Období karantény využila firma k vytvoření nového konceptu, změně značky a přípravě nových znovupoužitelných a udržitelných produktů. Na to, co od GoodWays můžeme v budoucnu očekávat i na dopad koronavirové krize na životní prostředí jsem se zeptala Terezy Svobodové, která tvoří ekologické srdce týmu.
Tereza Svobodová.
Vašim prvním produktem je znovupoužitelná lahev na pití. Měli jste ještě jiné alternativy, nebo to byla jasná první volba?
Naším první produktem, který do dnešního dne zůstává tím nejoblíbenějším a nejžádanějším, je GoodGlass Thermo – dvoustěnná lahev z borosilikátového skla s širokým hrdlem a dvojdílným sítkem na čaj, bylinky či kávu. Díky svému univerzálnímu použití byl pro nás tento desing jasná volba. Věříme, že mezi praktickým využitím a krásným designem není potřeba dělat žádné kompromisy.
Proč právě sklo? Které vlastnosti pro vás byly při výběru materiálu klíčové?
My z GoodWays věříme, že co se týká lahví na pití, sklo je tím nejčistším způsobem jak pro nás, tak pro naši planetu. Nezanechává žádné pachy ani chutě tak jako plast a je snadno udržovatelné. Na naše lahve používáme speciální borosilikátové sklo, které je odolnější než sklo běžné a zvládne tak i vroucí vodu. A když si navíc do lahve připravíte nějakou chutnou infuzi z ovoce či bylinek, můžete se při jejím pití kochat pohledem dovnitř a motivovat se tak k dodržování správného pitného režimu.
Co vás vlastně přivedlo k založení GoodWays?
V době založení GoodWays (tehdejší GoodGlass) se v České republice ještě tolik nemluvilo o udržitelném způsobu života a o nutnosti nahrazovat jednorázové plastové výrobky těmi znovupoužitelnými jako nyní. My jsme se to rozhodli změnit, přispět svým dílem a snížit závislost světa na plastových lahvích a jiných jednorázových výrobcích. GoodGlass je krásná designová lahev, kterou chce mít každý s sebou a tím se přirozeně chová více udržitelně, nekupuje zbytečné plastové lahve s vodou či kelímky s limonádou. Není nic jednoduššího, než požádat o drink do vlastní lahve! Zároveň s našimi produkty se tedy snažíme šířit i myšlenku znovupoužitelnosti a bezodpadovosti. Proto nyní zařazujeme další produkty, které nahrazují jednorázové plastové výrobky, abychom motivovali k žití života s menším množstvím odpadu. Nyní máme v nabídce například GoodStraw bambusová brčka a plánujeme další a další produkty.
Do jaké míry ovlivnila koronavirová krize chování vašich zákazníků? A máte v tuto chvíli pocit, že se to vrací do normálu?
V období krize to, stejně jako pro mnoho dalších menších firem, nebylo jednoduché. Zaznamenali jsme významný pokles objednávek, jak ze strany zákazníků, tak ze strany obchodních partnerů. V první vlně nikdo nevěděl, jak se bude celá situace vyvíjet, a proto se pochopitelně lidé zabývali především uspokojením základních potřeb a pomoci druhým. Sami jsme se snažili pomoct, kde bylo potřeba. Zároveň jsme tento čas využili k přípravě nového konceptu firmy a tvorbě nového e-shopu. Po čase si lidé začali uvědomovat dopad krize na menší firmy a začali nás tak svými objednávkami podporovat, za co jsme doteď velice vděční. Již od začátku května začínáme pociťovat opětovný nárůst zájmu a nyní musíme říct, že už jsme “za vodou”.
Období karantény jste využili k přípravě nového konceptu a nových produktů. Na co se od vás můžeme v příštích měsících těšit?
Největší změnou, kterou v současné době procházíme, je změna názvu firmy z GoodGlass na GoodWays. Na začátku jsme totiž zakládali firmu GoodGlass s jedním jediným produktem. Postupně však zavádíme produkty nové a náš nový název nás nyní vystihuje mnohem lépe. Svými produkty se totiž snažíme nabízet ty dobré způsoby či cesty k udržitelnému způsobu života. V příštích měsících se tedy můžete těšit na zavedení nových produktů, které budou nahrazovat další jednorázové plastové výrobky. Vše jde pomaleji, než jsme si mysleli, protože je pečlivě testujeme a nechceme uvést na trh něco, s čím nejsme stoprocentně spokojeni. Můžeme ale prozradit, že nyní intenzivně pracujeme na řadě šitých produktů společně s firmou Vigvam design s Plzně, kteří pro nás již nyní šijí naše nové obaly na GoodGlass, které doslova předčily naše očekávání.
Hlavním zájmem vaší firmy je ekologicky šetrný přístup a udržitelnost. Jaký bude podle vás v tomto směru vliv koronaviru?
Vliv koronaviru na ekologii je složité téma. V průběhu krize jsme na něj na našem Blogu sdíleli článek “Jak souvisí koronavirus s ekologií?”. Popisujeme v něm jak negativní, tak pozitivní dopad koronavirové krize na ekologii, ale také tipy, jak žít i nadále udržitelně v období krize i po ní. Stručně řečeno, na první pohled se může zdát, že má koronavirová krize na ekologii pozitivní dopad, jelikož se celosvětově snížily emise CO2, dočasná nižší spotřeba zapříčinila nižší poptávku, a tak i produkci. Na druhou stranu se však téma životního prostředí vytratilo jak z médií, tak i ze státních a mezinárodních snah, vlády se nyní zaměřují na zmírnění dopadů ekonomické krize a téma klimatické krize je odsunuto do pozadí. Dalším problémem je zvýšené množství jednorázového odpadu, ať už se to týká zdravotních pomůcek, plastových obalů, které se v rámci hygienických opatření vrátily na poličky supermarketů či jednorázových kelímků a krabiček z restaurací. Je tedy otázkou, zda se z toho poučíme a naučíme se žít s málem, či se vrátíme zpět ke konzumnímu způsobu života.
Čeho byste chtěli s GoodWays dosáhnout? Máte nějaký „divoký sen“?
Rádi bychom, aby GoodWays i nadále rostlo, tak jako doposud, dostalo se do povědomí více lidí, abychom tak mohli šířit naši myšlenku udržitelnosti dále. Chtěli bychom nabídnout znovupoužitelné alternativy k většině jednorázových výrobků tak, aby mohly postupně nadobro vymizet z našich životů. Nyní jsme ještě malá firma, ale naším snem je, abychom byli schopni podporovat další smysluplné projekty. Například ty, které se snaží přirozeně navracet vodu do naší krajiny a zamezit tak jejímu vysychání.
Máte nějaké tipy na to, jak se v každodenním životě chovat trochu ekologičtěji?
Je důležité si uvědomit, že nikdo není dokonalý a není možné se tak ze dne na den stát člověkem, který neprodukuje žádný odpad a jeho ekologická stopa je minimální. Důležité je zavádět jednotlivé kroky postupně a trvale. Protože každý krok se počítá. Začít postupně s kroky, které jsou pro nás reálné a snadné dodržovat denně. Věřím, že nyní již mnozí z nás nosí do obchodu svou vlastní nákupní tašku a pytlíky na ovoce, zeleninu a pečivo. Znovupoužitelná osobní lahev na vodu je také základ. Z vlastní zkušenosti vím, že pokud mám s sebou svá brčka na pití či příbor, tak je pro mě mnohem jednodušší odmítnout ty jednorázové. Důležité je tedy chovat se vědomě a odmítnout zbytečný odpad. A hlavně se kvůli tomu nestresovat.
Více najdete zde.