Příběhy migrantů v Cross Attic

Co musíte podstoupit, abyste dokázali překonat byrokratické hranice a dostali se do země, kde chcete začít nový život? Jak probíhá ztráta jedné identity, aby mohla vzniknout nová? Právě na takovou transformaci zve divadelní inscenace 30 DNÍ/ 30 DAYS.

Pražský Cross Attic uvede v pondělí 8. a v úterý 9. června premiéru divadelní inscenaci Debory Štysové a Tinky Avramové – 30 DNÍ. Představení se zabývá tématem migrace – jaké to je pro cizince snažit se získat v Česku vízum. Mapuje jejich příběhy, ale třeba i naděje, zklamání a také často velmi neprůstřelnou byrokracii… V experimentárním prostoru, který vznikl za účelem nabídnout různé přístupy k performativnímu umění v rámci navázání uměleckého a interdiciplinárního dialogu, dostanete odpovědi například na otázky – Co musí cizinec překonat, než získá povolení k pobytu v naší zemi? Co hledal, když sem přicházel? Kolik papírů už poslal úřadům? Jak se žije s nejistotou, že budoucnost závisí na rozhodnutí člověka, který se s vámi ze zákona nesmí setkat?

Inscenace zkrátka simuluje divákům překážky, které musí cizinec překonat, chce-li si zařídit život v České republice. Vychází z autentických zážitků členů týmu, ale i dalších, kteří se někdy ocitli v roli přistěhovalce. Autorské divadlo s prvky dokumentu zachycuje skutečné příběhy, ale i utopické představy o zemi zaslíbené, střet s realitou a odmítnutím, samotu a následné idealizování vzdáleného domova. Významným motivem inscenace je papír: žádosti o vízum a formuláře. „Rozvíjíme dokumentární principy ve výrazné scénografii, která zároveň funguje jako instalace,“ přibližuje koncept jeho autorka Debora Štysová. „Papír je pro nás symbol byrokracie a zároveň symbolizuje touhu po životě v cizí zemi. Také ale odhaluje odlidštění. Tím, že požádáte o vízum, se z vás stává případ bez tváře, kus papíru. V době, kdy bylo cestování v módě, jsme aktivně budovali politiku proti imigrantům. Nyní, když se zavřely hranice, zjišťujeme, jak moc otevřené ve skutečnosti byly. A taky pro koho,“ dodává Štysová.

Debora Štysová je českou vizuální umělkyní a studentkou scénografie na katedře Alternativního a loutkového divadla DAMU. Studovala na Fakultě architektury ČVUT a na taneční konzervatoři TCP. Pracovala ve studiu Artprojekt a v Centru architektury a městského plánování (CAMP). Pro Palác Akropolis vytvořila společně s Michaelou Starou taneční představení Parazit. Debora na inscenaci 30 DNÍ spolupracovala s Tinkou Avramovou – ženou s bulharskými a americkými kořeny, která je divadelní režisérka, performerka, choreografka a dramaturgyně. Nyní dokončuje studium oboru Režie alternativního a loutkového divadla na DAMU. Věnuje je performancím, instalacím a site-specific projektům. Svoji tvorbu představila na festivalu 4+4 Dny v pohybu (How to Fail at Failing, OVERRULED) či ve Venuši ve Švehlovce (Pull My Finger). Ve svém posledním projektu Rockets and Bombs v Divadle DISK zkoumá téma identity.

Představení 30 DNÍ / 30 DAYS, které se začátkem týdne uskuteční v holešovickém Cross Attic má výraznou scénografii, využívá použité formuláře a žádosti o vízum a také je vítěznou inscenací projektu Co je DOMOV Charity ČR. Ten vznikl v rámci výzvy „Domobrazy“ pro mladé talenty (15-30 let), kterou vyhlásil Projekt MIND financovaný Evropskou Unií – #whatishome.

Více na: crossattic.com

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

České tóny Dvořákovy Prahy 

       ·   10.09.2024
„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Ve vzduchu a na zemi

       ·   04.09.2024
„Lano je kotva,“ říká německá vzdušná akrobatka Vivian Friedrich, která žije v Barceloně. Na závěr Mezinárodního festivalu nového cirkusu Letní Letná uvedla představení Kristall Bohème. Tematizuje v něm svoje české kořeny.

Aktuálně na německém webu

Festhalten und Erden 

       ·   02.09.2024
„Das Seil ist ein Anker“, behauptet die deutsche, in Barcelona lebende Trapeze-Künstlerin Vivian Friedrich. Zum Schluss des Prager Akrobatik-Zirkuses Letní Letná führte sie das Stück Kristall Bohème auf. Darin thematisiert sie ihre böhmischen Wurzeln.