Škoda Octavia v pětadvaceti: skvělá minulost, nejistá budoucnost

Nejprodávanější vůz mladoboleslavské továrny přijde během následujících let o spojku i spalovací motor. Co to udělá s jeho tržním podílem na světových trzích? Dosud je příliš mnoho neznámých.

Octavia G-Tec: hybrid na benzín a CNG

Třetího září uplynulo rovné čtvrtstoletí od chvíle, kdy z linky nové továrny v Mladé Boleslavi sjela první nablýskaná moderní verze Škoda Octavia. Od té doby ji následovalo sedm milionů dalších.

Pro budoucnost to neznamená mnoho. Zejména ve chvíli, kdy ona budoucnost je i pro insidery z branže hodně nečitelná. Celá Volkswagen Group chce veškerý svůj park elektrifikovat do roku 2035. A nejen to.

Navázala na populární předchůdkyni

Nový vůz byl prvním produktem škodovky, jehož vznik proběhl celý v režii nového vlastníka Škody, německé Volkswagen Group. Mladoboleslavská továrna tehdy byla jedním z nejmodernějších podniků svého druhu v Evropě a octavia se okamžitě stala jeho vlajkovou lodí.

Nový vůz dostal do vínku slavné jméno. Octavia, latinsky “osmá”, byla v šedesátých letech nejpopulárnějším vozem tehdejšího státního podniku  AZNP Mladá Boleslav a osmým, jejž firma vyrobila po druhé světové válce a následném znárodnění.

Měla však úspěchy i na mezinárodní scéně, což se technologickým výrobkům zpoza železné opony  nestávalo každý den. V letech 1961-1963 dosáhla oktávka na tři po sobě jdoucí vítězství ve své třídě na prestižní Rallye Monte Carlo a v roce 1962 byla nejrychlejší ve čtyřtisícimílovém závodu napříč americkým kontinentem z Montrealu do Vancouveru. Stejného triumfu dosáhla ještě na Rallye Shell 4000 o rok později 1963.

Úspěch napříč kategoriemi

První plány na moderní octavii vznikly na rýsovacím prkně v roce 1992, rok poté, co škodovku převzala Volkswagen Group. V současnosti se oktávky vyrábějí již ve čtvrté generaci. Odborníci oceňují, že nynější větší nabídka motorů  – na dvě i čtyři kola, spalovací i hybridní – pro octavie dosud nebyla nikdy k dispozici. Přičtete-li k tomu relativní dostupnost, víte, co dělá z octavie jeden z nejprodávanějších evropských vozů – jak ve třídě malých rodinných vozů, tak napříč kategoriemi.

Nečitelný zítřek

To vše se fanouškům tradiční značky dobře čte, ale pro budoucnost to neznamená mnoho. Celá Volkswagen Group chce veškerý svůj park elektrifikovat do roku 2035. Ještě předtím se však zřejmě podle expertů anonymně citovaných v britském deníku The Guardian bude chtít zbavit manuálních převodovek (s možným vysvětlením snadnějšího přechodu na řízení plně eletrických vozů).

Některé potíže jsou specifické. Šéf mladoboleslavské továrny Thomas Schäfer již naznačil, že aby nové vozy dostály přísným emisním cílům Evropské unie, musely by být nejméně o 150 tisíc korun dražší. Jakým způsobem to ovlivní octavii, to dnes patrně neví ani Schäfer sám.

Nejčtenější v kategorii Society

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu

Vandals Marka Schovánka v Praze

       ·   22.09.2024
Pochází z Prahy. Dětství strávil v kanadském exilu, což zásadně formovalo jeho citlivost vzhledem k identitě a kulturnímu rozhraní. Dnes Mark Schovánek žije a tvoří střídavě v Berlíně a v Praze. 

Netušené zážitky na festivalu FALL v DOXu

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, bratři Quayové Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst či Josef Bolf jsou jen některé z osobností, které budou v příštích dnech moci potkat návštěvníci pražského Centra pro současné umění DOX.

České tóny Dvořákovy Prahy 

       ·   10.09.2024
„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Aktuálně na německém webu

Vandals von Marek Schovánek in Prag

       ·   22.09.2024
Marek Schovánek wurde in Prag geboren und verbrachte seine Kindheit mit seinen Eltern im kanadischen Exil, was seine Sensibilität für Fragen der Identität, des Exils und der kulturellen Schnittstellen grundlegend prägte. Heute lebt und arbeitet

Unerahnte Erlebnisse auf dem Fall-Festival in DOX

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, Gebrüder Quay, Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst oder Josef Bolf sind nur einige von vielen Persönlichkeiten, denen man in der kommenden Tagen im Zentrum für die Gegenwartskunst DOX in Prag

Festhalten und Erden 

       ·   02.09.2024
„Das Seil ist ein Anker“, behauptet die deutsche, in Barcelona lebende Trapeze-Künstlerin Vivian Friedrich. Zum Schluss des Prager Akrobatik-Zirkuses Letní Letná führte sie das Stück Kristall Bohème auf. Darin thematisiert sie ihre böhmischen Wurzeln.