Labe u Děčína. Nedaleko odtud má podle nové dohody vyrůst zdymadlo. Foto: che, Wikipedia
Zelení bijí kvůli plánovanému rozšíření Labe pro vnitrozemskou plavbu na poplach. Evropská komise musí německé vládě pohrozit “vysokými pokutami“, aby ji od projektu odradila, uvedl pro RedaktionsNetzwerk Deutschland (RND) mluvčí německých zelených europoslanců Sven Giegold. Projekt, na kterém se dohodly Německo a Česká republika, podle něj porušuje evropské právo.
Češi chtějí splavnění od Pardubic do Hamburku
Minulý týden uzavřel český ministr dopravy Karel Havlíček se svým německým protějškem Andreasem Scheuerem (CSU) vládní dohodu v tomto smyslu. Podle dohody má být Labe do roku 2030 téměř celoročně splavné od Pardubic až po ústí do Severního moře u Cuxhavenu. Na české straně má být plavební kanál hluboký 2,30 metru, na německé straně 1,40 metru.
„Stručně řečeno: Dáme Labe do pořádku, 340 dní v roce bude možná plavba, cílem je splavnění od Pardubic do Hamburku do roku 2030,“ uvedl po společném jednání se Scheuerem, které proběhlo na dálku prostřednictvím videokonference, ministr Havlíček.
Zelení: Klimatické změny provoz stejně utnou
Podle Giegolda je toto rozšíření v rozporu s evropským právem. Státy EU se již v roce 2000 v tzv. rámcové směrnici o vodě dohodly, že “uvedou všechny řeky do dobrého a přírodě blízkého stavu“.
“Scheuer dělá pravý opak toho, co znamená obnova přírodě blízkých říčních systémů, kterou požaduje evropské právo,“ uvedl Giegold. Podle něj i vzhledem k povodňovým katastrofám, jako byly nedávno ty v Porýní-Falci a Severním Porýní-Vestfálsku, není rozšiřování řek na místě. “Místo protipovodňové ochrany a renaturace se budují plavební dráhy pro nákladní dopravu, která již stejně nebude brzy kvůli klimatickým změnám možná.“
Piráti: „Megalomanský projekt“
Giegold dodal, že Labe je již nyní vystaveno obdobím sucha, což ztěžuje nákladní dopravu. “Rozšíření Labe by mělo jen malé důsledky pro nákladní dopravu, ale způsobilo by obrovské škody na ekosystému Labe,“ řekl Giegold. Na projekt by neměly být použity žádné finanční prostředky EU. Dodal, že Evropská komise musí zajistit, aby spolková vláda “konečně vzala implementaci směrnice o vodě vážně“.
Na české straně předsedkyně poslaneckého výboru pro životní prostředí Dana Balcarová zvolená za Piráty uvedla, že tato smlouva otevírá dveře dalšímu mrhání penězi daňových poplatníků a nevratnému poškozování české přírody. “Vnímám ji jako prostředek k nezodpovědnému prosazení megalomanských plavebních stupňů, jejichž stavbu neospravedlňuje žádný hospodářský zájem,“ uvedla v komentáři pro ekologický magazín Ekolist.
CDU: Kritika zelených je předvolební chvástání
CDU naopak česko-německou dohodu hájí. “Ochrana přírody a splavnost se posuzují společně,“ řekl RND poslanec CDU Sepp Müller. Labe protéká Müllerovým volebním obvodem Dessau-Wittenberg v Sasku-Anhaltsku. Müller označil kritiku Zelených za “předvolební chvástání“.
Plánované rozšíření Labe na německé straně je “rozšířením, nikoliv prohloubením“, uvedl Müller. Na rozdíl od České republiky, kde se plánuje výstavba přehrady u Děčína, na německé straně řeky se nebudou stavět ani zdymadla, ani přehrady.