – ke každému základnímu ošetření za 650 Kč dostane klient/klientka praktický dárek na cesty. K velkému ošetření na 90minut, které je za 1000 Kč dostane navíc chladivou masáž lžičkami. To je velmi příjemná záležitost.

A vaše dlouhodobé plány?

Máme už v plánu další novinky, které jsou ovšem ještě v plenkách a nechci zatím více prozrazovat. Příští rok oslavíme výročí 30 let od založení Ryoru a rádi bychom udělali Dny otevřených dveří v našem výrobním areálu v Kyšicích, kdy budou mít lidé možnost vidět kosmetický výrobní provoz v akci. Budeme také rozšiřovat počet prodejen.

Více najdete zde.