Volkswagen hoří a jen tři značky zachraňují jeho čest. Porsche, Bentley a Škoda.

Jeden z nejúspěšnějších koncernů v Německu, Volkswagen Group, se utápí v slzách. Drastický program snižování nákladů má největšího evropského výrobce automobilů vrátit zpět na správnou cestu. Pochybnosti jsou však velké… a oprávněné.

Když před devíti lety vyšly najevo podvody s naftovými motory ve Volkswagenu, akcie VW se ze dne na den najednou propadly z dobrých 250 na 96 eur. Od té doby už se nedostaly na předchozí úroveň. 

VW jede dolů

Problémy ve značce VW jsou nyní obzvláště závažné, protože se týkají téměř poloviny prodejů automobilů v koncernu. Řeč vedení je jasná: postavíme se čelem všem tématům, která byla doposud tabu. Představenstvo poprvé zvažuje uzavření továren v Německu a uvažuje o propouštění. Cílem je do roku 2030 zvýšit provozní marži z 8 na 10 procent.

Předseda představenstva Oliver Blume říká, že Volkswagen potřebuje 180 miliard eur pro přechod na e-mobilitu, digitalizaci vozidel a rozvoj autonomního řízení, aby si zajistil budoucnost.

Ja zapotřebí zvýšit prodej aut značek Volkswagen, který klesl v první polovině roku ze 4 % na 2,3 %, což je nejhorší prodej ze všech značek koncernu. Škoda dosahuje rentabilitu 8,4 procenta, v absolutních číslech dosahuje i vyššího zisku než značka VW. Prémiové značky jako Porsche a Bentley dosáhly dokonce dvouciferného zisku.

Moc lidí, málo aut

VW zaostává i v efektivitě. Na výrobu 9,2 milionu kusů automobilů potřebuje 680 000 zaměstnanců. Zatímco Toyota prodala v loňském roce 11,2 milionu vozidel s 380 000 zaměstnanci.

Zkrátka, VW vyrábí příliš nákladně a s příliš velkým počtem zaměstnanců, zejména v centrále ve Wolfsburgu. Neefektivitu pak způsobují i vysoké výhody pro zaměstnance. Konfrontace s nimi, odbory a zemskou vládou (vlastní důležitý balík akcií koncernu) nebudou jednoduché. 

Výsledek konfliktu je důležitý nejen pro VW, ale vzhledem k jeho velikosti pro celou německou ekonomiku. Odboráři by to neměli chápat jako vyhlášení války, ale spíše jako výzvu k probuzení a přehodnocení dosavadních postupů. To kouzelné slůvko se jmenuje “kompromis”.

 Na situaci reaguje i předseda CDU Friedrich Merz, který považuje plánované drastické škrty ve Volkswagenu za varování: „Německo již není dostatečně konkurenceschopné. VW vládě jasně ukazuje, na čem jsme.“ Pokud se záchranné kroky nepodaří, budeme brzy psát o konci jedné legendy.

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu

Vandals Marka Schovánka v Praze

       ·   22.09.2024
Pochází z Prahy. Dětství strávil v kanadském exilu, což zásadně formovalo jeho citlivost vzhledem k identitě a kulturnímu rozhraní. Dnes Mark Schovánek žije a tvoří střídavě v Berlíně a v Praze. 

Netušené zážitky na festivalu FALL v DOXu

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, bratři Quayové Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst či Josef Bolf jsou jen některé z osobností, které budou v příštích dnech moci potkat návštěvníci pražského Centra pro současné umění DOX.

České tóny Dvořákovy Prahy 

       ·   10.09.2024
„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Aktuálně na německém webu

Vandals von Marek Schovánek in Prag

       ·   22.09.2024
Marek Schovánek wurde in Prag geboren und verbrachte seine Kindheit mit seinen Eltern im kanadischen Exil, was seine Sensibilität für Fragen der Identität, des Exils und der kulturellen Schnittstellen grundlegend prägte. Heute lebt und arbeitet

Unerahnte Erlebnisse auf dem Fall-Festival in DOX

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, Gebrüder Quay, Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst oder Josef Bolf sind nur einige von vielen Persönlichkeiten, denen man in der kommenden Tagen im Zentrum für die Gegenwartskunst DOX in Prag

Festhalten und Erden 

       ·   02.09.2024
„Das Seil ist ein Anker“, behauptet die deutsche, in Barcelona lebende Trapeze-Künstlerin Vivian Friedrich. Zum Schluss des Prager Akrobatik-Zirkuses Letní Letná führte sie das Stück Kristall Bohème auf. Darin thematisiert sie ihre böhmischen Wurzeln.