#restartpodnikani WormUP: Zvědavost je silným hnacím motorem

Exotický experiment, zdravá alternativa k chipsům nebo doplněk stravy pro sportovce. To vše jsou Křupaví červíci, kteří si velmi úspěšně budují cestu na český stůl.

Moravská firma WormUP se věnuje slaným pochoutkám z hmyzu, které obsahují vysoký podíl bílkovin a nenasycených tuků a ve kterých nenajdete žádný cukr. Chov červíků i jejich zpracování je navíc šetrné k přírodě a lokální, takže se opravdu jedná o mlsání bez výčitek. Za projektem stojí manželé Sloupenští, které jste možná už potkali na některém z food festivalů. Na to, jak si Česká republika v rámci jedlého hmyzu stojí i na to, která jídla můžete červíky vylepšit, jsme se zeptali „WormUP lady” Evy Sloupenské.

Jak váš projekt vlastně začal? Proč zrovna jedlý hmyz?

WormUP je splněný sen Libora. Už od malička ho bavilo pozorovat brouky, dokonce měl v domácím teráriu mravence a sledoval, jak žijí. Hmyz ho fascinoval už tehdy. Pak jsme byli na Hmyzím večeru v Brně, což byla ochutnávka různých druhů hmyzu – červíků, cvrčků, kobylek, švábů. Tam Libora napadlo, že by bylo fajn pracovat s hmyzem v oboru gastronomie. Finálním impulsem byla legislativa EU, která v roce 2018 zařadila hmyz mezi oficiální potraviny.

Jak na vaše produkty zákazníci reagují?

Nejdříve přichází zděšení, nevěří, že máme opravdu hmyz. Potřebují se přesvědčit, a to je taky důvod, proč k nám přijdou na stánek. Zvědavost je v tomto případě silným hnacím motorem. Na food festivalech nabízíme ochutnávky zdarma, aby měli zákazníci možnost vyzkoušet, jak chutná hmyz. Prvotní nejistotu pak rychle vystřídá příjemné překvapení, když ochutnají naše Křupavé červíky a zjistí, že chutnají výborně. Pak nadšeně nabízejí červíky dál.

Sledujete za dobu existence vaší značky změnu v přístupu zákazníků k jedlému hmyzu?

Stále častěji slýcháváme od zákazníků, že viděli v televizi, nebo četli článek o tom, jak je hmyz výživný a že je to jídlo budoucnosti. Často říkají, že hmyz chtěli vyzkoušet už dávno. Určitě se vnímání jedlého hmyzu mění. Věřím, že k této změně výrazně přispíváme i naší aktivitou.

Proč byste našim čtenářům doporučili jedlý hmyz alespoň ochutnat?

Protože je to něco nového a je užitečné rozšiřovat si obzory. Taky proto, že hmyz chutná výborně a předsudky jsou jenom v našich hlavách.

Jak si stojí v rámci jedlého hmyzu Česká republika vůči zbytku Evropy? Jsme konzervativní nebo se nebojíme experimentovat?

V konzumaci hmyzu vedou v rámci Evropy severské státy, kde fungovala legislativa pro potraviny z hmyzu ještě před ustanovením v roce 2018. Na druhé straně počet hmyzích nadšenců v ČR rychle roste a postupně se objevují i skupiny, které mají ambici se do budoucna věnovat hmyzu jako jídlu i profesionálně. 

Který konkrétní hmyz pro vaše produkty používáte?

Zpracováváme larvy potemníka moučného (Tenebrio molitor).

Křupaví červíci jsou ekologický produkt. Můžete trochu přiblížit, díky čemu se tímto značením pyšní?

Na chov a zpracování hmyzu se spotřebuje výrazně méně vody, méně krmiva i méně prostoru, než je to v případě jiných hospodářských zvířat. Hmyz je tedy mnohem šetrnější k přírodě. Naši červíci jsou navíc z moravské hmyzí farmy, nedovážíme je ze zahraničí. Tento faktor je pro nás hodně důležitý. Kdybychom červíky dováželi třeba z Thajska, tak by ekologický aspekt úplně zmizel.

Jaká je vaše oblíbená příchuť Křupavých červíků?

Chilli.

Červíci se dají jíst jen tak, ale slouží také k ozvláštnění jinak obyčejných receptů. Máte nějaké své oblíbené tipy, jak je používat?

Červíci se díky vysokému podílu bílkovin a nenasycených mastných kyselin dobře kombinují se sacharidovými jídly, jako jsou třeba těstoviny či rizoto. Velice originálně i autenticky vypadá zeleninový salát posypaný červíky.

Co považujete za největší úspěch WormUP?

Těch úspěchů je několik a vždy to byly významné mezníky ve fungování firmy. Vůbec uvedení produktu na trh považuji za obrovský úspěch, protože jsme první, kdo vyrábí trvanlivou potravinu z hmyzu, legislativa je nová a úředníci se při kontrolách zaučovali na nás. Těší nás postupné navazování obchodních partnerství s vinotékami, prodejnami zdravé výživy i fitness centry. Teď máme ve vývoji mouku a připravujeme se na výrobu ve velkém, což ale znamená obrovské náklady. Je to teď aktuálně největší výzva.

Jak výrazně vás zasáhla koronavirová krize? A lze v současnosti říct, že se vracíte ke stavu před ní?

Výrazně. Objednávky se prakticky stoply ze dne na den, jak byl vyhlášený nouzový stav. Všichni naši obchodní partneři byli nuceni zavřít své provozovny a ani přes náš e-shop se neobjednávalo. Jedním z mnoha benefitů Křupavých červíků je zábava spojená s ochutnáváním, sdílení mezi blízkými. V nouzovém stavu odpadla zábava ve skupinách a nastoupil strach. Lidi nakupovali základní suroviny – mouku, rýži, toaletní papír.

Na druhé straně jsme měli prostor pustit se do vývoje mouky. Kdyby nebylo korona krize, nejspíš bychom se k tomu v tomto roce nedostali.

Čím je mouka specifická? A chystáte nějaké novinky?

Jedná se o vysoce proteinovou mouku z červíků. Mimo to chystáme i nové příchutě našich produktů.

Více najdete zde.

15. 8. 2020