Jste česká rodinná společnost. Jak a kdy se zrodila tradice vaší výroby ozdob?
Jako značka jsme se představili světu v roce 2002. Odkoupili jsme zdevastovanou budovu výroby skleněných ozdob a zrekonstruovali ji za necelé tři roky. Naše firma rostla a postupně přibyly pobočky v Americe, Francii a sousedním Německu.
Kolik lidí se na samotné výrobě podílí?
Každá ozdoba projde rukama desítek lidí. Zaměstnáváme šikovné malířky, které mají řemeslo pevně v ruce a foukačku, která ručně fouká veškeré tvary, na které se maluje. Následně se ozdoby balí, skladují, a nakonec odesílají našim zákazníkům.
V záplavě ozdob z dovozu, jaká je poptávka po tradiční české výrobě?
Konkurovat asijské velkovýrobě je velmi těžké. Naštěstí máme čím dál více věrných zákazníků, kteří ocení tradiční výrobu ze severu Čech a pravidelně se k nám vracejí. Lidé ze všech koutů za námi rádi jezdí do naší kamenné prodejny a povídají si s námi o ozdobách. Před Vánoci pořádáme dílny, kde si každý může malování ozdob vyzkoušet a dozvědět se více o samotném procesu výroby. Osobní přístup i kontakt je hmatatelný a my pevně věříme, že z takových ozdob na stromečku budou mít lidi opravdovou radost a budou si jich vážit o to vice.
Čím jsou vaše výrobky proslulé?
Neustále se rozvíjíme a přicházíme s novinkami. Každý rok jezdíme na veletrh do Frankfurtu, kde se inspirujeme a zároveň sami vystavujeme nové trendy nadcházející sezóny. Nebojíme se moderních tvarů a stylů. Sami si hledáme vlastní cestu a nenecháme se strhnout konkurencí, která často sází na jistotu. Zkoušíme nové techniky a kombinace, nechceme zamrznout v čase. Nové kolekce nejsou tolik zdobné a převládají jednoduché kombinace bílé, černé a zlaté barvy či moderní pastelové tóny. Respektujeme sklo jako materiál a chceme, aby bylo na první pohled jasné, že se nejedná o plastové ozdoby.
Co všechno najdeme ve vašem sortimentu?
Najdete u nás všechny tradiční tvary od baněk po špice na stromeček. Specializujeme se i na foukání skla do forem, což umožňuje výrobu oblíbených figurek. Oblíbená jsou autíčka, například ve stylu veteránů nebo teréňáků. Narazíte u nás i na neobvyklé ozdoby, jako jsou třeba zimní lyžáky nebo mořské medúzy.
Jste velmi populární také na německém trhu. Co spojuje českou a německou výrobu ozdob?
Určitě společná historie samotné výroby skleněných ozdob a úcta k tradici. Do první světové války se u nás foukaly pouze skleněné, duté perle a výrobou vánočních ozdob vládlo pouze Německo. Po válce přišel úpadek a většina sklářů se foukáním perel neuživila. To byl zlom, který přivedl německé skláře k nám do Čech. Foukat a malovat skleněné ozdoby jsme se učili právě od nich. Naše výroba leží na severu Čech, a tak je přirozené, že máme k německému zákazníkovi velmi blízko.
Jak ovlivnila současná situace vaši výrobu?
Díky našemu frekventovaně navštěvovanému e-shopu nás krize nezasáhla tak tvrdě. Prvotní pokles objednávek se brzy vrátil do normálu a my tak můžeme dál vyrábět a připravovat se na hlavní vánoční sezónu. Zatím ale nedokážeme odhadnout, jaký dopad bude mít tato situace na nakupování ozdob těsně před vánočními svátky.
Kde všude vaše ozdoby a dekorace najdeme?
Rádi vás přivítáme v naší prodejně v Liberci, kde najdete asi nejširší sortiment ozdob. V současné době je nejsnazší objednat na našem eshopu Décor by Glassor, kde najdete i designové dekorace a všechny novinky, které se nám často do kamenné prodejny nevejdou. Nově prodáváme i na Mallu a v zahraničí na Amazonu.
Jak se liší český a německý zákazník a co je spojuje?
Ze zkušenosti na německém trhu víme, že Němci ocení více honosné a zdobné ozdoby. Stromečky mají bohatě ověšené od špičky až po poslední větvičku. Velmi oblíbená je zde postava sv. Mikuláše. Češi jsou ve zdobení často střídmější a s oblibou stromky zdobí i přírodními a podomácku vyrobenými ozdobami, jako je sušené ovoce nebo slaměné hvězdičky. Jak český, tak německý zákazník ale ocení ruční práci a lokální produkt, což nás moc těší.
Ovlivňují vaše výrobky nové trendy? Jak vznikají nové nápady?
Snažíme se nové ozdoby přizpůsobit současné době, aby ladily i s moderními interiéry. Díky tomu se nám stále více daří oslovovat i mladší zákazníky, například mladé rodiny, které si zařizují bydlení v minimalistickém stylu. Ten by si ještě před pár lety s tradičními ozdobami moc nepotykal. Nová ozdoba nejdříve vznikne jako nápad v hlavě naší produktové designérky. Ta ji nakreslí a následně vzoruje s malířkami a modeláři forem. Je to tvořivý proces, který může trvat i několik měsíců.
Kam vaše firma směřuje? Co nového chystáte do budoucna?
Určitě budeme pokračovat dál ve vzorování nových ozdob a kolekcí. Náš hlavní cíl je rozšíření naši prodejní sítě jak v offline, tak v online světě. Zároveň doplňujeme náš sortiment o designové dekorace, díky kterým nebudeme pouze sezónní prodejce, ale náš sortiment se rozroste i o jarní či letní produkty. Chceme si ale samozřejmě udržet naši lokální výrobu, řemeslo a nadále zdobit stromečky po celém světě.
Více najdete zde.