V Berlíně mi totiž chyběl obchod s dětským zbožím, kde bych na jednom místě sehnala úplně všechno. Všechno, co jako matka potřebuji pro své dítě, aniž bych se přitom musela vzdát určitých nároků. Na nekonečné lítání po městě jsem nikdy neměla čas ani energii. A určitě jsem nebyla sama. Představovala jsem si obchůdek, kde by zaměstnané matky našly všechny důležité věci na jednom místě, předem vytipované zboží vybrané podle estetických a kvalitativních hledisek, aniž by přitom ztrácely čas a nervy. Jak ale dostat takové množství zboží na jedno místo, aniž bych si musela pronajmout obrovskou prodejní plochu (protože něco takového jsem nikdy nechtěla)?
Postupem času jsem si našla svou vlastní cestu založenou na vysokých nárocích na kvalitu a zajímavý design a především ochotě donekonečna pátrat po správných produktech, za nimiž musím občas cestovat po celé Evropě.
Priority, co přesně hledám, se samozřejmě vyvíjejí v průběhu času. Stále nechci slevit a dělat kompromisy v oblasti designu, stejně tak je pro mne důležitá kvalita zpracování a materiál. Vidím naléhavou potřebu, abychom nezatěžovali naši planetu více, než je nezbytně nutné. U oblečení dbám na férové výrobní podmínky. Pokud si mohu vybrat, preferuji oblečení s certifikátem Öko-Tex vyrobené z ekologických a trvale udržitelných kvalitních materiálů. Hračky by se měly obejít bez plastu. V každém případě však kladu důraz na účelnost a dlouhou životnost a vyhýbám se nekvalitním hračkám, které stejně příliš dlouho nevydrží a brzy se vyhodí. Jsem totiž přesvědčená o tom, že radost z kvalitních věcí trvá déle, člověk jich tudíž potřebuje méně a přispívá tak k šetrnému nakládání se zdroji.
Po deseti letech patří můj obchod neodmyslitelně k Berlin-Mitte, stejně jako já. Před dvěma lety jsem kývla na nabídku nákupního centra Bikini Berlin a otevřela další obchod v této dynamické konceptové nákupní galerii. Ale to zatím stačí, stále mám děti, které mne tu a tam ještě potřebují…
Pořád se stále ještě potýkám s on-line nabídkou zboží, která je ale v dnešní internetové době nezbytná. Přesycení trhu celou situaci ještě spíše komplikuje. Individuální poradenství zákazníkům je téměř nemožné, nemluvě o krabicích a balících, jejichž neustálé zasílání z jednoho místa na druhé je spojeno s velkými energetickými náklady. Než bych seděla před počítačem, jsem raději v obchodě. Chyběl by mi kontakt se zákazníky, úžasné rozhovory s nimi a pocit naplnění, když můj obchůdek opouští spokojený zákazník, kterému jsem dokázala dobře poradit. Velmi často jsou to právě aktivní matky, které za mnou přicházejí se stejnými pocity, jaké jsem mívala na začátku i já. Právě zákazníci jsou důvodem, proč to všechno dělám.
Text Tomáš Sacher Foto René Löffler