#restartpodnikani Na Benzinách zdůrazníme pozitivní emoce

Olga Landová provozuje čerpací stanice, díky kterým si prý plní svůj sen, a hlavně díky tomu sbírá – dle jejích slov – zkušenosti, které by nikde jinde nezískala. Jednou takovou zkušeností a zatěžkávací zkouškou byla i koronakrize, která na benzínové stanice také radikálně dopadla.

Již 15 let provozujete tři čerpací stanice ve Šluknovském výběžku. Potkalo Vás za tu dobu něco tak výrazného jako nedávná krize?

Společnost a byznys se zastavily. Zcela jistě jsme na jednu stranu dostali zajímavý čas na přemýšlení a možná i nadechnutí se. Epidemie nového typu koronaviru udělala zásadní čáru přes rozpočet v životě každého z nás, náhle nám dramaticky zredukovala možnosti a volby v našem životě a v tomto případě měla celá situace až zdrcující dopad na ekonomické ukazatele. O tom, že COVID-19 naboural zavedené zvyklosti a struktury nejen v podnikání, už asi nepochybuje vůbec nikdo. Domnívám se, že zcela všichni toužebně očekáváme den, kdy skončí veškerá opatření a život se vrátí do normálních kolejí.

Co to pro Vás v praxi znamenalo ve smyslu opatření, zaměstnanců a hlavně příjmů?

Společnost Benzina přijala napříč sítí celou řadu bezpečnostních a hygienických opatření včetně instalace bezpečnostních přepážek z plexiskel oddělujících obsluhu a zákazníky či zajištění dostatečného množství ochranných pomůcek. Ochrana zdraví zaměstnanců, minimalizace rizika šíření nákazy, ale i minimalizace ekonomické ztráty a udržení stability společnosti se staly absolutní prioritou nejen v oblasti provozu čerpacích stanic, protože pandemie koronaviru zastavila prakticky ze dne na den fungování světa tak, jak jsme jej dosud všichni znali. Díky silné podpoře mého obchodního partnera společnosti Benzina jsem ale z nejhorších negativních dopadů této situace, oproti jiným oborům, vyvázla pouze „lehce odřená“.

Čerpací stanice nebyly naštěstí tak postižené jako jiné podnikatelské provozy, které musely mít zavřeno zcela. Bylo to pro Váš segment štěstí nebo to bylo spíše nevděčné?

Významná omezení se samozřejmě týkala i provozu našich čerpacích stanic. Dočasně jsme přišli o část zákazníků, ale naši zaměstnanci přesto byli v době pandemie plně k dispozici našim zákazníkům, za což jsem jim nesmírně vděčná, protože zpočátku bylo opravdu obtížné udržet pracovní náladu a nasazení. A i když později pominul zákaz cestování, stále přetrvával strach z nákazy a velmi dlouhou dobu trvalo, než se znovu zvýšila poptávka po zboží a službách nabízených na čerpacích stanicích. Těší mě, že v současné chvíli mohu říci, že jsme z nejhoršího venku a obrat na našich čerpacích stanicích se postupně vrací do normálu.

Jací zákazníci k Vám v průběhu krize jezdili a jak se změnilo jejich chování?

Naše zákaznická základna je silná a stabilní již mnoho let i přesto, že Šluknovský výběžek bývá označován jako region s nejvíce problémy v Ústeckém kraji. Podle některých průzkumů se jedná o odříznutý kus světa. Navzdory všemu je to ale oblast s krásnou přírodou a řadou památek a lidé, kteří se rozhodli zůstat, jsou věrni nejen celému výběžku, ale i našim čerpacím stanicím, a právě díky zákazníkům panovala na našich čerpacích stanicích i v době pandemie rodinná atmosféra.

Vnímáte na krizi také něco pozitivního pro Váš byznys?

Nedostatek zaměstnanců se stal v posledních letech poměrně zásadním zdrojem stresu pro každého podnikatele a na čerpacích stanicích to často bylo ještě složitější, protože uchazeči hodnotili mzdovou nabídku jako nepříliš zajímavou, pracovní dobu řekněme nekomfortní a pracoviště bylo vnímáno spíše rizikově. Nyní mám po mnoha letech nejen personální rezervu, ale také zaměstnance, kteří sdílí mé nadšení pro tento obor. Příjemná atmosféra je součástí každého pracovního dne a pevně věřím, že se promítá i do spokojenosti našich zákazníků.

Co byste si přála, aby Vaše čerpací stanice přinášely Vašim zákazníkům?

Uplynulá doba kladla na nás všechny mimořádné nároky jak na pracovní nasazení, tak na psychiku. Stále musíme být obezřetní vůči svému okolí. Přesto je nezbytné hledat na celé situaci tu pozitivnější stránku a využít ji k realizaci například některých odkládaných změn, které budou přínosem pro naše zákazníky, aby se každá jejich návštěva stala ještě příjemnějším zážitkem. Na rostoucí kvalitu poskytovaných služeb a dodržování vysokých standardů při styku se zákazníky klade společnost Benzina obrovský důraz, a proto bych si velmi přála, aby zákazníci cítili výjimečnost, kterou v nich vnímáme a podařilo se nám tak vyvolávat silné a pozitivní emoce, které jsou nyní po prožité zatěžkávající zkoušce, ještě více potřeba.