Zakladatel Impact Hubu: V coworkingu je budoucnost. Firmy teď vidí, že tolik kanceláří nepotřebují

Sdílená pracoviště patří v byznysovém světě k jednomu z největších trendů poslední doby. Zájem o jejich flexibilní řešení roste i v reakci na koronavirovou krizi, která v mnoha směrech změnila to, jak jsme byli zvyklí uvažovat. Jaké výhody tedy coworking nabízí? A jak získat členství? Nejen o tom jsme si povídali se Zdeňkem Rudolským, spoluzakladatelem sítě Impact Hubů v České republice.

Impact Hub je jedním z nejvýraznějších coworkingových center u nás a pyšní se více než 1 500 členy. V červnu oslavil už 10 let, během nichž v jeho prostorách odstartovaly desítky projektů. Impact Huby zároveň vytvářejí inspirativní prostředí a poskytují příležitostí ke spolupráci a setkávání. Nabízí ale také online členství na dálku, fixní místa, členství s neomezeným přístupem i tarify na pár hodin. A je už jen na vás, jak svůj tarif využijete.

Coworking zaznamenal v posledních letech velký nárůst příznivců. Čím to podle vás je?

Je to jako se vším novým. Před deseti lety nám lidé říkali, že to je nesmysl a nemůže to vyjít. Později začali projevovat zvědavost a sem tam se k nám přišli podívat. Pak jich začalo chodit víc. Dnes je nás v Impact Hubech opravdu přes 1 500 členů. Přibývá podnikatelů, které těší potkávat další lidi, kteří rozjíždí nové věci. Také už mnozí pochopili, že je pro ně lepší platit jen za to, co opravdu potřebují, a zbytek sdílet s ostatními. Že je třeba lepší mít zasedačku jen na hodinu denně než ji platit celý měsíc. Taky není potřeba mít 300 tiskáren na 1 000 lidí. Stačí jedna nebo dvě pořádné.

Spoluzakladatel Impact Hub ČR Zdeněk Rudolský.

Impact Hub je v rámci českého coworkingu velkým hráčem. Jaké jsou vaše základní hodnoty? Čím se řídíte?

Naše hodnoty jsou důvěra, odvaha a spolupráce. Vytváříme prostředí, kde vás vždycky někdo přivítá, staráme se o vás tak, že na to nikdy nejste sám, a vytváříme komunitu lidí, kteří si navzájem věří, mají odvahu zkoušet nové věci a spolupracovat. Díky tomu se všude kolem nás dějí zajímavé akce a rodí hezké aktivity, i když je třeba svět zrovna trochu složitý. Snažíme se rozumět tomu, co lidem zrovna teď pomůže prosperovat, tedy letos vlastně alespoň byznysově přežít. No a těmhle požadavkům se zase snažíme naše prostředí a služby přizpůsobovat. Chceme, aby naše projekty měly pozitivní dopad na lidi a svět kolem nás. Nestačí nám jen fakturovat.

Letos jste oslavili 10 let působení v Česku. Co se u vás za tu dobu změnilo? A jak se proměnila tuzemská coworkingová scéna?

Tak… jsme o deset let starší. Máme čtyři poměrně velké Impact Huby, které jsou zaplněné úspěšnými lidmi se zajímavými projekty. Máme jednu z největších akceleračních mašin v zemi, možná i největší. Akcelerátory jsou programy, kde pomáháme projektům urychlit dosažení jejich vytyčených cílů nebo investic. Jako se vším, co se začne dařit, je to i s coworkingem. Přibývá velkých i malých hráčů. A je to vlastně prima, aspoň si mají lidi z čeho vybrat.

Sledujete v rámci českého coworkingu nějaké aktuální trendy?

Díky covidu se i větší firmy začaly zamýšlet, jestli náhodou nepotřebují menší a flexibilnější zázemí, a to je pro nás dobrá zpráva, protože pro ně můžeme být dobrým partnerem.

Kde všude vás zájemci o sdílené kanceláře mohou najít?

Najdou nás v netradičních designových prostorách, které vznikly rekonstrukcí starších objektů. Jsme v Praze, Brně a Ostravě, vždy v centru města, nebo aspoň na kraji centra. Tak, aby se k nám dalo dobře dostat pěšky, na kole, MHD i autem.

Ve vašem portfoliu není jen pronájem pracovního stolu. Jaké služby vaši klienti nejčastěji vyhledávají?

To je složitá otázka. Každý si u nás může najít to, co je pro něj zrovna aktuální. Kancelář, zasedačku, konferenční prostor k pronájmu, vlastní dedikované pracovní místo, sdílené pracovní místo. Nebo třeba jen zajímavou akci, na kterou se může přijít podívat… Teď tedy ale většinou online.

Co je potřeba k tomu, aby u vás naši čtenáři mohli získat členství?

Zaprvé je třeba se mrknout na web. Pak je dobré zavolat, nebo nám napsat a domluvit si schůzku. Jako třetí krok stačí přijít a domluvit se na tom, co je pro ně nejvhodnějším členstvím. No a pak už si stačí užít rozjezd svého projektu mezi novými prima lidmi.

Myslíte, že současná koronavirová krize bude mít na coworking dlouhodobý dopad?

Myslím, že ano. Tak do února to bude ještě složitější se setkáváním kvůli různým opatřením, ale od března dál si myslím že ti, co vydrží, budou mít před sebou nejednu úspěšnou sezonu. Jako každá krize i tahle by měla vygenerovat spoustu lidí, kteří budou rozjíždět svůj unikátní nápad. A z coworku se jim bude rozjíždět líp než z obýváku.

Kde vidíte budoucnost Impact Hubu? Řekněme za dalších 10 let…

Budeme mít víc Impact Hubů ve více městech. Víc akcelerovaných projektů, víc napojení projektů na investory. Staneme se standardní součástí pracovní části života spousty lidí. Myslím, že naše děti už budou coworking vnímat stejně samozřejmě jako mobil nebo internet. A velký kus toho budeme dělat i online. Myslím, že nejen v reakci na covid, ale hlavně díky technologiím bude coworking hodně zrychlovat na glokální úrovni, tedy globální i lokální současně. A taky asi zlomíme nějaký rekord v objemu vypité kávy…

Více najdete zde.

6. 12. 2020