Václav Laurin se narodil roku 1865 v Kameni. V Mladé Boleslavi se vyučil zámečníkem.
Ferdinand Porsche se narodil o dvacet kilometrů dál – roku 1875 ve Vratislavicích. V Mladé Boleslavi vystudoval průmyslovku. Oba ve svých osmnácti letech z města odcházejí.
Ferdinand Porsche jde pracovat do Vídně a již v roce 1900 vystavuje za Rakousko-Uhersko na světové výstavě v Paříži svůj ojedinělý elektromobil Semper Vivus. Ve stejném roce představuje i historicky první hybridní auto. Jeho dalším zaměstnavatelem je firma Daimler. Poté co se s vedením kvůli financím nepohodl, z firmy odchází a roku 1930 zakládá vlastní firmu Dr. Ing. Porsche Gmbh. Roku 1934 získává zakázku od Říšského automobilového sportu zkonstruovat „auto pro masy“. Tak vzniká Volkswagen VW, později zvaný Käfer (Brouk).
Václav Laurin odchází do Drážďan, kde s německým partnerem otevírá dílnu na výrobu kol. Poté, co se pohádali, vrací se zpět do Mladé Boleslavi a s Václavem Klementem zakládají firmu Laurin a Klement L&K. Nejdříve na výrobu kol a v roce 1899 představují veřejnosti první český motocykl. V roce 1905 začíná výroba automobilů za bezkonkurenční cenu 3600 korun a společnost se brzy stává největším výrobcem aut v Rakousku-Uhersku. Během 1. světové války zavedli ve firmě L&K výrobu munice a zbraní pro armádu. Poté, co areál zachvátil zničující požár, dostává se L&K do existenčních problémů a v roce 1925 prodává firmu koncernu Škoda.
Během 2. světové války i Ferdinand Porsche zavádí výrobu munice a zbraní pro armádu. Dostává se však do finančních problémů. Jeho pověsti po válce nepřispívá ani úzká spolupráce a přátelství s Hitlerem, ani dlouhotrvající soudní spory ohledně úspěšného auta VW Käfer. Při konstrukci totiž vycházel Ferdinand Porsche z návrhu Hanse Ledwinky, šéfkonstruktéra kopřivnické Tatry. Soudní spory o práva se vedly dlouho. Skončily až v roce 1960, kdy Porsche vyplatilo Tatře tři miliony marek odškodnění.
Dnes obě automobilky Porsche i Škoda patří do německého koncernu Volkswagen VW.
P. S. Po 2. světové válce z VW zbyly jen trosky a firma se dostala pod kontrolu okupační mocnosti Anglie. V březnu 1948 přijel na návštěvu Henry Ford II. a Britové mu nabídli jako dar bezplatný vstup do firmy VW. Henry Ford si nebyl jistý, a tak se zeptal na názor svého předsedy představenstva. Ten odpověděl legendární větou: „Pane Ford, to, co nám zde nabízejí, nemá hodnotu ani halíře.“ (Mr. Ford, I don’t think what we’re being offered here is worth a damm.) Dnes patří VW k největším koncernům na světě.
Text Danuše Siering