Jak říká jeho tvůrce Jan Lála, je to jednoduchá bedýnka, která unese hodně lidské radosti. „Carton Cajon patří do skupiny věcí, které když doma nemáte, tak vám neschází. Ale když je máte, tak se stávají součástí domácnosti a je vám s nimi dobře,“ dodává Jan Lála, který nám o svém projektu prozradil mnohem víc.
20 let jste se pohyboval v oboru polygrafie. Jak Vás napadlo dělat bubny? A proč právě z kartonu?
Mám rád věci, které jsou víceúčelové a mám rád karton. Je to materiál, ze kterého se dají vyrábět jednoduché a praktické věci. Všechno začalo, když mě můj letitý kamarád pozval na víkend pro chlapy na zříceninu Horního hradu kousek od Božího daru. Tehdy jsem od něj dostal jen strohé instrukce, „Vezmi si teplej spacák, flašku a buben.“ Ten buben s sebou byl podmínkou, protože bubnování v mužském kruhu bylo součástí prožitku jednoty mužského společenství. Buben jsem neměl, ale delší dobu jsem toužil po cajonu, tak jsem si kvůli této akci jeden dřevěný pořídil. Z hradu jsem si odvezl spoustu zážitků, nová přátelství, vnitřní poznání a nápad, zkusit udělat cajon z kartonu. Čím víc o tom přemýšlím, tak docházím k přesvědčení, že ten nápad byl Boží dar.
Čím je Váš produkt unikátní?
Možná je Carton Cajon unikátní ve své všestrannosti. V tom, kolik „ano i“ v sobě skrývá. Tak například, je Carton Cajon hudební nástroj? Ano i. Židlička? Ano i. Hračka? Ano i. Designový doplněk? Ano i. Učební pomůcka? Ano i. Skládací, lehký, přenosný, hezký, dárek pro každého bez rozdílu věku? Ano i. A přitom je to jen jednoduchá bedýnka, která unese hodně lidské radosti.
Jak vypadaly začátky vašeho podnikání? Co bylo nejtěžší a co Vás pohánělo?
Vlastně jsme ještě pořád tak trochu na začátku. Ale na úplném začátku bylo nejtěžší to nevzdat. Neřídit se dobře míněnými rady kamarádů, ale zůstat ve víře, že to má smysl, i když v tu chvíli nebyl ten smysl úplně zřejmý. Ostatně ten pravý smysl se ukazuje až dnes, skoro po třech letech od začátku podnikání. A bylo potřeba si k němu dojít. Jde o to, že díky Carton Cajonu se otevřela cesta do oblasti elementární hudební pedagogiky, kterou bych se, nebýt cajonů, nejspíš nikdy nevydal. Také jsem potkal mnoho zajímavých a laskavých lidí a s některými jsem dodnes. Za všechny bych zmínil hlavně Jitku Kopřivovou, která mi hodně pomohla, a to nejen po profesní stránce. A druhé nejtěžší bylo definování si cílové skupiny u výrobku, který v běžné populaci nikdo nezná, a tudíž jej nikdo nepotřebuje. Říci si, co je to Carton Cajon a pro koho je, a naopak pro koho není určený.
Jaké byly první reakce na kartónový cajon, ať už od profesionálů nebo amatérských uživatelů?
Vzpomínám si na reakci letitého přítele mého táty, kterému jsem první prototyp ukázal a jelikož to byl již pán v letech, moudře pronesl: „To je tak blbý, to se bude lidem líbit.“ A měl pravdu, lidem se to líbí. U profi muzikantů, bubeníků, jsme se, až na pár výjimek, pochvaly nedočkali. Přestože je to buben, přesněji perkusní idiofon, tak Carton Cajon není produkt určený pro bubeníky. Prostě tišší bas odsunul naše cajony na pole amatérského hraní. A to je super! Protože co je pro jedny nedostatkem, může být pro druhé předností. Naše cajony, coby levnější a odolnější alternativa k dřevěným cajonům, jsou vhodné jako cvičný buben pro nácvik rytmů pro začínající perkusisty, dále do škol a školek, nebo pro firemní akce. Prostě všude tam, kde za málo peněz je potřeba udělat hodně muziky.
Na co jste nejvíce pyšný?
Na moje dvě dcery, Aničku a Elišku, ale na ty jsem spíše hrdý než pyšný. Jak v podnikání, tak v soukromém životě se snažím o to být pokorný, ale ne vždy mi to jde. Ale když už se to podaří, tak pak jsem na sebe pyšný.
K čemu všemu, kromě hraní, se dá použít takový kartonový cajon?
Způsob užití Carton Cajonu se liší podle toho, jestli s ním pracuje jedinec nebo kolektiv. Dospělý jedinec na cajon občas hraje, slouží mu jako noční stolek, u televize si na něj dá nohy nebo kafe a když přijde návštěva, tak ji na něj posadí a ta bude obdivovat, jakou že to máte hezkou bedýnku. Pak tu jsou děti. Ty budou s cajonem dělat to samé co dospěláci, jen si cajon zapojí skoro do všech svých her, tedy kromě koupání, to cajon nezvládne. Pokud máte doma kočky, doporučuji pořídit cajony dva, protože jeden bude patřit vaší kočce.
Užitné vlastnosti Carton Cajonu v kolektivu se proměňují, ale i rozšiřují s ohledem na vzrůstající dynamiku a improvizační potřeby kolektivních aktivit. Primárně je cajon buben, tak skupinové bubnování bývá základní kolektivní aktivitou. Dále se cajony používají k divadelně-dramatickým aktivitám, kde slouží jako rekvizity nebo kulisy. Díky své stabilitě a vysoké užitné nosnosti se používají k při tanečně-pohybových činnostech. Nepotištěné cajony slouží jako 3D malířské plátno. V celém školství, a mám na mysli opravdu celý vzdělávací systém od školek až po vzdělávání třetího věku, se dá Carton Cajon jakou učební pomůcka zapojit téměř do jakékoliv výuky.
Cajony také půjčujete, je tento servis mezi zákazníky populární?
Popularita půjčovny u jednotlivců pozvolna roste, ale spíše je půjčovna doplňkem k seminářům a workshopům, které pořádáme, než aby si jej lidi přijeli půjčit jen tak na víkend. Jinak pro svatby, firemní akce, rodinné akce v počtu 20-30 ks běžně cajony půjčujeme. Mým velkým přáním je dostat cajony do knihoven. Rád bych, aby si třeba táta s dětmi, mohli cajon půjčit a začít si doma hrát, bubnovat, muzicírovat.
Zmínil jste workshopy a semináře. Na co se na nich mohou lidé těšit?
Pracujeme na tom, abychom si po celé republice navázali dobré profesní vztahy s kvalifikovanými lektory, kteří pro nás na regionální úrovni budou lekce učit. Pořádání workshopů pro běžnou populaci jsme měli v plánu od jara 2020, ale s ohledem na situaci to budeme muset posunou na příští rok.
Souběžně s tím vznikají aktivity pro školy. Z potřeby dát těmto aktivitám formu jsme vloni s Jitkou Kopřivovou založili Tamburína s.r.o., ve které se budeme z velké části soustředit na pořádání workshopů a seminářů zaměřených na zapojení tvořivě pojaté celostní elementární hudebně-pohybové výchovy do vzdělávání. Zní to složitě, ale je to jednoduché. Připravené aktivity pro různě staré děti nabízíme školám i školkám s tím, že vše naučíme jak děti, tak pedagogy. Semináře pro pedagogy máme akreditované u MŠMT. Takovým bonbónkem mezi aktivitami bude letní mezinárodní seminář pro učitele hudební výchovy ISCE (International Summer course of Encounter) jehož pořadatelskou štafetu jsme od letoška převzali. Letošní 23. ročník měl být na zámku v Mikulově, tak snad se nám to podaří příští rok.
Připravujete do budoucna něco nového?
Ano, mám pár nápadů, některé jsou zase z kartonu, jiné sahají do světa virtuální reality, ale musím je nechat uležet. Vše bude záležet na tom, jak se bude dařit Carton Cajon a Tamburíně a kolik budu mít sil.
Zasáhla vaši firmu koronavirová krize a jak jste se jí přizpůsobili?
Bohužel nás to zasáhlo velmi. Jelikož jsme malá firma, všeho všudy 3 lidi a pár externistů, tak jsme nemohli rozvíjet všechny naplánované aktivy najednou. Proto jsme se vloni na podzim rozhodli nasměrovat většinu energie do přípravy kurzů, workshopů a seminářů do oblasti školství. Bohužel, až na jeden seminář jsme museli vše zrušit, vrátit účastníkům peníze a hledat zdroj příjmů jinde. Ztráta je přes 1 mil. Kč.
Co byste poradil z vlastní zkušenosti podnikatelům, jejichž byznys byl zasažen koronavirovou krizí?
Nemám žádnou radu, ani dobrou, ani špatnou. A vlastně si ani netroufám někomu radit. Mám jen přání, možná je to prosba: Drazí, nenechte si do toho od nikoho mluvit. Je to váš život. Mluvte však s ostatními, s rodinou, zaměstnanci, dodavateli, ale ne o tom, co vás trápí, ale o vaší vizi, o naději, o radosti. Nebojte se ukázat lidem své rány, ale společně s nimi jim ukažte i víru a naději, kterou v sobě máte. Čím více vás to sebralo, tím více můžete v budoucnu získat.
Více se dozvíte zde.