Česká piana Petrof vlastní i Paul McCartney nebo Bill Gates

Zuzana Ceralová Petrofová z páté generace rodiny Petrofů stojí v čele společnosti Petrof, jednoho z největších výrobců akustických pian v Evropě
„Umíme zařídit neviditelného pianistu nebo pianino v červené barvě, která je letošním hitem,“ říká Zuzana Ceralová Petrofová z páté generace rodiny Petrofů. V současnosti stojí v čele královéhradecké společnosti Petrof, jednoho z nejvýznamnějších výrobců akustických pian v Evropě.

První klavír vyrobil váš pradědeček Antonín Petrof v roce 1864. Je možné tento nástroj ještě někde vidět a čím se liší od současných?

První vyrobený kus se nedochoval, ten rok Antonín Petrof vyrobil celkem čtyři kusy a prodal je bohatým Hradečanům. U nás v muzeu můžete vidět velmi podobný klavír z roku 1867. Od těch současných se liší konstrukcí. Nový rám není z litiny, jak jsme dnes zvyklí, ale ze dřeva. Celé tóny jsou ze slonové kosti a půltóny z ebenu.

Petrof Gallery v areálu továrny Petrof získala titul Stavba roku Královéhradeckého kraje 2018 Foto: Petrof

Design tvoří především krásně vybarvená ořechová dýha a mechanika je vídeňská, dnes se používá výhradně anglická. Tedy změnila se technika přenosu zvuku v mechanické části nástroje. Tento typ již neprodáváme, naše současné nástroje jsou technicky daleko vyspělejší. Pojítkem je ale právě značka ANT.PETROF. Dnes se pod ní skrývá zcela nová moderní konstrukce našeho koncertního klavíru, který vznikl v našem vývojovém oddělení. Tento nástroj mimo jiné zdobí sál Rudolfina.

V čem se akustické klavíry a pianina Petrof liší od konkurence?

Naše nástroje jsou oblíbené po celém světě pro svůj romantický kulatý tón. Akustice nástrojů věnujeme hodně péče, stejně tak jako povrchové úpravě. Jen málo pianovek na světě nabízí nástroje v tolika designových provedeních jako my. Můžete vybírat od klasické černé ve vysokém lesku, přes exotické dýhy nebo barevné nástroje. Letos je oblíbená červená. Na přání stavíme nástroje jakékoli, pokud si ho zákazník zaplatí. Pracujeme s různými materiály a dekory – zlato, stříbro, perleť, mosaz, český křišťál, beton, nebo sto padesát milionů let stará zkamenělina.

Máte přehled o tom, kdo si vaše nástroje pořizoval dříve a kdo naopak dnes?

Myslím si, že zákazníci se u nás příliš nemění. Zhruba jednu polovinu tvoří školy a instituce, druhou pak soukromé osoby. Kupují si je hráči spíše pokročilí, i když není výjimkou, že si u nás koupí piano zákazník, který na něj hrát neumí. V tom případě mu nabídneme tak zvaný samohrající systém, který se nainstaluje do klavíru a nástroj pak hraje sám až tři dny v kuse. Knihovna skladeb obsahuje všechny žánry a ovládá se i přes mobilní telefon. Získáte tak domů neviditelného pianistu.

Foto: Petrof

Vaše rodinná firma obchoduje na pěti kontinentech, můžete uvést několik klíčových zemí, kde je po vašich nástrojích nejvyšší poptávka?

Momentálně je naším nejsilnějším trhem Evropa, včetně České republiky. Důležitým trhem je pro nás stále Asie, především Čína. Asie proto, že je zde ochota hrát na piano a platit. Velkým zákazníkem pro Petrof bylo vždy také Rusko, ale covid a válka na Ukrajině značně zamíchaly kartami. I proto jsme rádi, že umíme obchodovat s celým světem. Aktuálně vyvážíme do 65 zemí. Jsme zvyklí, že jednou je lépe na východě, podruhé na západě. Naše nástroje se dobře prodávají např. i v Kanadě a Austrálii. Vyrábět a prodávat tradiční zboží s vysokou přidanou hodnotou vyžaduje velkou dávku trpělivosti. Člověk to nesmí vzdávat při prvním neúspěchu, o tom jsme se přesvědčili u našich předešlých generací.

Jistě jsou akustické klavíry a pianina Petrof součástí některých slavných koncertních síní světa, popř. ve vlastnictví velkých hudebních jmen, mohla byste prosím některé/á jmenovat?

Naše piano mají doma například Paul McCartney, Bill Gates nebo zpěvačka a skladatelka Billie Eilish. Dalším známým majitelem byl také nedávno zesnulý skladatel Ennio Morricone. Australskému pianistovi Davidu Helfgottovi se zalíbil náš klavír Monsoon natolik, že na něj chodil každý den hrát do jednoho showroomu v Austrálii. Chtěl si ho koupit domů, ale nevešel se mu do bytu. Nakonec to vyřešil tak, že nechal zbourat jednu příčku mezi místnostmi, aby tam klavír mohl nastěhovat.

České i zahraniční umělce, kteří sympatizují se společností Petrof, od roku 2016 spojujeme ve volném sdružení umělců Petrof Art Family. Jeho členy jsou například brilantní hradecký klavírista Matyáš Novák, Ivo Kahánek nebo Lukáš Klánský.

Ze známých koncertních síní, kde je možné vidět a slyšet značku Petrof, bych určitě zmínila milánskou La Scalu, Operu v Sydney či pražské Rudolfinum. Piano Petrof nechybí ani na Pražském hradě.

Jak se v průběhu času mění materiály, které používáte, a kvůli čemu?

I když na první pohled mohou klavíry vypadat stejně, mnohé se v průběhu času změnilo. Výrobní postup je velmi podobný. Piano má sedm tisíc součástek a my si 70 % součástek vyrábíme sami, přičemž 80 % tvoří ruční práce. Výroba trvá podle typu nástroje půl roku až rok. Na přesnost uvnitř nástroje používáme CNC stroje nebo jednoúčelové stroje. Ovšem ty nejdůležitější klavírní práce v nástroji dělají lidé. Ať už se jedná o sesazení nástroje, kdy se vkládá do připravené skříně, o mechanickou část nebo o regulaci či intonaci nástroje. Tady nemůžeme ponechat nic náhodě. Toto jsou operace pro klavírníky deset a více let zkušené. Při intonaci totiž tvoří tón nástroje, takže vybíráme kolegy nejen manuálně zručné, ale především ty se skvělým hudebním sluchem. Jsou to právě oni, kteří vtisknou romantickou duši každému pianu. Samozřejmě od nás odchází nástroj skvěle naladěn a vždy se ještě dolaďuje na místě u zákazníka.

Další pohled do Petrof Gallery v areálu továrny Petrof Foto: Petrof

Až si nástroj tzv. zvykne na své nové prostředí. Materiály se používají výhradně přírodní, rezonanční smrk vždy z minimálně osmdesát let starého speciálně rostlého smrku se používá od nepaměti. Co se změnilo je například složení laků, které nanášíme ve dvanácti vrstvách na piano, abychom docílili patřičného zrcadlového lesku. Oproti minulosti je také mnoho ekologických restrikcí. Slonová kost u celotónových kláves se nahradila plastem. Slavný šelak (přírodní živice, získávaná z výměšků samičky červce lakového, nachází se v lesích v Indii a v Thajsku, používá se jako přírodní základní nátěr, ale také jako nátěr pro přebrus, je nepropustný, má ideální izolační vlastnosti) dnes nahradil polyester. Momentálně řešíme olovo v nástroji, které slouží k vyvažování kláves uvnitř klávesnice. Brzy ho též nahradíme jinou technologií. O to vše se stará náš intonační tým v oddělení vývoje a výzkumu pod vedením mého zetě Adama.

Reaguje nebo spíš musel reagovat Petrof na nějaké moderní trendy doby? Myslím tím hlavně ve smyslu konstrukčních či designových záležitostí?

Ano, například se změnila ergonomie nástroje. Pedály jsou posazeny níže, výška klaviatury od země se zvýšila vzhledem k vyššímu růstu populace. Propojujeme akustiku s elektronikou, takže nabízíme zákazníkovi přídavný elektronický systém adsilent, který dává možnost hrát pouze do sluchátek pianisty za využití našeho zvuku piana. Propojením se softwarem se pak dá využít dalších možností jako je nahrávání, skládání hudby nebo zápis not. Designová přání zákazníků jsem již popsala výše.

V květnu vás čekají dvě velké akce určené široké veřejnosti – jedna v pražském Rudolfinu, druhá u vás v Hradci Králové. Můžete je krátce představit?

5. května půjde o koncert v Dvořákově síni Rudolfina na naši vlajkovou loď ANT.PETROF 275. Tento koncertní klavír v Petrofu zakoupila bývalá diplomatka a tchaj-wanská mecenáška Maysing Yangová a věnovala ho České filharmonii. Začátkem května bude nástroj uveden v život díky skvělým českým pianistům. Dramaturgie se ujal sám Ivo Kahánek, vynikající pianista a jeden z významných členů naší Petrof Art Family. Já jen prozradím, že kromě Ivo Kahánka, uslyšíte i talentovaného patnáctiletého pianistu Honzíka Schulmeistera, který momentálně sbírá jedno ocenění za druhým a slavného Ivana Klánského, kterého asi nemusím představovat. Lístky na tento večer budou v prodeji České filharmonie.

O něco déle 20. – 21. května se uskuteční v naší Petrof Gallery festival hudby a především výstava českých výrobců hudebních nástrojů. Během dvou dnů nabitých rozmanitým programem si uděláte například představu o tom, jaké různé hudební nástroje se v České republice vyrábějí. Na třech pódiích se budou střídat děti ze ZUŠ s profesionály – muzikanty všech žánrů. Nebude chybět ani vzdělávací program formou workshopů a seminářů. Více informací na www.promuzika.cz

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu

Společný jmenovatel: Voda 

       ·   15.04.2024
Herečka, pěstitel, léčitelka, veslař a včelař. Co osobnost, to myšlenkový proud a jeden společný jmenovatel: Voda. Ať už jako slza smutku nebo radosti, životabudič, inspirace, nebo médium. Více ve fotosérii Michaely Dzurné Machač.

Aktuálně na německém webu

Gemeinsamer Nenner: Wasser

       ·   15.04.2024
Schauspielerin, Züchter, Heilerin, Imker und Ruderer. Jede Persönlichkeit, eine Gedankenströmung und ein gemeinsamer Nenner: Wasser. Ob als Träne der Trauer oder der Freude, Lebensspender, Inspiration oder Medium. Mehr in der Fotoserie von Michaela Dzurná Machač. 

Švankmajers disegno interno in der Galerie GASK

       ·   04.03.2024
Collagen, Buchillustrationen, dreidimensionale Objekte, taktile Experimente, Theater- und Filmarbeiten ... Das breite, kreative Spektrum von Jan Švankmajer wird vom 3. März bis zum 4. August in einer umfangreichen Ausstellung im GASK präsentiert, mit der auch