Příběhy migrantů v Cross Attic

Co musíte podstoupit, abyste dokázali překonat byrokratické hranice a dostali se do země, kde chcete začít nový život? Jak probíhá ztráta jedné identity, aby mohla vzniknout nová? Právě na takovou transformaci zve divadelní inscenace 30 DNÍ/ 30 DAYS.

Pražský Cross Attic uvede v pondělí 8. a v úterý 9. června premiéru divadelní inscenaci Debory Štysové a Tinky Avramové – 30 DNÍ. Představení se zabývá tématem migrace – jaké to je pro cizince snažit se získat v Česku vízum. Mapuje jejich příběhy, ale třeba i naděje, zklamání a také často velmi neprůstřelnou byrokracii… V experimentárním prostoru, který vznikl za účelem nabídnout různé přístupy k performativnímu umění v rámci navázání uměleckého a interdiciplinárního dialogu, dostanete odpovědi například na otázky – Co musí cizinec překonat, než získá povolení k pobytu v naší zemi? Co hledal, když sem přicházel? Kolik papírů už poslal úřadům? Jak se žije s nejistotou, že budoucnost závisí na rozhodnutí člověka, který se s vámi ze zákona nesmí setkat?

Inscenace zkrátka simuluje divákům překážky, které musí cizinec překonat, chce-li si zařídit život v České republice. Vychází z autentických zážitků členů týmu, ale i dalších, kteří se někdy ocitli v roli přistěhovalce. Autorské divadlo s prvky dokumentu zachycuje skutečné příběhy, ale i utopické představy o zemi zaslíbené, střet s realitou a odmítnutím, samotu a následné idealizování vzdáleného domova. Významným motivem inscenace je papír: žádosti o vízum a formuláře. „Rozvíjíme dokumentární principy ve výrazné scénografii, která zároveň funguje jako instalace,“ přibližuje koncept jeho autorka Debora Štysová. „Papír je pro nás symbol byrokracie a zároveň symbolizuje touhu po životě v cizí zemi. Také ale odhaluje odlidštění. Tím, že požádáte o vízum, se z vás stává případ bez tváře, kus papíru. V době, kdy bylo cestování v módě, jsme aktivně budovali politiku proti imigrantům. Nyní, když se zavřely hranice, zjišťujeme, jak moc otevřené ve skutečnosti byly. A taky pro koho,“ dodává Štysová.

Debora Štysová je českou vizuální umělkyní a studentkou scénografie na katedře Alternativního a loutkového divadla DAMU. Studovala na Fakultě architektury ČVUT a na taneční konzervatoři TCP. Pracovala ve studiu Artprojekt a v Centru architektury a městského plánování (CAMP). Pro Palác Akropolis vytvořila společně s Michaelou Starou taneční představení Parazit. Debora na inscenaci 30 DNÍ spolupracovala s Tinkou Avramovou – ženou s bulharskými a americkými kořeny, která je divadelní režisérka, performerka, choreografka a dramaturgyně. Nyní dokončuje studium oboru Režie alternativního a loutkového divadla na DAMU. Věnuje je performancím, instalacím a site-specific projektům. Svoji tvorbu představila na festivalu 4+4 Dny v pohybu (How to Fail at Failing, OVERRULED) či ve Venuši ve Švehlovce (Pull My Finger). Ve svém posledním projektu Rockets and Bombs v Divadle DISK zkoumá téma identity.

Představení 30 DNÍ / 30 DAYS, které se začátkem týdne uskuteční v holešovickém Cross Attic má výraznou scénografii, využívá použité formuláře a žádosti o vízum a také je vítěznou inscenací projektu Co je DOMOV Charity ČR. Ten vznikl v rámci výzvy „Domobrazy“ pro mladé talenty (15-30 let), kterou vyhlásil Projekt MIND financovaný Evropskou Unií – #whatishome.

Více na: crossattic.com

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Horní Franky otevřely zvláštní koncertní sál. Je v podzemí jako bunkr a zdobí jej plastika s motivem exploze

V historické vile hudebního centra Haus Marteau v hornofranckém Lichtenbergu se letos na podzim otevřel podzemní koncertní sál a zkušebna. Nepojme sice ani stovku návštěvníků, svým architektonickým ztvárněním však předčí mnohé výrazně větší sály nejen v Německu. Nejvíc se vymyká paradoxně tím, že je zvenku v podstatě nepostřehnutelný.

Nejčtenější v kategorii ArtDesign