Končí éra Nebeské královny

V době, kdy je letecký průmysl v kómatu, jsme pro vás připravili malou pralinku. Létání a letecký průmysl se mění, brzy ze starých časů nezůstane nic, kromě vzpomínek. Čtyřmotorová letadla byla prohlášená za neekonomická a mizí z oblohy. To postihlo i Boeing 747 – Queen of the Skies.

Výrobci letadel Airbus a Boeing jsou oběťmi vlastního úspěchu. Jejich nová, poněkud menší letadla – A 350 nebo Dreamliner – jsou tak dobré a ekonomické, že nyní dělají obří letadla zbytečnými. S pouhými dvěma místo čtyř motorů jsou hospodárnější a ekologičtější. 

Tak se rozhodla i australská letecká společnost Qantas, jeden z posledních operátorů velkého Boeingu 747, vyřadit všechny “sedmčtyřisedmičky” ze své flotily. Natočili jsme ještě v březnu, pár dní před lockdownem, jeden z posledních letů 747 společnosti Qantas v Hongkongu. Dnes už je to historické video.

Úplně poslední let 747 ve Qantas se uskutečnil 22. července 2020 v podobě jejich loga na východním pobřeží Austrálie. Na letišti v Sydney se shromáždil dav lidí, aby se rozloučili s posledním spektakulárním letem QF 4747.

Tato letadla jsou nyní “zaparkována” v australské poušti, kde čekají opuštěně na nové kupce… anebo se tam rozpadnou. Nachází se ve středu australského vnitrozemí v Alice Springs. Subtropicky horké pouštní podnebí se spalujícím horkým, suchým létem a krátkými mírnými zimami, jsou ideální pro skladování letadel. Dráha Alice Springs, kterou spravuje Asia Pacific Aircraft Storage (APAS), je dostatečně dlouhá, aby pojala jakýkoli typ letadla. V zařízení je aktuálně uloženo 44 letadel. Majitel APAS Tom Vincent je jediným “skladníkem” letadel v asijsko-pacifickém regionu. Říká, že v posledních týdnech a měsících jsou zaplaveni požadavky na parkovací místa pro velká letadla. Éra 747 končí po 50 letech.

První let 747, foto: Boeing.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Jak se z hippies stanou občané

Přední český (ale vlastně česko-německý) komentátor společenského dění a odborník na systemické konstelace Jan Bílý o svých letech v zemi, jež se (bohužel) snaží popřít všechno špatné.
Přečtěte si

Štrasburk, hlavní město Evropy? Z toho, co se nabízí, je to ještě nejlepší volba

Je to asi jediné místo na světě, kde pendleři jezdí do práce tramvají. Jako já dnes do Evropského parlamentu. Je polovina prosince, kdy se letos naposledy ve Štrasburku koná plenární zasedání europarlamentu. V týdnech, v nichž se tu plenárka koná, přijede do města několik tisíc europoslanců, jejich asistentů, řidičů, ochrankářů, tlumočníků a dalších zaměstnanců Evropského parlamentu. A také mnoho novinářů.

Nejčtenější v kategorii Travel