Smíchovský podnik ČKD začal tyto kloubové tramvaje (odtud označení „KT“) vyvážet už v šedesátých letech. A v sedmdesátých se objevily v ulicích tehdejšího východního Berlína. Město se tedy s posledními „tatranskými“ tramvajemi loučí konkrétně po 45 letech. Každopádně je to loučení postupné. Tatry měly z ulic Berlína zmizet už v roce 2010, nyní jich už pár jezdilo pouze na lince M17 mezi Falkenbergem na Schöneweide, a to jen v době oprav.
A jejich čas kvůli opravám tramvajových tratí podle článku v Tagesspieglu ještě přijde. Tyto tramvaje jsou, jak víme i z Prahy, využívány v době oprav kolejí proto, že nepotřebují točny. Mají totiž kabiny pro řidiče vepředu i vzadu. Takže řidič na konečné pouze proleze soupravou, sedne do kabiny, která se dosud vezla vzadu, a po stejné koleji zase může vyjet na trasu.
Taktika RVHP
Proč bylo vlastně dodavatelem tramvají do východního Berlína Československo? Rada vzájemné hospodářské pomoci (RVHP), což byla obchodní organizace zemí východního bloku, v 70. letech rozhodla, že tramvaje se budou stavět pouze v Československu. Aby se zefektivnily vývoj a výroba v socialistických zemích, každý stát vyráběl pro veřejnou dopravu něco jiného. Rumunsko dodávalo dieselové lokomotivy, NDR stavěla vagóny, Maďarsko stavělo kloubové autobusy Ikarus a tak dále.
První tramvaje dorazily z Prahy na testování začátkem dubna 1976. Od 11. září téhož roku byly tramvaje zprovozněny na trase 75 mezi depem Hackescher Markt a Weißensee. Pro cestující to byl obrovský krok vpřed (a také ty tři vzhůru…) vzhledem k tomu, že ve východním Berlíně ještě fungovala flotila, z níž některé tramvaje pocházely ještě z předválečného období.
Navzdory tvrdým sedadlům a vysokému nástupu se tatry prosadily. „Vyznačují se rychlostí, dobrou akcelerací a krátkými brzdnými dráhami, “ chválil tramvaje východoberlínský tisk Morgen v květnu 1981. V době největší slávy jezdilo v Berlíně 764 tramvají Tatra.
Dál na východ
Konec československých souprav v ulicích Berlína měl být tvrdý a rychlý. V roce 2006 berlínský dopravní podnik (BVG) oznámil, že tatry budou do čtyř let vyřazeny. V roce 2010 ale jezdily vesele dál. Pak se hovořilo o roce 2015, poté o roce 2020… A teď, na posledních několika metrech, které měly československé tramvaje v Berlíně ujet, přišla koronavirová pandemie.
Mnoho berlínských tater se každopádně v posledních letech prodalo zejména na východ. Například polský Štětín koupil několik desítek ojetých tramvají, většina z nich jezdí ve městě dál s berlínskými interiéry a ve světle žluté barvě BVG. Na Ukrajině, v Rumunsku a Rusku jezdí další dříve berlínské a již značně ojeté tramvaje Tatra.
Smutný osud však postihnul berlínské tramvaje Tatra v Egyptě. Měsíčník Berliner Verkehrsblätter v článku z roku 2020 nazvaném Berlínské Tatry v poušti odhalil, že jeden obchodník z Alexandrie koupil od BVG 70 tramvají, ale v Egyptě se mu nepodařilo je prodat. Dnes stojí pod egyptským sluncem a vyhřívají se v poušti vedle dálnice směrem na Káhiru.