Výrobci letadel Airbus a Boeing jsou oběťmi vlastního úspěchu. Jejich nová, poněkud menší letadla – A 350 nebo Dreamliner – jsou tak dobré a ekonomické, že nyní dělají obří letadla zbytečnými. S pouhými dvěma místo čtyř motorů jsou hospodárnější a ekologičtější.
Tak se rozhodla i australská letecká společnost Qantas, jeden z posledních operátorů velkého Boeingu 747, vyřadit všechny „sedmčtyřisedmičky“ ze své flotily. Natočili jsme ještě v březnu, pár dní před lockdownem, jeden z posledních letů 747 společnosti Qantas v Hongkongu. Dnes už je to historické video.
Úplně poslední let 747 ve Qantas se uskutečnil 22. července 2020 v podobě jejich loga na východním pobřeží Austrálie. Na letišti v Sydney se shromáždil dav lidí, aby se rozloučili s posledním spektakulárním letem QF 4747.

Tato letadla jsou nyní „zaparkována“ v australské poušti, kde čekají opuštěně na nové kupce… anebo se tam rozpadnou. Nachází se ve středu australského vnitrozemí v Alice Springs. Subtropicky horké pouštní podnebí se spalujícím horkým, suchým létem a krátkými mírnými zimami, jsou ideální pro skladování letadel. Dráha Alice Springs, kterou spravuje Asia Pacific Aircraft Storage (APAS), je dostatečně dlouhá, aby pojala jakýkoli typ letadla. V zařízení je aktuálně uloženo 44 letadel. Majitel APAS Tom Vincent je jediným „skladníkem“ letadel v asijsko-pacifickém regionu. Říká, že v posledních týdnech a měsících jsou zaplaveni požadavky na parkovací místa pro velká letadla. Éra 747 končí po 50 letech.

První let 747, foto: Boeing.