Když před devíti lety vyšly najevo podvody s naftovými motory ve Volkswagenu, akcie VW se ze dne na den najednou propadly z dobrých 250 na 96 eur. Od té doby už se nedostaly na předchozí úroveň.
VW jede dolů
Problémy ve značce VW jsou nyní obzvláště závažné, protože se týkají téměř poloviny prodejů automobilů v koncernu. Řeč vedení je jasná: postavíme se čelem všem tématům, která byla doposud tabu. Představenstvo poprvé zvažuje uzavření továren v Německu a uvažuje o propouštění. Cílem je do roku 2030 zvýšit provozní marži z 8 na 10 procent.
Předseda představenstva Oliver Blume říká, že Volkswagen potřebuje 180 miliard eur pro přechod na e-mobilitu, digitalizaci vozidel a rozvoj autonomního řízení, aby si zajistil budoucnost.
Ja zapotřebí zvýšit prodej aut značek Volkswagen, který klesl v první polovině roku ze 4 % na 2,3 %, což je nejhorší prodej ze všech značek koncernu. Škoda dosahuje rentabilitu 8,4 procenta, v absolutních číslech dosahuje i vyššího zisku než značka VW. Prémiové značky jako Porsche a Bentley dosáhly dokonce dvouciferného zisku.
Moc lidí, málo aut
VW zaostává i v efektivitě. Na výrobu 9,2 milionu kusů automobilů potřebuje 680 000 zaměstnanců. Zatímco Toyota prodala v loňském roce 11,2 milionu vozidel s 380 000 zaměstnanci.
Zkrátka, VW vyrábí příliš nákladně a s příliš velkým počtem zaměstnanců, zejména v centrále ve Wolfsburgu. Neefektivitu pak způsobují i vysoké výhody pro zaměstnance. Konfrontace s nimi, odbory a zemskou vládou (vlastní důležitý balík akcií koncernu) nebudou jednoduché.
Výsledek konfliktu je důležitý nejen pro VW, ale vzhledem k jeho velikosti pro celou německou ekonomiku. Odboráři by to neměli chápat jako vyhlášení války, ale spíše jako výzvu k probuzení a přehodnocení dosavadních postupů. To kouzelné slůvko se jmenuje “kompromis”.
Na situaci reaguje i předseda CDU Friedrich Merz, který považuje plánované drastické škrty ve Volkswagenu za varování: „Německo již není dostatečně konkurenceschopné. VW vládě jasně ukazuje, na čem jsme.“ Pokud se záchranné kroky nepodaří, budeme brzy psát o konci jedné legendy.