Tomáš Přenosil (Studio DVA divadlo): Pro lidi jsme hráli i za zavřenými dveřmi

„Kdybychom měli vlastní divadlo, bylo by všechno jednodušší.“ Věta, která v roce 2012 odstartovala éru nového divadelního sálu na Václavském náměstí a původně kočovné Studio DVA odehrálo první oficiální představení na vlastním jevišti v budově Paláce Fénix 18. září 2013.

Eva Holubová v online vysílání

O začátcích divadla, kultuře během korona krize a výhledu do budoucna si s námi povídal Tomáš Přenosil, marketingový a PR ředitel divadla Studio DVA, které je zároveň dlouholetým partnerem Sdružení Nového Města pražského zastupující residenty a podnikatele Václavského náměstí a jeho okolí.

Tomáš Přenosil, marketingový a PR ředitel divadla Studio DVA

Tomáš Přenosil, marketingový a PR ředitel divadla Studio DVA.

Před otevřením vlastního divadla jste odehráli asi deset představení za měsíc. Jak se vám v Paláci Fénix podařilo obsadit sál téměř každý den?

Týden před otevřením jsme hráli zdarma. Rozdali jsme přes 6000 vstupenek a jedinou podmínkou bylo přijít si je vyzvednout osobně k nám do divadla. Dva dny se stály fronty až na Václavské náměstí, a lidé si tak začali všímat, že do opuštěného Paláce Fénix se najednou zase začal vracet život. Od té doby jsme se rozrostli, máme Malou scénu v ulici Na Perštýně a v sezóně hrajeme na Letní scéně Vyšehrad. Odehrajeme více než 600 představení ročně a mám pocit, že miliontý divák nám kvůli koroně někde utekl.

10. března přišla opatření v rámci nouzového stavu, pak celostátní karanténa, která výrazně zasáhla kulturní akce. Jaké byly pro vaše divadlo první „covidové“ dny?

K nám korona „dorazila“ vlastně už o den dříve, kdy u nás na Malé scéně mělo hostovat bratislavské divadlo GUnaGU. V představení hraje hlavní roli Emília Vašáryová, herečka Slovenského národního divadla, které bylo v té době celé v karanténě kvůli podezření na COVID-19. O den později jsme se dozvěděli, že večerní generálku představení Duety už nesmíme odehrát, protože přesahujeme kapacitu 100 lidí v hledišti. Všechny nás zákaz hraní zaskočil a v tu dobu navíc nikdo nečekal, jak dlouho a v jakém rozsahu to bude trvat. Seděli jsme s kolegy v divadle a řekli jsme si, že s tím musíme něco dělat, abychom neztratili kontakt s našimi diváky.

Prázdné divadlo

Jak to dopadlo?

12. března jsme s Monikou Absolonovou a Bobem Kleplem odstartovali online vysílání talkshow JSME S VÁMI, která pokračovala dalšími 28 streamy, které za tu dobu přesáhly hranici 3 milionů zhlédnutí na Youtube a Facebooku. Máme za sebou jedno vysílání pro televizi Prima, která nás zařadila do hlavního programu. Jedno z představení převzala i Česká televize. Divadelní one woman show Evy Holubové Hvězda se stala nejsledovanějším přímým přenosem v historii kanálu ČT Art, takže si ve vší skromnosti myslíme, že to mělo mezi diváky ohlas. (úsměv)

Monika Absolonová, Eva Holubová a Bob Klepl v online vysílání

Období bylo bezesporu těžké jak pro divadlo, tak ale také pro jeho zaměstnance. Co pro ně několikaměsíční stopka znamenala?

Od druhého vysílání jsme zavedli takzvanou Dobrovolnou vstupenku a diváci tak mohli podpořit nejen vysílání, ale i naše kolegy. Ve štábu máme garderóbky, rekvizitářky, techniky, zvukaře, osvětlovače a další profese, které najednou zůstaly úplně bez peněz. Ti se tak mohli podílet alespoň na streamech, za které byli placeni. Někdo využil „pětadvacítku“, někdo žil z toho, co si našetřil, a naše řady se dočasně rozšířily o závozníky, barmany, stěhováky nebo kurýry, aby si herci vydělali na živobytí pro svoji rodinu.

Setkání herců

Do online vysílání jste se pustili, abyste udrželi kontakt s publikem. Co pro divadlo ale znamenal výpadek platících diváků?

Online vysílání se setkalo s velkým ohlasem a pozitivními reakcemi. Chtěli jsme tu být pro naše diváky a alespoň v omezené míře jim nabídnou to, na co byli zvyklí. Zároveň jsme jim chtěli pomoci na chvíli se odreagovat a zvládat stres spojený s tím, co se dělo. Velký dík patří hlavně našim hercům, kteří celou dobu vystupovali bez nároku na honorář. Divadlu pomohla přežít solidarita lidí, kteří si kupovali Dobrovolné vstupenky, a především nechtěli vracet peníze za představení, která se neuskutečnila a využijí náhradních termínů. Všech téměř 300 neodehraných her se přesunulo na podzim a jaro příštího roku.

Hra Revizor

Uvažovali jste o tom, že se do divadla po uvolnění opatření nevrátíte?

Neuvažovali. Do divadla jsme se vrátili hned, jak to bylo možné. Začínalo se hrát pro diváky usazené ob řadu a ob sedadlo, což u nás v sále pro 600 lidí znamenalo asi 230 míst. Bylo to nerentabilní a ekonomicky nevýhodné, ale hráli jsme, protože jsme chtěli dát divákům vědět, že jsme to nezabalili a chceme tu být s nimi dál.

Myslíte si, že kulturu a divadlo čeká změna?

Já doufám, že kulturu budou lidé potřebovat dál a že zvítězí to, že lidé chodí do divadla, aby cítili blízkost herce a mohli s někým v sále sdílet emoci a atmosféru, kterou obrazovka televize nebo počítače přenést nemůže. Jak říkával Jan Viktor Mládek: „Přežije-li kultura, přežije národ.“ a já věřím, že kultura může člověka dál nejen vzdělávat, ale i bavit. A na to tady my v divadle sázíme.

Online vysílání v divadle

Na co se u vás v divadle Studio DVA můžeme teď těšit?

Korona nám sice změnila některé plány, ale 19. srpna odehrajeme na Letní scéně Vyšehrad premiéru Gogolova Revizora v režii Evy Holubové. Kromě ní se můžete těšit na Kryštofa Hádka v hlavní roli, Zuzanu Kronerovou a Boba Klepla a mnoho dalších. V listopadu nás čekají premiéry dvě. Nové nastudování našeho úspěšného titulu Vše o mužích se Štěpánem Benonim, Peterem Pechou a Jánem Jackuliakem na Malé scéně a hra Beckham Petra Zelenky s Karlem Rodenem, Zuzanou Mauréry, Kryštofem Hádkem, Mirkem Hanušem, Elizavetou Maximovou a dalšími.

Kryštof Hádek ve hře Revizor

Více najdete zde.

Rozhovor připravilo Sdružení Nového Města pražského.

5. 8. 2020