Takzvaná Visegrádská čtyřka (V4), do níž patří Polsko, Česká republika, Maďarsko a Slovensko, má podle Christopha von Marschalla vyšší podíl na německém zahraničním obchodu než celá Čína a také hraje větší roli při stabilizaci německé ekonomiky.
Větší než Čína
Německý export směrem do Číny a dovoz z Číny činí dohromady až 212 miliard eur, což podle Marschalla odpovídá 9,5 % z celkového německého zahraničního obchodu. Výměna zboží se zmíněnými čtyřmi zeměmi EU je ale o třetinu větší, činí tedy 286 miliard eur a 12,8 %.
Geografická blízkost a vzájemná závislost dodavatelských řetězců na vnitřním trhu EU mají silnější účinek než velikost čínského trhu. Komentátor přitom připomíná i srovnání počtu obyvatel, tedy 1,45 miliardy Číňanů
s 65 miliony občanů ve čtyřech zemích „vé čtyřky“.
Zelené investice do Polska
Polsko ve statistikách obchodu s Německem rok od roku stoupá od bodu obratu v roce 1989 a zvláště po vstupu do EU v roce 2004. Předstihlo i větší země, jako jsou Rusko, Itálie a Velká Británie, a samotné bylo na pátém místě po Číně, Nizozemsku, USA a Francii. „Polsko je stabilizátorem německé ekonomiky v koronavirové krizi,“ uvedl dokonce Lars Gutheil, vedoucí Německé obchodní komory ve Varšavě.
Polsko má podle Marschalla velký potenciál pro německé partnery v energetickém přechodu od závislosti na uhlí, digitalizaci, elektronické mobilitě a ve zdravotnictví. Značné investice do fotovoltaiky a větrné energie na moři jsou v této zemi docela jisté. Polsko navíc považuje uchovávání energie za klíč do budoucnosti.
Česko před Španělskem
O rostoucím významu České republiky pro německou ekonomiku se německá veřejnost zmiňuje jen zřídka, připomíná Christoph von Marschall. Přestože má země jen deset milionů obyvatel, zaujímá v německém zahraničním obchodu desáté místo s 83 miliardami eur v dovozu a vývozu.
Překvapivé je také další číslo. Z hlediska kupní síly Češi nyní předstihli Španěly a dosáhli 93 % průměru EU. Český průmysl je také silně závislý na automobilové výrobě a na spolupráci s Německem. V přepočtu na obyvatele je Česká republika druhým největším výrobcem automobilů na světě a také největším dodavatelem dílů pro německý automobilový průmysl. Česko uskutečňuje 30 % svého zahraničního obchodu s Německem a automobilový průmysl z toho tvoří celou pětinu.
Klesající Češi
Česká republika podle von Marschalla (a nejen podle něj) nyní velmi trpí koronavirem. Kvůli polovičaté politice, která v létě 2020 kolísala mezi lockdownem ze zdravotních důvodů a otevřením z ekonomických důvodů, občané brzy přestali tyto požadavky dodržovat. Výsledkem bylo, že země nebyla schopna vyrovnat ekonomický pokles související s koronavirem v květnu, červnu a červenci.
Výměna zboží s Německem poklesla ve srovnání s předchozím rokem o deset procent. Maďarsko je s deseti miliony obyvatel v německých statistikách zahraničního obchodu (s 52 miliardami eur v dovozu a vývozu) také před výrazně většími zeměmi, jako je Rusko (146 milionů obyvatel a 45 miliard eur). A poměrně malé Slovensko se svými 5,5 miliony obyvatel
a 28 miliardami eur v dovozu a vývozu je v obchodním žebříčku třeba před Indií.