Podrobnosti o sortimentu, dodacích lhůtách a datu spuštění online supermarketu v Mnichově pro německou mutaci magazínu poodkryl šéf Knuspru Erich Čomor, který dříve pro českého miliardáře Petra Kellnera řídil například banku AirBank.
Vše do tří hodin
Čomor kromě jiného mluvil i o smělých plánech, jak chce porazit současnou německou jedničku v segmentu prodeje potravin online, kolínský gigant Rewe, který v Česku provozuje supermarkety Billa. „Na trhu je spousta hráčů, ale žádný z nich nenabízí komplexní služby, které by lidi přesvědčily k přechodu na online supermarket,“ prohlásil Čomor.
Zákazníkům podle něj vadí dlouhé čekání na zboží a často vyprodaný sortiment. Knuspr slibuje, že do tří hodin dodá vše od toaletního papíru po čerstvou zeleninu až ke dveřím zákazníka, a to za ceny podobné těm, za které je možné zboží sehnat v kamenných supermarketech. Při určité hodnotě objednávky, která ještě nebyla stanovena, bude Knuspr nabízet dopravu zdarma.
Zdržení v Mnichově
Během uvedení na trh na jaře tohoto roku chce Knuspr zpočátku začít s 8 000 položkami a ve střednědobém horizontu má sortiment narůst až na 20 000 položek. Téměř 30 % výrobků by mělo pocházet od místních firem, včetně ovoce a zeleniny, masa a ryb, mléčných výrobků a pečiva. „Během sezóny můžeme zákazníkovi doručit čerstvé ovoce a zeleninu přímo ze záhonu do šesti hodin. Naše logistické centrum je jediným překladištěm,“ řekl pro Business Insider Čomor. I tímto se chce Knuspr odlišit od konkurence.
Rozjezd Knuspru Rohlík v loňském roce naplánoval na začátek roku 2021, ale stavební práce na mnichovském logistickém centru o rozloze 7 500 metrů čtverečních se kvůli koronakrizi protáhly. Rozvozy by tak měly začít nejdříve v Mnichově, a to mezi dubnem a červnem. Následovat mají Frankfurt, Stuttgart, Hamburk a Kolín nad Rýnem. Knuspr v současné době hledá několik stovek zaměstnanců.
Silná německá konkurence
Rohlík už rozváží své zboží kromě Česka také v Maďarsku a chystá se na expanzi do Rakouska. Na českém trhu má podle Business Insideru roční obrat kolem 300 milionů eur a přibližně půl milionu zákazníků.
V Německu ovšem existuje řada online konkurentů Knuspru, včetně supermarketů Amazon Fresh, Edekas Bringmeister, společnosti Picnic a berlínského startupu Gorillas. Nejúspěšnější je ovšem společnost Rewe, která podle analýzy obchodního institutu EHI dosáhla v online segmentu ročních tržeb ve výši 154 milionů eur.
I Němci nakupují online
Podíl online prodejů na celkovém německém trhu s potravinami a nápoji se má podle Business Insideru do roku 2030 zvýšit až na 9,1 %, nyní je stále pod dvěma procenty. Jenže „staré zvyky“ ničí koronakrize. Pochybnosti zákazníků související s online prodejem potravin, tedy například obavy o čerstvost nebo dodací lhůty, jsou nyní zvažovány jinak, a to i s ohledem na protinákazové a bezpečnostním aspekty online nakupování.
A Knuspr chce z tohoto trendu těžit. Během příštích tří let chce firma pokrýt 17 měst se spádovou oblastí 35 milionů obyvatel. „Předpokládáme, že za tři roky pokryjeme 35 až 40 procent celého trhu s online potravinami. Trh pak bude mezi 3,5 miliardami a pěti miliardami eur. Měli bychom dosáhnout zhruba dvoumiliardové hranice v tržbách,“ představil dále ambiciózní plán Čomor.
Tímto tempem by Knuspr současného lídra trhu Rewe skutečně předstihl. Čomor je prý v klidu i co se týče silné konkurence. „Našimi skutečnými konkurenty nejsou online obchody společností Rewe, Amazon nebo Picnic, ale kamenné supermarkety. Tam jsou zákazníci, které chceme získat.“
Foto: Rohlik.cz