Švédská volva u nás měla vždy kultovní pověst. Auto, co je bytelné jako tank, až si všichni severští sobové při pohledu na něj dobře rozmyslí, zda do vozovky vstoupit či nikoli. Je spolehlivé a vydrží nejtužší severské mrazy. Pro řadu městských lidí je Volvo synonymem slůvka cool.
V Británii nebo v zámoří se láska k göteborské automobilce mnoho desítek let ale odvíjela výhradně od pověstné bezpečnosti. Krabicoidní tvary ze skandinávské oceli lákaly ke koupi až na hrstky hippíků a profesorů především typické rodinky 2+2 a staly se symbolem středostavovských předměstí. Rozhodně však tolik cool nebyly.
V minulém desetiletí se cosi změnilo. Nová volva začala být navrhována podle skandinávského minimalismu, a ne že by předešlé „kontejnery“ krásně nepůsobily, ale takto byl styl povýšen až na level designového uctívání. Taky švédská auta výrazně zdražily – natolik, že se posunuly do prémiové kategorie, jíž do té doby vládli Němci.
Scandi style
Skvělým příkladem kýženého „scandi style” designu je nové Volvo V60 ve zvýšené verzi Cross Country (ta nabobtnala o 60 mm). Auto je zvnějšku i vnitřku jedním slovem parádní, a to je ještě trochu understatement. Vyrábí se v několika motorových variacích, včetně námi zapůjčené kombinace mildhybridní benzinové technologie. Ta způsobuje plynulejší jízdu, integrovaný generátor zapalování navíc aktivně snižuje zatížení motoru a tím přispívá k nižší spotřebě paliva.
Pro volvo je typická praktičnost, obří kufr a místo na nohy, ale předchozí generace V60 a V60 Cross Country byly v řadě modelů švédské automobilky menší výjimkou z pravidla. Nový model vše napravuje, prakticky řešený zavazadelník poskytuje kapacitu 529 l, zadní sedadla lze navíc jednoduše složit do rovné plochy a hurá do IKEA.
Audio lahůdka
A k tomu tedy ten design. Zvnějšku je to určitě jedno z nejhezčích kombi na trhu. Linky jsou rýsované v duchu elegantního minimalismu, vpředu na vše dohlížejí pro volva již typické světlomety přezdívané „Thorova kladiva. Uvnitř pak prostoru dominuje středová konzole s touchscreenem, který nejenže skvěle vypadá, ale má i celkem solidní rozlišení a taky se pohodlně ovládá.
Technika je plná šikovných asistentů. Hill Descent Control například pomáhá plynule sjíždět ze svahu rychlostí od 8 do 40 km/h s využití brzdění motorem nebo v případě potřeby s přibrzďováním jednotlivých kol. Stačí jenom točit volantem. Rychlost můžete kdykoli upravit přibrzděním nebo případně i zrychlením. Hill Descent Control funguje i při couvání.
Lahůdkou je i high-endové audio od značky Bowers & Wilkins, které vás přenese do göteborské koncertní síně (a to doslova, pokud si navolíte takto pojmenovaný modul).