Berlín otevřel nové letiště. Odbavuje i čtyři hodiny

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Berlín po 16 letech výstavby otevřel během lockdownu své nové letiště známé pod označením BER. První zkušenost cestujících s ním je ovšem bídná. Chystáte-li se z něj letět v době berlínských prázdnin či svátků, na odbavení si v souladu s doporučením Lufthansy vyhraďte raději čtyři hodiny. Budou se vám hodit.

Hlavní terminál Berlin Brandenburg Airport má oproti původnímu plánu mezipatro navíc, odbavení tu přesto trvá neúnosně dlouho Foto: Danuše Siering

Konečně. Po dlouhé době mohly berlínské rodiny odletět na podzimní prázdniny, pro mnohé z nich to bylo i první seznámení s novým berlínským letištěm „BER“. Letištní architekti a manažeři si teď mohli udělat představu o průběhu odbavení při plné zátěži. Zkouška dopadla dramaticky.

O víkendu, kdy v Berlíně začínaly prázdniny, vytvořily se obrovské fronty, které nebyli pracovníci letiště schopni odbavit včas. Výsledkem byl nejen třídenní (pátek – neděle) chaos a nervy před odletem, ale mnohé rodiny strávily začátek prázdnin právě na letišti, když jim kvůli špatně organizovanému odbavení uletělo letadlo.

Od Lufthansy přišlo promptně prohlášení: „Vzhledem ke zvýšenému počtu cestujících na začátku prázdnin se mohou na berlínském letišti prodloužit čekací doby u odbavovacích přepážek a bezpečnostních kontrol. Z tohoto důvodu vás žádáme, abyste se na letiště dostavili alespoň 240 minut před odletem.“

Pohled z letadla na letištní plochu BER, Foto: Danuše Siering

O víkendu 8.– 10. října letiště BER odbavilo celkem 188 000 cestujících, což by – při celkem nereálném každodenním počtu – znamenalo ročně přepravit 22 milionů cestujících. V zájmu navýšení kapacity z původně plánovaných 22 milionů cestujících na 27 milionů ročně, přitom investor přidal hlavnímu terminálu mezipatro. Neustálé změny a s tím i prodlužování realizace byly jedním z důvodů, že se náklady na stavbu letiště vyšplhaly z původně plánované 1, 1 miliardy Euro až na 6 miliard Euro. 

Lufthansa zdržení při odbavení vysvětluje nutností kontrolovat testy a očkování. Jako hlavní důvod však uvádí nedostatek zaměstnanců v letecké branži.

Během krize z odvětví letecké dopravy natrvalo odešlo 16 % pracovníků. V případě pozemní obsluhy, kde se jedná o těžkou a špatně placenou práci, to byla dokonce téměř polovina. Lufthansa ale zapomněla dodat, že to byli oni sami, kdo velkou část pracovníků propustili. Psali jsme o tom v článku Cestování v roce 2021? Krizi řeší největší cestovka světa i největší aerolinky Evropy .

240 minut, to jsou čtyři hodiny čekání… pro rodiny s malými dětmi nemalá komplikace, obzvlášť, když potom následuje ještě třeba několikahodinový let. Najít řešení nebude lehké. Při cestě do Prahy jím ale může být auto. I navzdory rozsáhlým opravám na dálnici cesta trvá méně než čtyři hodiny – člověk je tak v cíli dřív, než by jej na berlínském letišti odbavili.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

První fáze obnovy Bílé labutě je před dokončením. Vznikne nová pasáž

Ikonický obchodní dům Bílá labuť byl již restaurován podle původních plánů včetně unikátní prosklené vnější stěny. Nezastavěná část parcely ve vnitrobloku bude nyní využita k propojení obchodního domu a navazujícího hotelu. Vznikne nový veřejný prostor propojený přízemím obchodního domu s ulicí Na Poříčí a Petrskou čtvrtí. V jeho parteru se objeví kavárny a obchody. O rekonstrukci obchodního domu a jeho okolí jsme si povídali s Markem Tichým, architektem ze společnosti TaK Architects.

Nejčtenější v kategorii Society