V Evropě i Česku je vítězem koronavirového roku 2020 německý Lidl

Jak už víme, ne každý na koronaviru tratil. A nemluvíme teď jen o šikovných přeprodejcích čínských „ochranných pomůcek“, které mají kromě nízké ceny ještě tu vlastnost, že moc nikoho nechrání. Mluvíme zde o potravinových řetězcích. Protože byly v mnoha zemích během lockdownů a různých nařízení otevřené, jsou i tyto obchody „vítězi koronaviru“. A to v celé Evropě. Žebříčku největších evropských obchodů s potravinami i po roce 2020 dominují němečtí giganti jako Aldi, Rewe, Lidl a Edeka. Nově však čelí konkurenci online prodejců z USA a Číny, které také rychle rostou. I v Česku se Lidlu a dalším německým řetězcům v roce 2020 nadmíru dařilo. Tak aspoň někomu.

Pro skupinu Schwarz (Lidl, Kaufland) byl podle německého Manager Magazinu koronavirový rok 2020 úspěšný nadmíru. Podle odhadů německého časopisu Lebensmittel Zeitung se prodej této skupiny zvýšil přibližně o 12 % na téměř 140 miliard eur. Skupina tedy utržila v Evropě více než v roce 2019.

Lidl jede

Největším maloobchodem s potravinami v Evropě je německý Lidl, jehož celkový podíl na všech řetězcích činí 5,4 procenta. Značka provozuje více než 10 500 prodejen ve 29 zemích Evropy a v USA. Celá skupina Schwarz má pak v současné době v Evropě 12 492 obchodů a jejich počet (covid necovid) neustále stoupá. Další tři němečtí giganti z oboru – Rewe, Aldi a Edeka – také loni výrazně zvýšily své prodeje.

Výše zmínění čtyři špičkoví němečtí prodejci potravin (Schwarz, Rewe, Aldi a Edeka) jsou zastoupeni mezi sedmi největšími maloobchodníky s potravinami v Evropě. Společnost Rewe dosáhla růstu tržeb přibližně o 30 % na 82 miliard eur, a to i díky významným akvizicím. S přibližně 13 000 obchody a tržním podílem 3,2 % si skupina Rewe zajistila třetí místo v žebříčku, těsně před britským Tescem, které je na čtvrtém místě.

A dvoujkou je… Amazon

Kdo by čekal na druhém místě žebříčku klasický „obchodní řetězec“, tak se mýlí. Maloobchodní gigant Amazon v roce 2020 zvýšil své hrubé tržby s nabídkami jako „Amazon Fresh“ v Evropě o 21 procent na 103 miliard eur. To je více než třikrát vyšší prodej než před třemi lety, kdy se Amazon ve stejném žebříčku dostal až na 10. místo.

Bývalý lídr německého trhu Aldi je na pátém místě s prognózovaným hrubým obratem 71 miliard eur. Společnosti Aldi rostly tržby v celé Evropě zhruba
o 7 %, a to přesto, že na domácím trhu v Německu téměř neexistují žádné příležitosti k růstu. S tržním podílem pouhých 2,8 % si řetězec Aldi zajistil páté místo, těsně před francouzským maloobchodním gigantem Carrefour na 6. místě. Čtvrtý německý maloobchodní gigant, společnost Edeka, je na
7. místě. V roce 2020 zvýšila své hrubé tržby přibližně o 6 % na 65 miliard eur. Francouzští a britští konkurenti Leclerc, Auchan a Sainsbury’s byli zařazeni na 8., 9. a 10. místo.

Nejúspěšnější potravinové řetězce v Evropě podle tržeb (2020):

  1. Lidl
  2. Amazon
  3. Rewe
  4. Aldi
  5. Carrefour
  6. Edeka
  7. Leclerc
  8. Auchan
  9. Sainsbury’s

Zdroj: Manager-magazin.de

V Česku Lidl překonal bráchu

Rekordní tržby podle zpravodajského serveru iDnes v loňském roce vykázaly také obchodní řetězce v Česku. Společnost Albert Česká republika, která patří do nizozemské skupiny Ahold, loni tržby meziročně zvýšila zhruba o pět procent na 55,3 miliardy korun. Řetězec Lidl pak dokonce o deset procent na 63,6 miliardy korun, čímž se stal i v Česku nejúspěšnějším a na čele vystřídal svého „bratra“ ve skupině Schwarz, německý Kaufland. Tržby společnosti Tesco pak překonaly hranici 42 miliard korun.

Koronavirový rok 2020 a prudký nárůst online prodejů každopádně vedl k výraznému přeskupení sil i na české maloobchodní scéně. Největší kamenné řetězce však přesunem nákupů na internet zásadně neutrpěly. Lidl má v Česku mimochodem na 250 poboček, Kaufland 133. Albert jich má v součtu hypermarketů a supermarketů přes 320.

Nejúspěšnější potravinové řetězce v Česku podle tržeb (k říjnu 2020):

  1. Lidl
  2. Kaufland
  3. Albert
  4. Tesco
  5. Penny market
  6. Billa

Zdroj: Zbožíaprodej.cz

28. 3. 2021