Žít na boso

Na začátku bosonohého příběhu Kamila Vedrala, dnes výhradního distributora VIVOBAREFOOT pro český a slovenský trh, byl studentský život na pláži.

Co stálo na začátku vašeho příběhu byznysu spjatého s přirozenou chůzí?

Na začátku celého příběhu byla cesta do Austrálie, kam jsem odjel studovat a dva roky tam žil. Měl jsem to štěstí na bydlení na pláži a ta k bosé chůzi přímo vybízí. Začal jsem tedy chodit a běhat po pláži bos. Bosá chůze dělala dobře mým chodidlům a postupně začaly ustupovat i mé problémy se zády, které jsem měl dlouhodobě.

Po návratu do České republiky jsem zjistil, že mi jsou mé původní boty malé a omezují mě v pohybu. Bolesti zad se opět vrátily, a tak jsem začal hledat řešení. Bos jsem chodit po Praze nemohl, ale narazil jsem na barefootovou obuv, jež neomezuje chodidla a dopřeje jim přirozený pohyb.

Kamil Vedral.

Jaký další efekt, kromě zmírnění bolesti zad, měla ještě bosonohá chůze na vás osobně? 

Kromě toho, že jsem se zbavil svého letitého problému, jsem díky ultratenké podrážce začal cítit povrch, po kterém se pohybuji. Jako největší benefit ale vnímám to, že nemám tu nutkavou potřebu se zout hned, jakmile přijdu domů. Nemám totiž pocit, že mě boty utlačují, mám pocit, jako bych žádné boty neměl. U klasických bot jsem vždy pocítil velkou úlevu, když jsem se zul, tlačily mě. V bosé obuvi se chodidla mohou pohybovat, jak je jim přirozené, a to díky anatomickému tvaru boty, který jejich tvar kopíruje.

Jaká je ve světě nabídka a konkurence ve vašem segmentu a podle jakého klíče jste vybíral značku, s níž je váš byznys dlouhodobě spojený?  

Když jsem značku přivedl na český trh, byly tu jen asi dvě jiné značky nabízející barefoot obuv. Nyní je jen v České republice takových značek přes 20, ve světe nespočet. Konkurence neustále roste, a to je dobře. Šíří se tak rychleji povědomí o bosobotách a jejich benefitech pro chodidla a pohybový aparát obecně. VIVOBAREFOOT mi sedly na první vyzkoušení, oslovil mě jejich design, a tak bylo rozhodnuto.

Co bylo nejtěžší a jak rychle společnost rostla?

Za nejtěžší stále považuji začátky. O zastoupení se totiž s majiteli VIVOBAREFOOT jednalo téměř rok. První objednávka dorazila po dvou měsících od spuštění e-shopu. Během prvního roku si lidé naše boty kupovali především na doporučení známých. V začátcích jsme rostli o 100 % každý rok, nyní zhruba o 30 %.  

Kromě toho, že má obuv VIVOBAREFOOT zdravotní benefity, snaží se společnost také myslet na udržitelnost a přichází se speciálními programy na podporu znevýhodněných skupin obyvatel. Který z nich je vám osobně sympatický? 

Udržitelnost je celosvětově velké téma a VIVOBAREFOOT se snaží jít příkladem. Při výrobě používáme recyklované plasty, kdy se na jeden pár bot spotřebuje 17 použitých PET lahví. Vyžíváme přírodní materiály. Mezi našimi modely zákazník narazí i na ty, které jsou vyrobené z vodních řas, nebo například z kukuřice.

Které momenty byly mezníky ve vašem podnikání?

Určitě samotný začátek podnikání. Dost lidí mě od toho zrazovalo, ale v podstatě od začátku to fungovalo. Následně moment, kdy u nás začaly nakupovat maminky svým dětem na doporučení jiných maminek. Dostávali jsme skvělou zpětnou vazbu a prodeje rostly, i když naše boty nepatří k nejlevnějším a značku nikdo neznal. Posledním milníkem bylo otevření kamenných prodejen.

Je v něčem náš trh specifický?

Český trh je zcela specifický. V přepočtu na obyvatele se zde prodává nejvíce barefoot bot na světě. Jak jsem již zmínil, je zde více jak 20 českých značek. Zákazníci jsou tu vzdělaní a vědí, proč si barefoot obuv pořizují a co od takové boty očekávat.

Jaké zásady jsou podle vás pro zdravé podnikání nejdůležitější?

Já osobně mám tři zásady, a to čestnost, upřímnost a vytrvalost. Jsem si ale jistý, že tyto jsou aplikovatelné obecně. Polovina našeho úspěchu ale tkví i v tom, že prodáváme produkt, kterému na 100 % důvěřujeme.

Filozofie vaší značky?

Filozofií naší značky je spojení s přírodou. Nejen, že díky našim botám cítíte povrch, po kterém se pohybujete, ale zároveň jste díky použitým materiálům blíž přírodě. V současné situaci se navíc výše zmíněné ukázalo jako výhoda. Lidé začali více sportovat, vyhledávat přírodu a začínají chápat, že naše planeta není na jedno použití a máme ji pouze půjčenou od budoucích generací. Když přišla pandemie, nevěděli jsme, jaký bude mít dopad na naše prodeje. Výsledek nás šokoval. Prodáváme jednou tolik bot. Lidé si uvědomili, že zdraví máme jen jedno, chodí do přírody, sportují. Máme radost nejen z počtu prodejů, ale i z tohoto „vedlejšího efektu“.

Jaký je váš nejoblíbenější typ bot, které nabízíte?

Z letních modelů jednoznačně obojživelné boty Ultra. Jsou vhodné do deště, do horkých dnů, a navíc vyrobené ekologicky šetrným způsobem na bázi vodních řas. Odchodím v nich celé jaro i léto. Na podzim a v zimě zase volím model Gobi z kvalitní kůže. Design je jednoduchý a maximálně funkční.

Je pro vás důležitá zpětná vazba od zákazníků?

Zpětná vazba je pro mě vůbec nejdůležitější. Může se stát, že designéři navrhnou model, který lidem nesedne tak, jak by měl. My poté zpětnou vazbu od zákazníků tlumočíme do Velké Británie, kde je centrála společnosti. Již mnohokrát se stalo, že se díky zpětné vazbě zákazníků modely upravovaly. Velkou výhodu vidím v tom, že je VIVOBAREFOOT stále malá rodinná společnost. Komunikace s centrálou je tedy rychlá a efektivní.

Co vám dělá momentálně největší radost?

Mé děti. Vy se ale asi ptáte s ohledem na podnikání, že? Rozvoj značky a můj tým kolegů. Jsme parta lidí, kteří táhnou za jeden provaz a vědí, co a proč děláme. Nemusím je kontrolovat a mají moji maximální důvěru. Někdy je doslova vyhazuji z práce, aby už šli domů. Speciální dík patří jednomu z kolegů. Lukáš Vacíř je u nás nejdéle a je to génius. Vyřeší jakýkoliv problém od IT až po sklad a dopravu. Bez něj a ostatních by zavládl chaos, protože já jsem nepořádný, nesystematický snílek a chaotik.

Čemu vděčíte za úspěch na českém trhu?

Zákazníkům. Může to znít jako klišé, ale bez nich bychom nebyli tam, kde jsme. Zákazníci nás doporučují dále, a to je pro nás nejlepší reklamou. Na začátku podnikání jsme neměli finance na marketing. Zákazníci značku přijali za svou, ztotožnili se s ní a pro mnoho z nich jsme se stali love brandem.

Kolik párů bot prodáte ročně a jak si stojíte ve srovnání s prodejci ve světě?

V České republice prodáme přes 40 000. Jak jsem již zmiňoval, v porovnání s ostatními zeměmi světa jde o nejvíce prodaných párů v přepočtu na obyvatele. Někomu se toto číslo může zdát nízké. My jsme ale vytvořili úplně nový trh a v podstatě bez reklamy se během pár let takto vypracovali. Máme dobré prodeje a zákazníci se k nám rádi vrací, to je pro mě nejdůležitější.

Jaké máte plány do budoucna a jaký je váš dlouhodobý cíl?

Rádi bychom se ještě více zaměřili na udržitelnost. Od roku 2021 je naším cílem využívat 90 % udržitelných materiálů a 0 % virgin plastů při výrobě. Ekologie, udržitelnost a ohleduplnost k životnímu prostředí, to jsou priority naší společnosti. Pokud jde o prodejní cíle, další metou je pro nás 200 000 párů prodaných bot ročně.

13. 9. 2020