Příběhy migrantů v Cross Attic

Co musíte podstoupit, abyste dokázali překonat byrokratické hranice a dostali se do země, kde chcete začít nový život? Jak probíhá ztráta jedné identity, aby mohla vzniknout nová? Právě na takovou transformaci zve divadelní inscenace 30 DNÍ/ 30 DAYS.

Pražský Cross Attic uvede v pondělí 8. a v úterý 9. června premiéru divadelní inscenaci Debory Štysové a Tinky Avramové – 30 DNÍ. Představení se zabývá tématem migrace – jaké to je pro cizince snažit se získat v Česku vízum. Mapuje jejich příběhy, ale třeba i naděje, zklamání a také často velmi neprůstřelnou byrokracii… V experimentárním prostoru, který vznikl za účelem nabídnout různé přístupy k performativnímu umění v rámci navázání uměleckého a interdiciplinárního dialogu, dostanete odpovědi například na otázky – Co musí cizinec překonat, než získá povolení k pobytu v naší zemi? Co hledal, když sem přicházel? Kolik papírů už poslal úřadům? Jak se žije s nejistotou, že budoucnost závisí na rozhodnutí člověka, který se s vámi ze zákona nesmí setkat?

Inscenace zkrátka simuluje divákům překážky, které musí cizinec překonat, chce-li si zařídit život v České republice. Vychází z autentických zážitků členů týmu, ale i dalších, kteří se někdy ocitli v roli přistěhovalce. Autorské divadlo s prvky dokumentu zachycuje skutečné příběhy, ale i utopické představy o zemi zaslíbené, střet s realitou a odmítnutím, samotu a následné idealizování vzdáleného domova. Významným motivem inscenace je papír: žádosti o vízum a formuláře. „Rozvíjíme dokumentární principy ve výrazné scénografii, která zároveň funguje jako instalace,“ přibližuje koncept jeho autorka Debora Štysová. „Papír je pro nás symbol byrokracie a zároveň symbolizuje touhu po životě v cizí zemi. Také ale odhaluje odlidštění. Tím, že požádáte o vízum, se z vás stává případ bez tváře, kus papíru. V době, kdy bylo cestování v módě, jsme aktivně budovali politiku proti imigrantům. Nyní, když se zavřely hranice, zjišťujeme, jak moc otevřené ve skutečnosti byly. A taky pro koho,“ dodává Štysová.

Debora Štysová je českou vizuální umělkyní a studentkou scénografie na katedře Alternativního a loutkového divadla DAMU. Studovala na Fakultě architektury ČVUT a na taneční konzervatoři TCP. Pracovala ve studiu Artprojekt a v Centru architektury a městského plánování (CAMP). Pro Palác Akropolis vytvořila společně s Michaelou Starou taneční představení Parazit. Debora na inscenaci 30 DNÍ spolupracovala s Tinkou Avramovou – ženou s bulharskými a americkými kořeny, která je divadelní režisérka, performerka, choreografka a dramaturgyně. Nyní dokončuje studium oboru Režie alternativního a loutkového divadla na DAMU. Věnuje je performancím, instalacím a site-specific projektům. Svoji tvorbu představila na festivalu 4+4 Dny v pohybu (How to Fail at Failing, OVERRULED) či ve Venuši ve Švehlovce (Pull My Finger). Ve svém posledním projektu Rockets and Bombs v Divadle DISK zkoumá téma identity.

Představení 30 DNÍ / 30 DAYS, které se začátkem týdne uskuteční v holešovickém Cross Attic má výraznou scénografii, využívá použité formuláře a žádosti o vízum a také je vítěznou inscenací projektu Co je DOMOV Charity ČR. Ten vznikl v rámci výzvy „Domobrazy“ pro mladé talenty (15-30 let), kterou vyhlásil Projekt MIND financovaný Evropskou Unií – #whatishome.

Více na: crossattic.com

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

Tajemnosti Mily Fürstové v Hradci Králové

       ·   07.05.2024
Pochází z Čech, ale žije ve Velké Británii. Je nejmladší členkou umělecké akademie The Royal West of England Academy v Bristolu. Její práce se nacházejí ve sbírkách královny Alžběty II. a V&A Musea v Londýně:

Aktuálně na německém webu

Geheimnisse von Míla Fürstová in Hradec Králové

       ·   07.05.2024
Sie ist eine der bedeutendsten zeitgenössischen Künstlerpersönlichkeiten. Sie stammt aus Tschechien, lebt seit dreißig Jahren in Großbritannien. Ihre Werke befinden sich in den Sammlungen von Königin Elisabeth II. und dem V&A Museum in London: die

Von einer Punkprinzessin zur Geschäftsfrau 

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn und Taxis, einstige Punk-Prinzessin, mit toupiertem Haar und grellem Make-up, füllte in den 1980er Jahren die Titelseiten nicht nur der deutschen Presse. Nach dem plötzlichen Tod ihres Mannes Johannes von Thurn und