Jaká podle tebe aktuálně panuje nálada na tuzemské vinařské scéně?
Koronavirová karanténa se pravděpodobně dotkla nás všech a proto jsme asi nyní všichni v očekávání, co bude dál…
Vím, že jezdíš také pravidelně do rakouských vinařství, jaká je situace tam?
Vinaři, kteří jsou závislí na prodejích do gastronomických provozů a na společenských akcí, jsou na tom hůře jak v Česku, tak i za hranicemi. Ti, kteří prodávají koncovým zákazníkům a specializují se na export, tak řeší spíše vína nedostatek. Je to různé.
Vnímáš, že se vinařství – ať už v Česku či v Rakousku – stačila do určité míry přes léto díky turismu zahojit?
Myslím si, že i když tuzemský turismus měl letos žně, tak to rozhodně ztráty nenahradilo. V Rakousku to bude obdobné.
Jak jste to zvládli vy a co vás u/drželo?
Zvládáme to, i když jsme hodně závislí na restauracích. Snažíme se prodeje směrovat i přes jiné kanály. Například přes e-shop, dělat marketing přes sociální sítě, prodávat víno ze sklepa a účastnit se různých veřejných – povolených akcích, kde získáváme mimo jiné nové kontakty na koncové zákazníky. Funguje to a budeme do osobnějšího kontaktu investovat stále více času i peněz.
Jak bys vlastně charakterizoval své vinařství?
Jsme mladé vinařství z Nového Šaldorfa nedaleko Znojma, které stojí za dobrou a konstantní kvalitou vína, která jsou svěží, elegantní, suchá a minerální. Ve sklepě používáme jak novou, tak i tradiční technologii a design našich láhví je – myslím – velmi nevšední, poutavý a nadčasový.
Myslím si, že výraznou výhodu nyní asi měla ta vinařství, která nabízí i ubytovací služby. Na Jižní Moravě byl letos během léta doslova boj o volnou postel, vnímáš to podobně a plánuje Arte Vini do budoucna rozšíření svých služeb – ať už tímto či jiným směrem?
Provozuji sám soukromě apartmán a musím toto potvrdit. Lidé zůstali spíše v Česku a o ubytování byl skutečně velký zájem. Vidíme to i na tržbách ve sklepě. V budoucnosti plánujeme výstavbu nového vinařství, kde rozhodně s ubytovacím zařízením počítáme.
Jaký je podle tebe všeobecný trend vinařského světa, půjde se cestou zmíněného rozšiřování služeb nebo se budou vinařství naopak více soustředit na svůj klíčový produkt – víno – a jeho propagaci?
Vinaři se určitě i nadále budou soustředit na výrobu kvalitních vín, ale co by to bylo za společenské akce, koncerty, turistiku i cyklistiku, kde by si lidé nemohli dát skleničku dobrého vína? Myslím si, že prožitek z vína je dokonalý ve spojení produktu a služby.
Blíží se vinobraní a s ním i související tradiční akce, ta největší – Znojemské historické vinobraní – se přesunula na příští rok, bude to pro znojemské vinaře velká újma? A předpokládám, že se tedy můžeme těšit alespoň na jiné menší akce, co vás/ nás čeká?
Myslím si že velká újma to nebude. Čeká nás spousta jiných akcí. Například 5. září VOC Festival, 11. září křest znojemských Kraváků, 12. září přes 200 otevřených sklepů po celém Znojemsku a další zajímavé akce. Mimo jiné máme od úterý do soboty během celého září otevřený sklep pro naše zákazníky a všechny milovníky vína. Takže nás čeká opravdu pestrý podzim!