Srovnáváme SKILD a Einhorn: Jak Češi a Němci zapojili kondomy do sociálně prospěšných projektů

Díky dvěma projektům, z nichž jeden vznikl v Česku a druhý v Německu, se zákazník v obchodě už nemusí stydět a ukrývat kondomy v nákupním košíku mezi chleba a rajčata. Naopak. Český projekt SKILD a německý Einhorn dokázaly z nákupu kondomů udělat akt hrdé dobročinnosti. Díky nákupu českých kondomů tak tuzemský zákazník pomůže snižovat riziko pohlavně přenosných chorob a nechtěných těhotenství nejen ve svém nejbližším okolí, ale také v Africe. Německé kondomy jsou zase fairtradové, takže tamní zákazníci po jejich zakoupení pomáhají nejen výše zmíněným „preventivně-zdravotnickým funkcím“, ale také přírodě. A navíc jde polovina z ceny německého kondomu na další neziskové aktivity.

Kondomy SKILD

V Česku zvítězil nápad, zápal a také mládí. David Karkoška a Lukáš Valas jsou spolužáci z gymnázia ve Frýdlantě nad Ostravicí. Ve svých osmnácti vymysleli v rámci soutěže pro mladé podnikatele Soutěž & Podnikej projekt SKILD, tedy v překladu štít. A hlavní roli v tomto projektu hrají právě kondomy.

Jeden mně, druhý do Afriky

S nákupem klasického, tečkovaného či veganského kondomu zákazníci zároveň platí druhý kondom (ovšem na cenu to nemá vliv), který přes organizaci Lékaři bez hranic putuje do Afriky. Taková je klíčová myšlenka podnikatelského záměru, který pomáhá lidem v Africe snižovat riziko pohlavně přenosných chorob. Místo, kam zásilka míří, se operativně mění v závislosti na potřebě, kterou právě Lékaři bez hranic monitorují.

„Já osobně jsem měl možnost navštívit několik afrických zemí, zejména Botswanu. Ta je sužována virem HIV v takové míře, že v zemi v roce 2019 bylo dvacet procent obyvatel ve věku 15-49 let HIV pozitivních,“ řekl v nedávném rozhovoru pro N&N David Karkoška.

David Karkoška a Lukáš Valas.

S projektem SKILD chtějí mladí podnikatelé šířit povědomí o pohlavně přenosných chorobách také na tuzemském trhu. I díky tomu plánují účast na letních festivalech, a když to prý v naší kotlině půjde dobře, mají ve svém hledáčku i zahraničí.

Změna úhlu kondomu

Také německý projekt Einhorn vytvořili mladí podnikatelé. Waldemar Zeiler a Philip Siefer tvrdí, že chtějí ostatním ukázat, že i úspěšné podnikání může mít sociální dopad,” říkají. Oba se přitom na berlínské byznysové scéně už delší dobu zabývají start-upy, jejichž součástí je automatická investice 50 procent ze zisku do sociálních či environmentálně udržitelných projektů. A Einhorn je jedním z nich. Waldemar a Philip se podle svých vlastních slov rozhodli začít měnit úhel pohledu na kondomy, protože je většina lidí vnímá jen jako účelovou záležitost, kterou vlastně jako jistou „zábranu“ nemají rádi a často se ji také stydí kupovat.

Waldemar Zeiler a Philip Siefer, foto: www.einhorn.my

Waldemar s Philipem se svým projektem pokouší přetočit vnímání společnosti tím, že vymýšlí designové krabičky s netradičními náměty a do nich vkládají fairtradové kondomy, které nemají negativní vliv na životní prostředí. Jak zakladatelé Einhornu říkají, jejich kondomy nejsou z kaučuku rychle rostoucích stromů, které by byly hnojené pesticidy a zalívané kontaminovanou vodou. A vlastně ani samotné krabičky nejsou ze stromů, ale recyklované. Za jejich osobitým designem přitom stojí známí berlínští umělci a fotografové Oliver Rath, Heji Shin, Sandra Bayer nebo André Wagner.

Kondomy Einhorn, foto: www.einhorn.my

Einhorn podle svých zakladatelů usiluje o to, aby se jeho kondomy staly součástí životního stylu na německém trhu  mainstreamové společnosti. Oněch 50 procent ze zisku přitom alokují do sociálních projektů, na osvětu a na podporu fairtradového přístupu ve spojení s farmáři, kteří kaučuk, z něhož  kondomy vznikají, vyrábí. Český i německý projekt každopádně ukazují, že na nákup kondomu může být člověk hrdý. A to i v případě, že ho nakonec ani nepoužije.

Vypadá to, že v budoucnu to budou právě projekty s udržitelným přesahem a sociálním dopadem, které budou hrát prim, protože témata jako je udržitelnost, fairtradový přístup, kreativní pojetí a bezpečnost v širokém slova smyslu se stanou nezbytnou součástí podnikatelského prostředí. Všechny tyto souvislosti si bude spotřebitel stále více uvědomovat a o nákupech budou v konečné fázi rozhodovat jeho emoce.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Norbert Hansen, Bosch: Pomohlo by nám, kdyby byl v Česku nábor odborníků ze zahraničí snazší

K překonání nedostatku kvalifikovaných sil by bylo určitě užitečné zvýšit flexibilitu v přijímání pracovníků ze zahraničí, a to i ze zemí mimo EU, řekl mimo jiné v rozhovoru do ankety N&N Magazíne Sedm mostů – Sieben Brücken Norbert Hansen, vedoucí oddělení kvality (QMM) v závodě Robert Bosch, spol. s r.o. v Českých Budějovicích.

Nejčtenější v kategorii Business