Wolfgang Bremm von Kleinsorgen: „Naše mobilita projde změnami, jimiž budete nadšení!“

Generální ředitel Mercedes-Benz pro střední a východní Evropu sídlí v Praze. Přestěhoval se sem s celou rodinou, nedaleko Prahy měl dokonce svatbu a narodil se jim zde druhý syn. Má rád procházky historickým centrem a v České republice obdivuje architekturu a fascinující přírodu.

Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, prezident Mercedes-Benz Cars střední a východní Evropa, CEO Mercedes-Benz Česká republika s.r.o. Foto: Mercedes-Benz

Jedním z nejvíce se měnících odvětví je v současnosti automobilový průmysl. Nové elektrické pohony, alternativní služby pro vlastnictví automobilů a rychlý rozvoj technologií mění pohled na auto jako na nezbytnou součást našeho života.

Máte na starosti pět trhů v nejstarší automobilce na světě. Jak bude podle vašeho názoru vypadat individuální doprava v budoucnu?

Automobilový průmysl prochází největšími změnami ve své historii. Jsme uprostřed této proměny a stále nás ještě čeká spousta nového. Ale jsem přesvědčen, že role a význam vozu zůstanou stejné, jaké je známe dnes.

Co jistě přetrvá, je role vozu a nezpochybnitelná potřeba individuálně se dopravovat. Ale auto – zejména v prémiovém segmentu – má nejen praktickou funkci. Vůz je rovněž odrazem svého uživatele, který jím odhaluje část své osobnosti. Automobil něco prozrazuje i o jeho stylu, smyslu pro design nebo nadšení do nových technologií. Také samotná značka je nositelem řady hodnot.

Pro Mercedes-Benz je samozřejmé investovat spoustu energie do detailů, kombinace funkce a estetiky, to jsou základní hodnoty naší značky. Máme jako hlavní zásadu, že vůz značky Mercedes je vnímán jako interpretace moderního luxusu, který nahlíží do budoucnosti.

Jestli dovolíte, mohl bych to ilustrovat na příkladu z jiného oboru: je zajímavé vidět, jak se proměnil interiérový design luxusních bytů. Zatímco dříve byl základem opulentní a masivní nábytek, dnes převažuje minimalismus, důraz je kladen na design a špičkovou kvalitu zpracování a také sebejisté značky. To je také náš přístup, podívejte se například na nový vrcholný model, Třídu S. Má působivý vzhled a proporce mluví samy za sebe, pro luxusní dojem není nutné přehnané zdůrazňování. Při podrobnějším pohledu zjistíte, že například počet chromových dílů je menší. Věříme, že moderní luxus má být decentní a sebevědomý, aby odrážel osobnost uživatelů.

Mercedes-Benz je jedním z propagátorů udržitelné mobility i výroby a před dvěma lety společnost oznámila, že do roku 2039 bude celá její modelová řada uhlíkově neutrální. Již do konce roku 2022 bude výroba automobilů a komponentů v Evropě neutrální z  hlediska produkce CO2. Naše nově představené modely – již existuje šest čistě elektrických automobilů a pestrá paleta plug-in hybridů – dokazují, že špičkový luxus, pohodlí a bezpečnost nejsou v rozporu s pohonem šetrným k životnímu prostředí.

To neznamená, že tradiční spalovací motory, které prošly významným procesem vývoje a nyní nabízejí dříve nemyslitelnou ekonomiku a nízké emise, brzy zmizí. Uživatelé budou mít mnohem širší možnost volby a každý si najde nejlepší řešení pro svoje potřeby.

Jak se změní pohled na potřebu vlastnit auto?

Často slýcháme, že mladí lidé se nezajímají o řízení, někteří říkají, že nepotřebují auto. A ze své zkušenosti mohu také říci, že v mnoha případech už neprožívají takové napětí, jako já, když jsem se těšil na osmnácté narozeniny už jen proto, že jsem musel mít v ten den hotový řidičský průkaz. Dalo by se usuzovat, že mobilita bude v budoucnu spoléhat na sdílení automobilů, spolujízdy nebo alternativní taxislužby, jako je Uber.

Z mého pohledu je jisté, že v budoucnu využijeme více možností přepravy. Ovšem jakmile máte rodinu, pro většinu lidí se vlastní automobil stává zcela zásadní – svoboda je důležitá pro nás všechny a umožňuje vám dopravovat se s rodinou se vším, co potřebujete pro děti. Věřte mi, díky mým dvěma synům, kterým je šest let a dva roky, dobře vím, o čem mluvím (úsměv). Neumím si představit, že bych každý den přesouval dvě dětské sedačky včetně všech hraček a dalších věcí do nějakého dalšího sdíleného auta. Přesto tyto služby používám ve večerních hodinách, abych se setkal s přáteli například na drink v centru města. Nebo jiný příklad: mnoho lidí si může pronajmout velký vůz jednou za rok na dovolenou nebo když chtějí vzít své děti a jejich kamarády na výlet, ale pro to ještě nepotřebují velkou dodávku každý den.

Jsem pevně přesvědčen, že více možností dopravy má přínos. Vlastnictví automobilu však zůstane zcela zásadní, zejména v prémiovém a luxusním segmentu. A nezapomeňte, že vaše auto je často místem pro zábavu a v mnoha případech i jediná příležitost během dne, kdy jste sami se sebou ve svém soukromém prostoru.

Nezapomeňte, že auto je často i jediná příležitost během dne, kdy jste sami se sebou ve svém soukromém prostoru,” připomíná další funkci auta Wolfgang Bremm von Kleinsorgen Foto: Mercedes-Benz

Současná doba přeje efektivním a ekologickým řešením. Jak to jde dohromady s luxusními automobily?

Myslím, že velmi dobře. V první řadě proto, že dražší vozy byly vždy nositeli pokroku, Mercedes-Benz byl první, kdo uvedl na trh airbag či stabilizační systém ESP, abych připomněl alespoň některé prvky.

Zprvu luxusní doplňky pro movité zákazníky jsou dnes povinnou součástí bezpečnostní výbavy. Člověk má někdy tendenci říkat, že auta nyní obsahují vše, co si přejete. Ale pro mě je naprosto fascinující, jak jsem zjistil díky těsné spolupráci s našimi konstruktéry a designéry, že nás čeká ještě dlouhá řada dalších inovací, které zajistí výraznou přidanou hodnotu. Vezměte si například špičkové LED světlomety: říkáme jim Digital Light, fungují na bázi projekce světelného paprsku a umožňují vykrýt nebo naopak zvýraznit ostatní účastníky provozu nebo objekty ve tmě, například chodce na krajnici, které byste dříve nespatřili včas. Také v interiéru s vámi auto stále více komunikuje, a to nejen prostřednictvím hlasového ovládání, ale i takovými detaily, jako je změna barvy vnitřního osvětlení, kterým vůz varuje před neopatrným vystoupením z auta třeba před projíždějícím cyklistou.

My jako výrobce luxusních automobilů klademe velký důraz na maximální pohodlí a bezpečnost, ale také na ekologickou stopu a zároveň ekonomiku provozu. To vše nás pohání při vývoji budoucích automobilů. Jejich design bude decentní, protože cílem není upozornit na sebe nápadnými prvky, ale pokročilými technologiemi a celkově vysokou úrovní kvality a řemeslného zpracování.

Lze tedy říci, jak bude vypadat automobil za dvacet let?

Rozhodnutí, která jsou dnes přijímána v automobilovém průmyslu, budou mít dopad na sortiment přibližně v příštích patnácti až dvaceti letech. Investice do nových technologií a vývoje automobilů zaberou obrovské množství času, často mluvíme o sedmiletém cyklu pro produkt až do uvedení jeho nástupce, takže výrobci musí myslet hodně dopředu, aby nabídli nejlepší sortiment, který bude vyhovovat potřebám zákazníkům za mnoho let.

Mercedes-Benz přijal zásadní rozhodnutí: všechny nově uvedené platformy od roku 2025 budou vybaveny pouze elektrickým pohonem. Důvodem je především to, že specializovaná konstrukce nemusí obsahovat kompromisy pro další typy ústrojí, z čehož těží užitná hodnota vozu a samozřejmě i jeho uživatelé. Je obrovský rozdíl, pokud můžete optimalizovat prostor pro akumulátory v podlaze vozidla a v důsledku toho nabídnout velký jízdní dosah, který uživatelé tolik žádají. Bez této možnosti by jistě šlo navrhnout flexibilní architekturu pro různé typy pohonu, ta by však musela brát ohled na odlišné požadavky spalovacího motoru a jeho příslušenství, což by negativně ovlivnilo tvary, hmotnost, náklady a v důsledku i cenu.

Mercedes jde z mého pohledu logickým a srozumitelným směrem. Náš vrcholný elektromobil EQS je auto, které již svými vnějšími proporcemi ukazuje, že se jedná o plně elektrické vozidlo. Zatímco u tradičních automobilů dlouhá kapota naznačovala, že „zde se skrývá velký motor“, u plně elektrických vozidel je poselství odlišné. Hovoříme zde o „designu s jedním obloukem“, který klade větší důraz na prostor pro cestující, na jízdní komfort, a dokonce i na zábavu uvnitř vozu, které se také hodně věnujeme. 

Tvar EQS má však také technický důvod. Je aerodynamicky důsledně optimalizovaný a díky tomu nabízí nejnižší koeficient čelního odporu vzduchu mezi sériovými vozy 0,20. A to se opět promítá do nižší spotřeby, což pomáhá zvýšit jízdní dosah EQS až na 780 kilometrů podle normy WLTP.

Automobil byl díky své technice vždy fascinujícím předmětem touhy. To zůstane více než kdy jindy, i když naše přepravní možnosti budou mnohem širší a používání automobilů projde změnami, například kvůli rostoucímu podílu plně elektrických automobilů kvůli dosažení nulové uhlíkové stopy.

Tento rozhovor je součástí dvojjazyčné publikace kombinující atributy knihy a magazínu s názvem N&N Czech-German Bookmag. Všímá si fascinujících osobností, které spojují Čechy s jejich nejdůležitějším sousedem a největším obchodním partnerem – Němci. Lze ji objednat například přes portál Albatros Media.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Architekt Adam Gebrian: Praha je město s obrovským potenciálem, který ještě zdaleka není využitý

Město s velikým množstvím veřejného prostoru, který ale mnozí lidé neumí ocenit a tím pádem není ani využívaný, to je Praha podle Adama Gebriana. Architekt zabývající se kvalitou života ve městě vidí příčinu tohoto stavu do značné míry ve vnímání obyvatel české metropole, kteří většinou městské prostředí považují spíše za prostor pro přesun mezi prací a bydlením a své víkendy tráví raději mimo město. V Praze tak nevzniká poptávka po kvalitním veřejném prostoru, kde by člověk mohl strávit klidně celý den. Není přitom vždy potřeba obrovských investic, mnohdy k příjemnějšímu fungování místa stačí vyřešit detail, ať už je to pítko, pohodlný průchod, nebo třeba přechod přes silnici.
Přečtěte si

Petra Ernstbergerová: Přála bych si, aby ve Višegrádské skupině byli právě Češi vzorem demokracie

Je mnoho věcí, které lze podniknout na podporu těžce zkoušené demokracie v Evropě. Česká vláda se mohla výrazněji vymezit vůči erozi demokracie v Polsku a Maďarsku. Češi a Němci by pak měli navzájem propojit své občanské společnosti a více mluvit o své společné minulosti a zasadit se o celonárodní vědomí toho, že zde bylo bezpráví. Klíčem k tomu je vzájemná znalost jazyků, kterou je proto třeba podporovat, myslí si jednatelka Česko-německého fondu budoucnosti Petra Ernstbergerová.

Nejčtenější v kategorii Society