Adam Jareš, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu
CzechTrade je státní agentura České republiky, jejímž posláním je podpora zahraničního obchodu a spolupráce mezi českými a zahraničními podniky. Agentura je oficiální kontaktní partner pro německé firmy, které hledají kvalifikované výrobce i dodavatele služeb z České republiky. Hlavním úkolem CzechTrade je pomáhat českým firmám při vstupu na trh, vyhledávání potenciálních obchodních partnerů a prezentaci na veletrzích prostřednictvím společných českých stánků. V Německu má Czech Trade hlavní úřadovnu v Düsseldorfu.
V jakém oboru a jak dlouho v Německu pracujete?
Posledních 12 let pomáhám českým firmám pod křídly státu dobývat německý trh. Česko do Německa exportuje jednu třetinu svého vývozu a my se snažíme o to, aby náš export nejenom rostl, ale čeští výrobci se také posunovali v rámci dodavatelských řetězců stále výše. Máme u nás skvělé a inovativní firmy, které se dokáží prosadit i na velmi konkurenčním německém trhu.
Jaké jsou vaše nejbližší pracovní plány?
Po téměř dvouleté přestávce způsobené koronavirem se konečně vrátit do offline prostoru a účastnit veletrhů, obchodních jednání a přednášet na seminářích lidem, které vidím jinak, než přes kameru svého počítače.
Na co jste v Německu nejvíce hrdý?
Na svého šestiletého syna Adama.
Jak pandemie ovlivnila vaši práci a jak jste se z krize poučili?
Už nikdy nechci vidět uzavřené hranice mezi Německem a Českou republikou. Faktické zavření našich společných hranic způsobilo obrovské potíže nejenom podnikatelům, ale i stovkám lidí, které jezdí do Německa i do Česka za prací, rodinou nebo svými láskami. Člověk si opět uvědomil, jaká je Evropská unie úžasný projekt.
Co by se podle vás mělo změnit, aby se podmínky pro vaši práci zlepšily?
V životě není nic dokonalé. Méně byrokracie v obchodu Česko – Německo by určitě neuškodilo.
Jakou otázku byste si rádi položili?
Otázek mám hodně. Spíše hledám odpovědi. Například: „V jaké zemi budu bydlet za 10 let?“
Zkusili byste své typické klienty stručně charakterizovat?
Exportně orientované společnosti z České republiky. Třeba výrobce kancelářské židle, na které právě sedím, výrobce kola, na kterém jezdím každý den do práce, nebo likérka, díky které si zpříjemním večer fajn drinkem.
Sedm mostů ?? – ?? Sieben Brücken
Série Sedm mostů – Sieben BrückeN&Nbsp;představuje formou ankety se sedmi otázkami významné německé společnosti a osobnosti zastoupené v České republice a české společnosti a osobnosti s aktivitami v Německu. Anketa má za cíl mimo jiné pomoci ve výměně zkušeností a orientaci těm, kdo se chystají působit na druhé straně hranice.
Projekt volně navazuje na knihu Zeď mezi námi z produkce N&N Magazine, která popisuje příběhy Čechů v Německu a Němců v Česku a je nominována na Frankfurtský knižní veletrh 2021.