Das Filmfest nabídne německojazyčné filmy i diskuse s jejich tvůrci

Před 15 lety čeští diváci znali několik německých filmových tvůrců, ale přehled o aktuálních německých filmech měl jen málokdo. Das Filmfest to mění. „Festival jsme vydupali doslova z popela, na oscarové režiséry chodila zpočátku jen hrstka diváků,“ ohlíží se za začátky této jedinečné přehlídky německy mluvených filmů v rozhovoru pro N&N magazín Klára Arpa z Goethe-Institutu. Již 15. ročník začíná ve středu, 20. října.

Das Filmfest začíná již ve středu 20. října, Foto: Das Filmfest

Začíná již 15. ročník Das Filmfest, co stálo za myšlenkou prezentovat u nás německy mluvené filmy? 

Před 15 lety čeští diváci znali maximálně velká jména jako Wim Wenders, Werner Herzog, Rainer Werner Fassbinder, Fatih Akin nebo Tom Tykwer. Ale obecné povědomí o tom, co se v současnosti točí u našich sousedů, chybělo. Obdobně jako tomu bylo již ve světě, kde Goethe-Institut běžně pořádá národní přehlídky (San Francisco, Sydney…), jsme měli ambiciózní plán tuto myšlenku přenést i do Prahy. Začali jsme hledat kina a spojili jsme síly i s dvěma dalšími institucemi – Rakouským kulturním fórem v Praze a Švýcarským velvyslanectvím v České republice. Festival jsme vydupali doslova z popela, na oscarové režiséry chodila zpočátku jen hrstka diváků, během patnáctileté historie jsme se však stali nedílnou součástí festivalové nabídky a ročně k nám zavítá více než osm tisíc diváků. Zároveň se filmy z německojazyčné produkce začaly častěji objevovat i v české distribuci potažmo v České televizi. 

Curveball, DE, Komedie / Drama, 108 min., 2020, Foto: Das Filmfest

Je něco typického pro německé filmy posledních dekád – tak jako byl například fenomén tragikomedie u dánských filmů?

Ano, shrnula bych to do tří bodů: Tím nejsilnějším z nich je bezpochyby vyrovnávání se s minulostí, připomeňme oscarový snímek Životy těch druhých (2006) režiséra Floriana Henckela von Donnersmarcka. Dále je to žánrová pestrost a společenská aktuálnost: Vzpomeňme jeden z nejúspěšnějších snímků posledních let Toni Erdmann (2016, oceněno v Cannes). Tragikomedii o rodinných vztazích, o sbližování otce a dcery – workoholičky pracující v nesmyslné nadnárodní firmě. Aktuální je téma odcizení ve vztazích. Společenskou kritikou dnešních třicátníků je i nedávno v Karlových Varech oceněná tragikomedie Ne!.

A v neposlední řadě jde o společensky angažované snímky jako je drama, které hýbalo společností před dvěma lety: Narušitel systému (2019, oceněno na Berlinale), debut režisérky Nory Fingscheidt; drama o devítileté blonďaté dívence s problémovým chováním, jejíž matka nezvládá péči o ni. Příběh o touze po lásce, emotivně zběsile natočeno v duchu hlavní hrdinky – narušitelky systému.  Ale i sociální tématika, život migrantů prostupuje německojazyčnou kinematografií, jako příklad uveďme drama Oskar a Lili o dětech čečenských uprchlíků, které jsou svěřeny proti své vůli do pěstounské péče do rodiny žijící na vídeňském předměstí. 

Když už se jeden narodí, DE / AT, Drama / Sci-fi, 94 min., 2020, Foto: Das Filmfest

Z čeho vychází nabídka festivalových snímků?

Dramaturgie festivalu se zaměřuje vždy na aktuální snímky filmové produkce z Německa, Rakouska a Švýcarska. Téměř vždy se jedná o filmy, které se u nás nedostanou do běžné kinodistribuce a diváci tak mají jedinečnou příležitost je vidět. Každý rok festival nabízí několik tematických sekcí. Nezřídka se věnujeme i některé z osobností formou retrospektivy.

Festival v sekci „Ve jménu rodiny“ představí například i výběr filmů s rodinnou tématikou, které nabídnou mj. pohledy na rozdílná rodinná zázemí. Jak velký důraz pořadatelé kladou na závažná společenská témata a mají nějaký zvláštní důvod, proč letos zvolili právě toto téma? 

Nejrůznější společenská témata se odrážejí v kinematografii celosvětově a samozřejmě rezonují i ve filmech německých, rakouských a švýcarských tvůrců. V posledních dvou letech vzniklo hned několik velmi kvalitních filmů, jejichž hlavním tématem je rodina a děti. Což byl i důvod, proč jsme se letos pro tuto sekci rozhodli. 

Svobodná země, DE, Thriller, 120 min., 2019, Foto: Das Filmfest

Zaujala mě dvě jména německých filmových tvůrců, která se v programu letošního ročníku objevují. Raineru Werneru Fassbinderovi se věnuje životopisný film Enfant Terrible režiséra Oskara Roehlera. Dalším jménem je Werner Herzog, kterému jste v rámci festivalu věnovali celou sekci. Oba jsou spjati s novou vlnou německého filmu. Byl to záměr nebo náhoda?

Toto spojení je náhodné. Životopisný snímek Enfant Terrible byl jedním z dlouho očekávaných filmů, RWF je opravdu ikonou německého filmu a Oliver Massuci jej bravurně ztvárnil, ne nadarmo byl nedávno oceněn za svůj výkon Německou filmovou cenou (Deutscher Filmpreis). Ostatně i nové zpracování (Qurbani) stejnojmenného románu od Alfreda Döblina – Berlín Alexanderplatz – svým způsobem navazuje na odkaz RWF a jeho jedinečné zpracování z 80. let. 

Retrospektiva Wernera Herzoga vznikla v úzké spolupráci s kinem Ponrepo obdobně, jako tomu bylo před více než rokem v případě Wima Wenderse. 

Walchensee Forever, DE, Dokumentární, 110 min., 2020, Foto: Das Filmfest

Očekáváte zvýšený zájem publika o promítání jmenovitě některých filmů?

Pevně věřím, že diváky program zaujme obecně a vypraví se znovu do kina. Potřebujeme je. Osobně můžu doporučit zahajovací film Curveball, emotivní drama Oscar a Lili, tradičně velmi oblíbené bývají literární předlohy, kterých letos máme hned několik – Jak Hitler ukradl růžového králíčka od oscarové režisérky Caroline Link či Hodinu němčiny Christiana Schwochowa. Určitě stojí za pozornost také švýcarský film Táhněte do Moskvy!, který přibližuje u nás ne příliš známý skandál s tajnými spisy z konce 80. let ve Švýcarsku, kdy policie špehovala statisíce občanů pro jejich údajné sympatie k politice Sovětského svazu. Zaujme jistě i rakouská komedie Byli jednou dva rebelové…, která také vychází ze skutečné události, kdy ruský kamarád ze studií požádá své vídeňské přátele o pomoc. Což způsobí nečekaný sled událostí. Film získal na festivalu Max-Ophüls-Preis 2020 Cenu za nejlepší režii.

Na festival letos přijede více než desítka zajímavých osobností německy mluvících filmů, ať již tvůrců z řad dokumentaristů, herců či samotných režisérů. Na které z nich byste speciálně upozornili? 

Jeden den napořád, DE, Komedie / Romantický, 92 min., 2020, Foto: Das Filmfest

Osobně se těším na Sebastiana Blomberga, hlavního představitele zahajovacího snímku, či dokumentaristku Ulrike Schaz, která ve svém snímku zpracovala vlastní životní traumata spojená s křivým obviněním ze spoluúčasti na teroristických útocích, tenkrát připisovaných Carlosu Šakalovi a uskupení okolo Ulrike Meinhof a Andrease Baadera (Frakce Rudé armády). Již zmiňovaný film Táhněte do Moskvy! osobně uvede jeho režisér Micha Lewinsky. To, že lze vytvořit kvalitní film i s velmi omezenými finančními prostředky dokazuje režisér Sebastian Brauneis, který společně s představitelkou hlavní role Marlene Hauser přijede uvést snímek 3přátelé2nepřátelé.

Váš festival nabízí i projekce pro školy. Mají o německy mluvené filmy zájem i žáci a studenti? Čím může být festival pro školáky zajímavý?

Školní projekce doplňuje závěrečná diskuse s moderátory. Film je instrument, který populární formou může nabídnout odpovědi na historické události, zároveň může sloužit i k pobavení a my jsme rádi, že se nám daří bořit mýtus o tom, že německojazyčný film je nudný. Velkou přidanou hodnotou je, že studenti německého jazyka mají možnost na plátně vidět snímky v originále.

N&N magazín je mediálním partnerem Das Filmfest – festivalu spolupořádaného Goethe-Institutem

Nejčtenější v kategorii Society

Aktuálně na českém webu

Tajemnosti Mily Fürstové v Hradci Králové

       ·   07.05.2024
Pochází z Čech, ale žije ve Velké Británii. Je nejmladší členkou umělecké akademie The Royal West of England Academy v Bristolu. Její práce se nacházejí ve sbírkách královny Alžběty II. a V&A Musea v Londýně:

Aktuálně na německém webu

Geheimnisse von Míla Fürstová in Hradec Králové

       ·   07.05.2024
Sie ist eine der bedeutendsten zeitgenössischen Künstlerpersönlichkeiten. Sie stammt aus Tschechien, lebt seit dreißig Jahren in Großbritannien. Ihre Werke befinden sich in den Sammlungen von Königin Elisabeth II. und dem V&A Museum in London: die

Von einer Punkprinzessin zur Geschäftsfrau 

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn und Taxis, einstige Punk-Prinzessin, mit toupiertem Haar und grellem Make-up, füllte in den 1980er Jahren die Titelseiten nicht nur der deutschen Presse. Nach dem plötzlichen Tod ihres Mannes Johannes von Thurn und