Srovnáváme: V Praze i Berlíně přibývá cyklistů. A během koronaviru přibylo i cyklostezek

Jestliže budeme v současné kovidové pandemii hledat alespoň něco pozitivního, mohlo by se týkat cyklistů, kol a cyklostezek. Zájem o cyklistiku s počínajícím jarem stoupá a aut není v ulicích pořád ještě tolik, abychom se ve městech museli bát o život. Onen sport či přeprava (jak kdo chce) je navíc v obou zemích natolik populární, že výrobci kol už od loňského jara nedokážou pokrýt poptávku. A jak v Berlíně, tak i v Praze mají cyklisté kam vyjet. Cyklostezek totiž v obou městech neustále přibývá. A nejen těch bizarních.

Obliba jízdních kol v Německu stále roste. Podle průzkumu spolkového ministerstva dopravy z roku 2019 v Německu pravidelně používá jízdní kolo 44 % lidí. Ve srovnání s předchozími studiemi také více lidí jezdí na kole denně nebo alespoň několikrát týdně. A celých 41 % dotázaných Němců v průzkumu nazvaném Fahrrad Monitor 2019 konstatovalo, že chce v budoucnu používat kolo častěji. Průzkum probíhá každé dva roky, takže budou určitě zajímavé i jeho letošní výsledky.

Berlínské po-up stezky

Současný zájem o cyklistiku nejen jako prostředku k udržení kondice a k zábavě, ale i jako možnosti se dopravit do práce či na nákupy se zejména v Berlíně projevil v urychleném budování takzvaných pop-up cyklostezek. Anglický termín pop-up znamená „rychlé vynoření“ a používá se například pro dočasné restaurace, v tomto případě měl termín znamenat „dočasné cyklostezky po dobu epidemie“, které měly pomoct cyklistům jednak dodržet potřebný odstup, jednak podpořit fyzickou aktivitu, a tím i posílit imunitu.

Berlínská pop-up cyklostezka. Foto: Peter Broytman.

Tyto cyklostezky mají výhodu v rychlé realizaci bez složitého plánování. První byla přitom v Berlíně vytvořena už 25. března 2020 na Halleschen Ufer. O tom, že si na ně cyklisté a vůbec obyvatelé hlavního města rychle zvykli, svědčí i místní čísla nárůstu cyklistické dopravy. Například v červenci 2020 vzrostl počet cyklistů na Kantstrasse o 260 procent, na Kottbusser Damm o 200 procent a na Petersburger Strasse o 140 procent ve srovnání se stejným měsícem předešlého roku.

I Praha staví

Praha sice opatření v podobě pop-up cyklostezek nezavedla, to ale neznamená, že zde za poslední rok žádné nevznikly. Během roku 2020 byly v Praze byly otevřeny tři nové cyklostezky v Bubenči, Kbelích a Čakovicích a podle serveru Městemnakole.cz se staví další stezky i cyklopruhy.

Také v českém hlavním městě byl podle serveru Zdopravy.cz zaznamenán podstatný nárůst počtu cyklistů. Podle údajů z jednatřiceti automatických sčítačů se loni v říjnu oproti stejnému období předchozího roku skokově zvýšil o 108 procent. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr ve stejném článku také prohlásil, že Praha navýšila prostředky, díky nimž má být cesta Prahou pro cyklisty bezpečnější.

Nečekaná nebezpečí

Ne vždy má ovšem ona snaha pomoci cyklistům kýžený výsledek. Občas je účinek opatření dokonce opačný, a to jak v Praze, tak v Berlíně. Pražští cyklisté se ocitají v těžkém ohrožení například na holešovické straně Hlávkova mostu, kde je cyklostezka vedena nečekaně tak, že kříží magistrálu, nejvytíženější tepnu hlavního města. Ale i v klidnějších ulicích na ně číhají nečekaná nebezpečí. V jednosměrce v ulici Na Příkopě je cyklostezka například vedena mezi chodníkem a zaparkovanými auty. Cyklista tedy nemá šanci vidět chodce, který přechází mezi zaparkovanými vozy na chodník a o cyklostezce neví. Srážky jsou tu na denním pořádku. Oblíbený je také slalom mezi kužely na nábřeží Kapitána Jaroše na Praze 7. Naštěstí tudy skoro žádní cyklisté nejezdí, protože jim tam jde stejně jako řidičům aut o život.

Cyklostezka křížící magistrálu. Foto: Michael Kubín.

S podobnými problémy se ovšem potýkají i v Berlíně, kde byly některé pop-up cyklostezky v posledním roce vytyčeny stejně jako v ulici Na Příkopě, tedy mezi chodníkem a odstavným pruhem pro auta. U dalších byly potíže s dostatečným odstupem od předjíždějících aut. V létě roku 2020 rozhodl berlínský správní soud, že osm ze sedmnácti pop-up cyklostezek nesplňuje předpisy a mají být zrušeny. Berlínský senát však rozhodnutí napadl a přinejmenším na dobu pandemie ho zvrátil. Nejkurióznější cyklostezku si však berlínští cyklisté mohli „vychutnat“ před pár lety v ulici Leo-Baeck-Straße v berlínské čtvrti Zehlendorf. O její vytvoření požádali danou městskou část rodiče dětí z tamější školy. Objednaná firma ji pak vyznačila na chodníku kolem stromů ve stylu slalomové tratě, tedy cikcak. Musela to předělat.

Cyklostezka v ulici Leo-Baeck-Straße. Foto: Mike Wolff.

Své bizarní cyklostezky má tedy jak Berlín, tak Praha. Berlín má ovšem výhodu v tom, že tam jezdí ohleduplnější řidiči a není to všude tak do kopce, jako když se chce nebohý pražský cyklista dostat kamkoli od Vltavy. Zdá se ale, že cyklistů bude letos na jaře v ulicích obou měst i přes veškeré nástrahy zase o něco víc.

29. 3. 2021