Octavia G-Tec: hybrid na benzín a CNG
Třetího září uplynulo rovné čtvrtstoletí od chvíle, kdy z linky nové továrny v Mladé Boleslavi sjela první nablýskaná moderní verze Škoda Octavia. Od té doby ji následovalo sedm milionů dalších.
Pro budoucnost to neznamená mnoho. Zejména ve chvíli, kdy ona budoucnost je i pro insidery z branže hodně nečitelná. Celá Volkswagen Group chce veškerý svůj park elektrifikovat do roku 2035. A nejen to.
Navázala na populární předchůdkyni
Nový vůz byl prvním produktem škodovky, jehož vznik proběhl celý v režii nového vlastníka Škody, německé Volkswagen Group. Mladoboleslavská továrna tehdy byla jedním z nejmodernějších podniků svého druhu v Evropě a octavia se okamžitě stala jeho vlajkovou lodí.
Nový vůz dostal do vínku slavné jméno. Octavia, latinsky “osmá”, byla v šedesátých letech nejpopulárnějším vozem tehdejšího státního podniku AZNP Mladá Boleslav a osmým, jejž firma vyrobila po druhé světové válce a následném znárodnění.
Měla však úspěchy i na mezinárodní scéně, což se technologickým výrobkům zpoza železné opony nestávalo každý den. V letech 1961-1963 dosáhla oktávka na tři po sobě jdoucí vítězství ve své třídě na prestižní Rallye Monte Carlo a v roce 1962 byla nejrychlejší ve čtyřtisícimílovém závodu napříč americkým kontinentem z Montrealu do Vancouveru. Stejného triumfu dosáhla ještě na Rallye Shell 4000 o rok později 1963.
Úspěch napříč kategoriemi
První plány na moderní octavii vznikly na rýsovacím prkně v roce 1992, rok poté, co škodovku převzala Volkswagen Group. V současnosti se oktávky vyrábějí již ve čtvrté generaci. Odborníci oceňují, že nynější větší nabídka motorů – na dvě i čtyři kola, spalovací i hybridní – pro octavie dosud nebyla nikdy k dispozici. Přičtete-li k tomu relativní dostupnost, víte, co dělá z octavie jeden z nejprodávanějších evropských vozů – jak ve třídě malých rodinných vozů, tak napříč kategoriemi.
Nečitelný zítřek
To vše se fanouškům tradiční značky dobře čte, ale pro budoucnost to neznamená mnoho. Celá Volkswagen Group chce veškerý svůj park elektrifikovat do roku 2035. Ještě předtím se však zřejmě podle expertů anonymně citovaných v britském deníku The Guardian bude chtít zbavit manuálních převodovek (s možným vysvětlením snadnějšího přechodu na řízení plně eletrických vozů).
Některé potíže jsou specifické. Šéf mladoboleslavské továrny Thomas Schäfer již naznačil, že aby nové vozy dostály přísným emisním cílům Evropské unie, musely by být nejméně o 150 tisíc korun dražší. Jakým způsobem to ovlivní octavii, to dnes patrně neví ani Schäfer sám.