Český Rohlík chce v Německu předstihnout tamního lídra v online prodeji potravin – společnost Rewe

Online obchod spojený rozvozem potravin Rohlík.cz funguje v České republice od roku 2014. Jako svou další vlajkovou loď ho po Slevomatu založil podnikatel Tomáš Čupr. Původně plánoval expanzi do Německa až v roce 2025, zájem o službu v koronakrizi ale plány trochu urychlil. O německé misi Rohlíku, který si u našich západních sousedů říká Knuspr, tedy „Křupavý“, se na konci roku 2020 rozepsal prestižní magazín Business Insider.

Podrobnosti o sortimentu, dodacích lhůtách a datu spuštění online supermarketu v Mnichově pro německou mutaci magazínu poodkryl šéf Knuspru Erich Čomor, který dříve pro českého miliardáře Petra Kellnera řídil například banku AirBank.

Vše do tří hodin

Čomor kromě jiného mluvil i o smělých plánech, jak chce porazit současnou německou jedničku v segmentu prodeje potravin online, kolínský gigant Rewe, který v Česku provozuje supermarkety Billa. „Na trhu je spousta hráčů, ale žádný z nich nenabízí komplexní služby, které by lidi přesvědčily k přechodu na online supermarket,“ prohlásil Čomor.

Zákazníkům podle něj vadí dlouhé čekání na zboží a často vyprodaný sortiment. Knuspr slibuje, že do tří hodin dodá vše od toaletního papíru po čerstvou zeleninu až ke dveřím zákazníka, a to za ceny podobné těm, za které je možné zboží sehnat v kamenných supermarketech. Při určité hodnotě objednávky, která ještě nebyla stanovena, bude Knuspr nabízet dopravu zdarma.

Zdržení v Mnichově

Během uvedení na trh na jaře tohoto roku chce Knuspr zpočátku začít s 8 000 položkami a ve střednědobém horizontu má sortiment narůst až na 20 000 položek. Téměř 30 % výrobků by mělo pocházet od místních firem, včetně ovoce a zeleniny, masa a ryb, mléčných výrobků a pečiva. „Během sezóny můžeme zákazníkovi doručit čerstvé ovoce a zeleninu přímo ze záhonu do šesti hodin. Naše logistické centrum je jediným překladištěm,“ řekl pro Business Insider Čomor. I tímto se chce Knuspr odlišit od konkurence.

Rozjezd Knuspru Rohlík v loňském roce naplánoval na začátek roku 2021, ale stavební práce na mnichovském logistickém centru o rozloze 7 500 metrů čtverečních se kvůli koronakrizi protáhly. Rozvozy by tak měly začít nejdříve v Mnichově, a to mezi dubnem a červnem. Následovat mají Frankfurt, Stuttgart, Hamburk a Kolín nad Rýnem. Knuspr v současné době hledá několik stovek zaměstnanců.

Silná německá konkurence

Rohlík už rozváží své zboží kromě Česka také v Maďarsku a chystá se na expanzi do Rakouska. Na českém trhu má podle Business Insideru roční obrat kolem 300 milionů eur a přibližně půl milionu zákazníků.

V Německu ovšem existuje řada online konkurentů Knuspru, včetně supermarketů Amazon Fresh, Edekas Bringmeister, společnosti Picnic a berlínského startupu Gorillas. Nejúspěšnější je ovšem společnost Rewe, která podle analýzy obchodního institutu EHI dosáhla v online segmentu ročních tržeb ve výši 154 milionů eur.

I Němci nakupují online

Podíl online prodejů na celkovém německém trhu s potravinami a nápoji se má podle Business Insideru do roku 2030 zvýšit až na 9,1 %, nyní je stále pod dvěma procenty. Jenže „staré zvyky“ ničí koronakrize. Pochybnosti zákazníků související s online prodejem potravin, tedy například obavy o čerstvost nebo dodací lhůty, jsou nyní zvažovány jinak, a to i s ohledem na protinákazové a bezpečnostním aspekty online nakupování.

A Knuspr chce z tohoto trendu těžit. Během příštích tří let chce firma pokrýt 17 měst se spádovou oblastí 35 milionů obyvatel. „Předpokládáme, že za tři roky pokryjeme 35 až 40 procent celého trhu s online potravinami. Trh pak bude mezi 3,5 miliardami a pěti miliardami eur. Měli bychom dosáhnout zhruba dvoumiliardové hranice v tržbách,“ představil dále ambiciózní plán Čomor.

Tímto tempem by Knuspr současného lídra trhu Rewe skutečně předstihl. Čomor je prý v klidu i co se týče silné konkurence. „Našimi skutečnými konkurenty nejsou online obchody společností Rewe, Amazon nebo Picnic, ale kamenné supermarkety. Tam jsou zákazníci, které chceme získat.“

Foto: Rohlik.cz

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Hlavní útok na Německo teprve přijde, říká spolumajitel značky Festka Michael Moureček

Skoro každý si někdy pořizoval kolo. Byly časy, kdy byl kupující rád, že na něj nějaké zbylo. V pozdějších letech to zase až takový problém nebyl, ale cyklista kolikrát po několika jízdách zjistil, že mu bicykl úplně nesedí. Trendem se nyní stává kupovat kola na míru. Pravda, není to nejlevnější záležitost, ale kdo si takový stroj pořídí, nedá na něj dopustit.
Přečtěte si

Lufthansa překonala krizi a vrátila státu finanční výpomoc. Využila boomu nákladní dopravy

Německý letecký dopravce Lufthansa se už dokázal vymanit z krize způsobené koronavirem, když vrátil státu veškerou finanční pomoc. Chopil se totiž příležitosti a vydělává zejména nákladní dopravou, která vykazuje obrovský boom. Cestující se ovšem moc neradují a stěžují si, že se dopravci ani nedovolají.

Nejčtenější v kategorii Business