O začátcích divadla, kultuře během korona krize a výhledu do budoucna si s námi povídal Tomáš Přenosil, marketingový a PR ředitel divadla Studio DVA, které je zároveň dlouholetým partnerem Sdružení Nového Města pražského zastupující residenty a podnikatele Václavského náměstí a jeho okolí.
Tomáš Přenosil, marketingový a PR ředitel divadla Studio DVA.
Před otevřením vlastního divadla jste odehráli asi deset představení za měsíc. Jak se vám v Paláci Fénix podařilo obsadit sál téměř každý den?
Týden před otevřením jsme hráli zdarma. Rozdali jsme přes 6000 vstupenek a jedinou podmínkou bylo přijít si je vyzvednout osobně k nám do divadla. Dva dny se stály fronty až na Václavské náměstí, a lidé si tak začali všímat, že do opuštěného Paláce Fénix se najednou zase začal vracet život. Od té doby jsme se rozrostli, máme Malou scénu v ulici Na Perštýně a v sezóně hrajeme na Letní scéně Vyšehrad. Odehrajeme více než 600 představení ročně a mám pocit, že miliontý divák nám kvůli koroně někde utekl.
10. března přišla opatření v rámci nouzového stavu, pak celostátní karanténa, která výrazně zasáhla kulturní akce. Jaké byly pro vaše divadlo první „covidové“ dny?
K nám korona „dorazila“ vlastně už o den dříve, kdy u nás na Malé scéně mělo hostovat bratislavské divadlo GUnaGU. V představení hraje hlavní roli Emília Vašáryová, herečka Slovenského národního divadla, které bylo v té době celé v karanténě kvůli podezření na COVID-19. O den později jsme se dozvěděli, že večerní generálku představení Duety už nesmíme odehrát, protože přesahujeme kapacitu 100 lidí v hledišti. Všechny nás zákaz hraní zaskočil a v tu dobu navíc nikdo nečekal, jak dlouho a v jakém rozsahu to bude trvat. Seděli jsme s kolegy v divadle a řekli jsme si, že s tím musíme něco dělat, abychom neztratili kontakt s našimi diváky.
Jak to dopadlo?
12. března jsme s Monikou Absolonovou a Bobem Kleplem odstartovali online vysílání talkshow JSME S VÁMI, která pokračovala dalšími 28 streamy, které za tu dobu přesáhly hranici 3 milionů zhlédnutí na Youtube a Facebooku. Máme za sebou jedno vysílání pro televizi Prima, která nás zařadila do hlavního programu. Jedno z představení převzala i Česká televize. Divadelní one woman show Evy Holubové Hvězda se stala nejsledovanějším přímým přenosem v historii kanálu ČT Art, takže si ve vší skromnosti myslíme, že to mělo mezi diváky ohlas. (úsměv)
Období bylo bezesporu těžké jak pro divadlo, tak ale také pro jeho zaměstnance. Co pro ně několikaměsíční stopka znamenala?
Od druhého vysílání jsme zavedli takzvanou Dobrovolnou vstupenku a diváci tak mohli podpořit nejen vysílání, ale i naše kolegy. Ve štábu máme garderóbky, rekvizitářky, techniky, zvukaře, osvětlovače a další profese, které najednou zůstaly úplně bez peněz. Ti se tak mohli podílet alespoň na streamech, za které byli placeni. Někdo využil „pětadvacítku“, někdo žil z toho, co si našetřil, a naše řady se dočasně rozšířily o závozníky, barmany, stěhováky nebo kurýry, aby si herci vydělali na živobytí pro svoji rodinu.
Do online vysílání jste se pustili, abyste udrželi kontakt s publikem. Co pro divadlo ale znamenal výpadek platících diváků?
Online vysílání se setkalo s velkým ohlasem a pozitivními reakcemi. Chtěli jsme tu být pro naše diváky a alespoň v omezené míře jim nabídnou to, na co byli zvyklí. Zároveň jsme jim chtěli pomoci na chvíli se odreagovat a zvládat stres spojený s tím, co se dělo. Velký dík patří hlavně našim hercům, kteří celou dobu vystupovali bez nároku na honorář. Divadlu pomohla přežít solidarita lidí, kteří si kupovali Dobrovolné vstupenky, a především nechtěli vracet peníze za představení, která se neuskutečnila a využijí náhradních termínů. Všech téměř 300 neodehraných her se přesunulo na podzim a jaro příštího roku.
Uvažovali jste o tom, že se do divadla po uvolnění opatření nevrátíte?
Neuvažovali. Do divadla jsme se vrátili hned, jak to bylo možné. Začínalo se hrát pro diváky usazené ob řadu a ob sedadlo, což u nás v sále pro 600 lidí znamenalo asi 230 míst. Bylo to nerentabilní a ekonomicky nevýhodné, ale hráli jsme, protože jsme chtěli dát divákům vědět, že jsme to nezabalili a chceme tu být s nimi dál.
Myslíte si, že kulturu a divadlo čeká změna?
Já doufám, že kulturu budou lidé potřebovat dál a že zvítězí to, že lidé chodí do divadla, aby cítili blízkost herce a mohli s někým v sále sdílet emoci a atmosféru, kterou obrazovka televize nebo počítače přenést nemůže. Jak říkával Jan Viktor Mládek: „Přežije-li kultura, přežije národ.“ a já věřím, že kultura může člověka dál nejen vzdělávat, ale i bavit. A na to tady my v divadle sázíme.
Na co se u vás v divadle Studio DVA můžeme teď těšit?
Korona nám sice změnila některé plány, ale 19. srpna odehrajeme na Letní scéně Vyšehrad premiéru Gogolova Revizora v režii Evy Holubové. Kromě ní se můžete těšit na Kryštofa Hádka v hlavní roli, Zuzanu Kronerovou a Boba Klepla a mnoho dalších. V listopadu nás čekají premiéry dvě. Nové nastudování našeho úspěšného titulu Vše o mužích se Štěpánem Benonim, Peterem Pechou a Jánem Jackuliakem na Malé scéně a hra Beckham Petra Zelenky s Karlem Rodenem, Zuzanou Mauréry, Kryštofem Hádkem, Mirkem Hanušem, Elizavetou Maximovou a dalšími.
Více najdete zde.
Rozhovor připravilo Sdružení Nového Města pražského.