Stanice Olbrachtova na lince D a kresby čekajících cestujících „v zrcadle“ na stropě od Vladimíra Kokolji. Zdroj: IPR.
Hloubkové práce ovšem pomalu pokračují i na berlínské trase U5. Soupravy projíždějí na prodloužení této trati z Alexanderplatzu na hlavní nádraží, které funguje od prosince 2020, zatím bez zastavení. Mezi Alexanderplatzem a nádražím mezitím pokračují práce na stanici Museumsinsel.
Stavbu oddaluje karanténa
Nová stanice podzemní dráhy by podle optimistických plánů mohla být otevřena 10. září. Novou zastávku by tak cestující poprvé využili přesně 125 let od chvíle, kdy začala výstavba berlínského metra, konkrétně na tehdejší dobu průkopnické trasy dnes označované jako U1.
Podle mluvčí dopravního podniku Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) ovšem otevření nové stanice závisí na pokroku ve stavebních pracích a koronavirové pandemii. Nynější plán je tedy podle ní otevřít novou stanici do konce roku. „Naši stavaři jsou v současné době v karanténě v Polsku,“ potvrdil Jörg Seegers, technický ředitel společnosti BVG Projekt, která má stavbu na starosti. Stavbaři mají ještě dokončit obložení stěn přístupových prostor, což je aktuálně část výstavby, která otevření nové stanice U-Bahnu Museumsinsel oddaluje.
Čekání pod hvězdnou oblohou: vizualizace ukazuje, jak bude stanice metra Museumsinsel jednoho dne vypadat.
Poté podle Seegera čekají projekt různé testy a zkoušky. Teprve pak může orgán technického dozoru vydat provozní licenci. Nová část metra U5 v centru Berlína byla zatím bez zmíněné stanice uvedena do provozu 4. prosince 2020. Uzavřela tak mezeru mezi Alexanderplatzem a Braniborskou bránou. Hlavní nádraží a stanice Hönow na východním okraji Berlína jsou tedy nyní propojeny napřímo.
Nová trasa v Praze
Pražané jsou v očekávání otevření nové trasy metra. „Déčko“ nabídne cestujícím 10 kilometrů a stejný počet stanic. Povede přes Náměstí Míru, Pankrác a Krč až do Písnice. Zatím probíhají hlavně geologické výzkumy a ražby průzkumných štol. Pražský dopravní podnik vypisuje výběrová řízení na zhotovitele prvního úseku Olbrachtova – Pankrác. Výstavba bude podle plánu trvat více než 7 let a stát má přes 10 miliard korun. Začít by se s ní mělo ještě letos po geologických průzkumech.
Celková koncepce linek pražského metra. Zdroj: DPP.
Čtvrtá trasa pražského metra byla zahrnuta již do prvních úvah o síti metra v Praze. Vždy byla shoda na tom, že jižní část metropole potřebuje kapacitní, nejlépe kolejovou, páteřní trasu veřejné dopravy. A tak je trasa D již od devadesátých let 20. století prostorově vymezena v Územním plánu města a v Zásadách územního rozvoje jako propojení jižní části Prahy s centrem.
Již první etapa, úsek Pankrác – Depo Písnice, má za úkol vyřešit dva velké problémy veřejné dopravy osob v Praze. Zaprvé problematickou dopravní situaci v západní části jižního sektoru města (Krč, Lhotka, Novodvorská, Libuš atd.), kde bydlí cca 150 000 obyvatel. Ti mohou jako veřejnou dopravu do centra využít pouze autobusy a na Kačerově přestup na metro C.
Stanice Nemocnice Krč na lince D. Zdroj: IPR.
Dále má zajistit žádoucí podchycení autobusové dopravy a části individuální automobilové dopravy z jižní části příměstského regionu ve stanicích Písnice a Depo Písnice, tedy v okrajové části města, kde budou terminály autobusové dopravy a parkoviště P+R. Harmonogram stavby prozrazuje, že hotovo bude nejdříve v roce 2027, takže Pražané si na novou dopravní megastavbu budou muset ještě počkat. První část trasy z Pankráce na Nové Dvory by měla být podle původních plánů ovšem hotová už v roce 2023.