Berlin — Marktschwärmer
V roce 2014 otevřel v Berlíně obchod s novým systémem prodeje potravin. Dnes jich je v Berlíně už 8 a projekt, původem z Francie, se etabloval již v dalších 9 evropských zemích. Koncept je jednoduchý: Spotřebitelé objednávají potraviny od místních pěstitelů prostřednictvím internetu a vyzvedávají je jednou týdně na blízkém trhu. Trh v tomto případě funguje trochu jinak než obvyklý týdenní trh — pěstitelé přinášejí jen to, co bylo předem objednáno a zaplaceno.
Proč je koncept tak dobrý? Neexistují žádné členské poplatky, žádné předplatné a žádné minimální objednávkové množství. Zákazník přitom nakupuje přímo od výrobce, nejčastěji z blízkého okolí. Nevznikají žádné mezináklady a kalkulace jsou velmi transparentní. Z čistého prodeje poskytuje prodejce poplatek za službu ve výši 18,35 %, které si dělí místní trh a pobočka týmu Marktschwärmer. 81,65 % příjmů zůstává u výrobce.
wirsind.marktschwaermer.de
Praha — Scuk
V Česku existuje podobný systém nákupu. Umožňuje vytvářet nákupní skupiny, do kterých se může přes web zapojit každý. „Nákup funguje na principu společné objednávky, kterou zakládá organizátor, takzvaný Scukař. Ten do svého nákupu přizve další zákazníky, postará se o převzetí zboží od dodavatelů a následný výdej členům své nákupní skupiny. Každý nákup se tak mění v malé komunitní setkání, podobně jako na farmářských trzích,“ popisuje firma princip své služby.
Jak to teda funguje? Scukař spustí společný nákup, pět dní se do něj mohou zapojit i další lidé, pak se transakce uzavře a zboží objedná u prodejce. Ten jej pak pošle Scukaři, který se postará o jeho výdej dalším zákazníkům. Scukař si za svou práci ponechá 7,5 % z ceny společné objednávky. Dalších 12,5 % tvoří provize pro Scuk. Obchodník, který zboží přes Scuk prodává, tak inkasuje 80 % z ceny.
Text Danuše Siering Foto Marktschwärmer a Scuk