#restartpodnikani Vytrénujte tělo i duši s empatickým Pavlem Pádeckým

S dobrým trenérem je to jako s dobrým zubařem. Musíte hledat, naslouchat osobním doporučením a prověřovat, než najdete toho pravého. Ten správný trenér by vám měl naslouchat, vzít v potaz všechny aspekty vašeho života a přistupovat individuálně.

Navíc by měl mít znalosti v oborech týkající se lidského těla, stravování a životního stylu. Přesně takový je profesionální osobní trenér Pavel Pádecký, který působí v Dream Fit Ládví na Praze 8. Pomocí intuice, vědy a vzdělání skládá svým klientům tréninky přímo na míru. Pomáhá jim uchopit všechny pohybové aktivity v rámci týdne a udělat si v nich pořádek a priority.  Vedle cvičení pracuje se stravou a spánkem, věnuje se mentoringu a často řeší s klienty jejich osobní rozvoj. Pavel pracuje také se zahraniční klientelou. Není pro něj problém trénovat v češtině, španělštině a angličtině.

Sport je mu blízký již od dětství, kdy se věnoval atletice a dalším sportům. Díky stabilním sportovním výsledkům a rostoucí výkonnosti si uvědomil, že má pro sport talent a měl by ho využít. Jeho vášeň pro sport ho přivedla na Fakultu Tělesné výchovy a sportu, kde se věnoval mimo jiné aktivitám podporující zdraví. Zkušenosti sbíral i na zahraničních univerzitách ve Španělsku a v Bulharsku. Pokud budete s Pavlem trénovat, tak jistě brzy poznáte, že je jeho tréninková metoda odlišná.

Pavle, jak dlouho už se pohybujete v oblasti individuálního tréninku?

Tréninku se věnuji již od 7 let, kdy jsem začínal s atletikou. Dá se říct, že už tehdy se jednalo o určitý druh tréninku s cílem rozvoje pohybových schopností a dovedností. Tenkrát jsem tomu ještě moc nerozuměl. Prostě jsem jen rád chodil trénovat a strašně mě to bavilo, víc jsem tenkrát vědět nepotřeboval. Trénink a sport mě za celá ta léta neopustil a zlom nastal na UK FTVS, kdy jsem se začal učit o sportu a tréninku jako takovém. Stala se z toho má vášeň a díky zvědavosti jsem se stále chtěl dozvídat a učit víc a víc. Individuálnímu tréninku na profesionální úrovni se věnuji poslední roky. Vedle toho jsem také otevřel semiprivátní skupinky, kde trénuji menší počet klientů. Ve skupinkách mají klienti možnost vyzkoušet si, jak funguje týmová spolupráce, motivace a vedle cvičení dochází také k rozvoji dalších sociálních aspektů. Můžete tak přijít na trénink klidně s kamarádem, či přáteli anebo poznat úplně nové lidi.

Jaký druh trenéra jste? Mám na mysli např. přísný, tolerantní, trpělivý apod.

To záleží hodně na situaci a klientovi, kterému se dokážu přizpůsobit. Některý klient potřebuje přísnější ruku a jinde volím zase volnější přístup. Každopádně jsem především empatický trenér, který rád komunikuje, je pozitivní a má spoustu kreativních nápadů a myšlenek. Klienti mi často říkají, že mám strašně energie, že jsem pozitivní, ambiciózní, mladý, šikovný a lidský.

Co je při osobním tréninku nejdůležitější?

Empatie, vášeň, znalosti a výsledky. Nejdůležitější je, aby trenér dokázal dát klientovi to nejlepší, co v daný okamžik a danou chvíli potřebuje. Často se totiž stává, že trenéři mají připravený tabulkový trénink, ale klient dorazí v úplně jiném fyzickém a psychickém rozpoložení a vy tak můžete daný trénink roztrhat a hodit do koše. Proto je tak důležitá empatie, bez jediného slova poznat, v jaké fázi se klient nachází a podle toho volit cviky, série, opakování, ale i samotný přístup a slova. Na to vše už musíte mít zkušenosti a dobré know how. Vědět, jak ten trénink sestavit, aby dával smysl jak po psychické, tak fyzické a zdravotní stránce. Pak z toho vzniká dobrý trénink, který je přínosný pro obě strany.

Při své práci se snažíte o skloubení intuice, vědy a vzdělání. Jak to vypadá v praxi?

V praxi to vypadá tak, že klient často po tréninku říká: Dneska mi ten trénink fakt sedl. To bylo přesně to, co jsem potřeboval. Jak jsi poznal, že jsem chtěl dělat zrovna tohle? Prostě mu to ušijete přímo na míru. Při tréninku vycházím z toho, co mi zrovna přijde pro daného člověka nejlepší. Samozřejmě, že to může znít hodně naivně. Ale vše, co dělám, mám podložené kvalitním studiem na univerzitách jako je např. UK FTVS. Prošel jsem si desítkami různých kurzů, workshopů a seminářů. Přečetl jsem různé studie a slyšel x názorů. Nevařím tedy z vody. Vím, jak má trénink vypadat a co by měl obsahovat. Neustále se v tom vzdělávám a pohybuji. Jen se všechny znalosti a zkušenosti snažím ušít přímo na míru klientovi. Na základě zpětné vazby dosahuji skvělých výsledků a zjišťuji, že jsou s takovým tréninkem daleko více spokojeni. Zjistil jsem tedy, že je to daleko efektivnější než dělat krabičkové tréninky, které můžou fungovat na 10 dalších lidí. Každý je originál a potřebuje individuální přístup.

Věnujete se také stravě a zdravému spánku. Co v této oblasti nabízíte klientům?

Ano. Jsou to další důležité oblasti, kterým je potřeba se věnovat vedle tréninku. Když pak vše dohromady funguje, dokážete měnit životy klientů a stávají se z toho příběhy na celý život. Ve stravě klientům nabízím individuální poradenství, stravovací plán a hlavně způsob, jakým o jídle přemýšlet. Často je to také o mindsetu a nastavení. Stává se, že například klient ví, že by neměl jíst tučné věci, ale stejně to jí pořád dokola a nedokáže se toho zbavit a nějak to nahradit. Pak je potřeba tedy nejdřív změnit nastavení v hlavě, a to pak aplikovat. Ve stravování spolupracuji také s Honzou a Sandrou, kdy každý má trochu jiný přístup. Často s klienty pomáhají právě oni, jakožto odborníci ve svém oboru. Ve spánku řešíme hlavně to, jak utišit tok myšlenek před spaním, proč se klienti v noci probouzí, či nemůžou spát. Pracuji tam s určitými suplementy, ale také různými faktory, jako je modré světlo apod. Tady vycházím hodně z biohackerské komunity Code of Life, která má skvěle nastudovanou problematiku spánku.

V neposlední řadě řešíte s klienty osobní rozvoj. S jakými problémy se na Vás nejvíce obracejí? A jak jim je pomáháte řešit?

Ve velké míře je to stres, velké psychické vyčerpání, pocit únavy, rozhodovací paralýza, ztráta motivace, nedostatek komunikace a další soukromé záležitosti. Říkám, že se na mě často obrací takové složitější případy a myslím si, že za každou obezitou a nadváhou jsou schovány další problémy a bloky. Moc rád si s klientem sednu například po tréninku na kafe, kde spolu rozebereme dané problémy a trable. Kolikrát stačí si s člověkem promluvit a naslouchat mu. Prošel jsem si také různými kurzy, které se věnují osobnímu rozvoji. Často využívám koučovací metody, nabízím klientům své vhledy a různé úhly pohledu. Pokud si na daný problém netroufám, dokážu klienta propojit s vhodným profesionálem. Pomoc se mu tak dostane téměř vždy. V současné době funguji také jako mentor v projektu Aktivní studenti.

Můžeme tedy k intuitivnímu trenérovi ještě doplnit kouč pro tělo a duši?

Ano, dalo by se říct. Myslím, že to je vše propojené, a ne nadarmo se říká ve zdravém těle zdravý duch. Je potřeba na sobě pracovat ve všech rovinách, to je duševní, psychická a fyzická stránka. Často se také fyzické bolístky na první pohled mohou skrývat za daleko složitějším problémem, či traumatem, který si neseme z minulosti. Setkávám se s takovými lidmi dnes a denně. Zajímám se o témata jako je astrální cestování, lucidní snění, mám za sebou zkušenosti s ceremonií bufo alvarius, kambo, či ayahuasca. Dokážu tedy klienty nasměrovat, poradit jim a rozebírat témata ohledně duše, existence, smrti a posmrtného života.

Jak Vaši práci ovlivnila pandemie a karanténa? A jak jste se tomu přizpůsobil?

Bral jsem to jako výzvu a výstup z komfortní zóny. V jednom období jsem se musel přesunout z fitness centra na workoutové venkovní hřiště a přišlo období, kdy jsem musel trénovat online přes Zoom, či posílat předtočené tréninkové plány. Myslím, že je důležité hledat řešení a nezastavit se před prvním problémem. Chtěl bych poděkovat tak i svým klientům, kteří to brali sportovně a klidně šli cvičit z navoněného fitka na venkovní hřiště. To je super přístup a moc si toho cením!

Jak jste pomáhal svým klientům během této doby? Co jste jim radil?

Pomáhal jsem jim, jak to šlo. Na něčem jsme se domluvili a nechtěl jsem je nechat ve “štychu”. Takže to bylo hodně individuální. Vytvořil jsem komunitu na Facebooku a s někým trénoval venku, s někým online a někdo pokračoval podle tréninkového plánu. Snažil jsem se zaměřit hlavně na pravidelnost pohybu, kterého bylo výrazně méně i vlivem home officu. Důležité bylo tedy neztrácet naučené návyky, neujíždět ve stravě, aby nebyl every day is cheating day apod. Bylo to náročné období jak pro mě, tak pro klienty. Důležité bylo také improvizovat a vhodně nahrazovat aktivity v průběhu týdne. Z venkovního běhání se tedy mohlo stát například vystupování schodů v paneláku apod. Cítil jsem, že půjde dolů také imunita, tak jsem prosazoval v té době otužování a snažil se tak podpořit zdraví a odolnost klientů.

Energie z Vás sálá na všechny strany, co Vás na Vaší práci baví nejvíce?

Nejraději mám to, že se pohybuji ve sportovním prostředí, kde poznávám stále nové a zajímavé lidi. Rád poslouchám jejich příběhy a obohacuji je o své zkušenosti. V neposlední řadě mě také těší pozorovat, jak se klienti mění spolu s časem, který spolu trávíme. Mám často klienty, se kterými spolupracuji dlouhodobě. Pozoruji, jak se mění po fyzické, psychické i zdravotní stránce. Velmi si vážím společných zážitků s klienty i mimo posilovnu. Nedávno jsme například byli na kryoterapii v -110 stupních Celsia. Podruhé jsem zase uspořádal teambuilding se třemi workshopy na téma vaření, osobní rozvoj a kompenzační cvičení. Baví mě tedy zažívat s klienty společné zážitky a posouvat jejich hranice.

V čem dělají lidé při výběru trenéra největší chyby?

Myslím, že hodně lidí dává na vzhled. Většinou se nechají obalamutit svaly a šarmem daného trenéra a z toho se probudí až po určité době spolupráce. Je to jako počáteční zamilovanost – trenér naslibuje hory doly, vidíte chlapa se svaly a do toho je sympaťák a sportovec. Kdo tomu dokáže odolat, když vám nabídne příznivou cenu? Vedle vzhledu bych se díval především na reference, hodnocení a také studium, či kurzy. Je rozdíl, pokud má trenér kurz osobního trenéra, který splní za měsíc anebo se studiu věnuje 5 let na vysoké škole, kde má přesah do dalších sportů a oborů. Zajímal bych se také o to, jestli má samotný trenér sportovní historii. Tedy jestli se někdy věnoval osobně nějakému sportu a ví, co všechno to obnáší, či zda pouze trénuje. Pokud si sám v minulosti prošel sportem na amatérské, či profesionální úrovni, přikláním se k tomu, že ke sportu bude mít vztah a v lepším případě i vášeň. Nebude se tak jednat pouze o jeho zaměstnání a zdroj příjmů. Vyjasnil bych si na začátku spolupráce také představy a reálná očekávání výsledků. Často právě trenéři dávají klientům falešná očekávání a nerealistické cíle. Vážně nepůjde zhubnout 20 kg, které střádáte 30 let, ve 2 měsících spolupráce. Klienti jsou tak často klamáni a vstupují do spolupráce s růžovými brýlemi. To je samozřejmě chyba na obou stranách. Zde se přikláním ale k tomu, že osobní trenér jako profesionál by měl jednat i lidsky, férově a upřímně. Ne za cenu zisku

Na co se má připravit klient, který chce s Vámi cvičit?  

Na to, že mu to může změnit život a že se spousta věcí dá do pohybu. Musí se také připravit na to, že ten první krok je na něm a se zbytkem už mu pomůžu a poradím. Často ten první krok bývá zároveň tím nejtěžším, protože člověk se nechce vzdát svých zvyků, pohodlí a mentálního nastavení. Měl by se připravit, že to bude dřina, ale také zábava. Bude to takové dobrodružství pro obě strany! Stačí mě kontaktovat a domluvit si první schůzku.

Jaká je Vaše současná situace a s čím se na Vás klienti nejčastěji obracejí?

V současnosti pomáhám přibližně 20-25 klientům, a to na bázi individuální spolupráce, či spolupráce v semiprivátní skupince. Nejčastěji se na mě obracejí klienti, kteří potřebují pomoci: Cítit se lépe ve svém těle, mít více energie v průběhu dne, být zdravější a poznat, čeho všeho je jejich tělo schopné dosáhnout, dostat se zpět do formy a zvýšit svoji fyzickou kondici, vytvarovat postavu a zatočit s problémovými partiemi, zvýšit sebevědomí skrze cvičení a aktivní životní styl, zlepšit dlouhodobě zdraví, vykompenzovat bolesti zad, krční páteře a špatného držení těla např. vlivem sedavého zaměstnání, či se naučit cvičit, sestavit trénink od A do Z, pomoc se správnou technikou a provedením cviků, snížit napětí bolesti pohybového aparátu. Pokud jste se našli minimálně v jednom bodě, domluvte si se mnou konzultaci zdarma a společně zjistíme, jak vám co nejlépe pomoci.

Jak s Vámi může potenciální klient navázat spolupráci a kde vás může potkat?

Jsem otevřený spolupráci, novým výzvám a různým možnostem. Kontaktovat mě můžete na čísle +420606234129 a nebo na emailu: Padeckypavel@email.cz. Aktuálně působím v DreamFit Ládví v Praze 8, v projektu Úspěšní trenéři: Masters a nebo jako mentor v projektu Aktivní studenti.

Rozhovor připravily Barbora Langer a Veronika Hong

2. 10. 2020