#restartpodnikani Mezi podnikáním a mateřstvím

Představit Terezu Salte není tak úplně jednoduché. Je to totiž velmi schopná mladá žena a počet jejích aktivit na prstech jedné ruky rozhodně nespočítáte. Na to budete potřebovat rukou hned několik a časem budete muset ruce přidávat. Tereza je žena mnoha tváří a její zápal a energie může být pro mnohé z nás v dnešních nelehkých dnech inspirací.

15. 5. 2020

Pyšní se titulem mistryně České republiky v gymnastice, vystudovala politologii a 4 roky žila v norském Oslu. Založila společně s manželem marketingovou agenturu Elite Bloggers. Napsala knihu Šlehačková oblaka a stala se maminkou. Také má jeden z nejúspěšnějších podcastových kanálů, a to podcast V Oblacích, ke kterému přidala další podcast Linka, který vede se známým youtuberem Kovym.

Tereza je opravdu žena mnoha podob, ale nejvíce vás oslní její úsměv, příjemný klidný hlas a její optimistický pohled na život. Poslední týdny zasáhly i jejich podnikání a jak tuto krizi společně s manželem ustáli se dozvíte v našem rozhovoru.

Terezo, před nedávnem jste se přestěhovali do domu na okraj Prahy, jak si to užíváte být paní domu?

Vždycky jsem toužila bydlet v domě se zahradou. A užívám si to moc. Nejradši mám můj ranní rituál. Uvařím si kafe, sednu si na terasu a kochám se výhledem. Zamilovala jsem si to. Na bydlení v domě jsme si všichni zvykli velmi rychle. Trávíme spoustu času na zahradě, grilujeme a milujeme tu volnost, kterou nám dům dává. S domem a zahradou se ale pochopitelně pojí i hodně práce. Jako malá jsem zahradní práce neměla ráda, protože jsem je dělat musela. Teď je to pro mě forma relaxu a tréninku zároveň. A obzvlášť v aktuální situaci posledních měsíců jsme byli za dům nesmírně vděční.

Oba jste s manželem bývalí gymnasti, budete Vašeho syna Williama tako vést ke sportu – konkrétně ke gymnastice?

Myslím, že každé dítě přirozeně nasává aktivity rodičů. Ani jeden už aktivně nezávodíme, nicméně John Erik trénuje český národní tým v Teamgymu a s Williamkem si nikdy nenecháme ujít příležitost pozdravit gymnastky, když mají tréninkové kempy. William prostředí tělocvičny miluje a vypadá to, že je v něm jako doma. Je na něm vidět, že ho gymnastický trénink fascinuje a už od roku byla jeho nejoblíbenější aktivita dělat kotouly. Myslím ale, že počkáme, ke kterému sportu bude sám tíhnout, a který ho bude bavit nejvíc. Na to má ještě spoustu času. Na konci léta mu budou tři roky.

Většina lidí Vás má spojenou s Norskem díky Vašemu blogu Tereza in Oslo, jak vnímáte to, že do Norska nyní jet nemůžete, zasáhlo Vás to hodně?

Aktuálně vyčkáváme, jak se situace vyvine. Zatím se snažíme nepřipouštět si variantu, že bychom se s rodinou neviděli několik dalších měsíců. Díky technologiím je vše mnohem jednodušší a jsme v kontaktu téměř denně.

S manželem podnikáte již přes 5 let, je aktuální situace kolem koronaviru první krize, kterou si Vaše agenturu Elite Bloggers prochází?

Ano. Agenturu jsme založili v roce 2015. V době krize v roce 2008 jsme ještě ani netušili, že o pár let později budeme sami podnikat. Měli jsme plán, co budeme dělat, pokud přijde ekonomická krize, o které se již dlouho mluvilo a její příchod se očekával. Ale málokdo tušil, že přijde tak rychle.

Museli jste aktuálně v agentuře přistoupit k určitým razantním krokům, změnám, nebo nastavení ve fungování firmy?

Samozřejmě. Ze dne na den jsme nastavili fungování celého týmu z domova. Museli jsme jednat velmi rychle a najít nové strategie, jak s týmem komunikovat a jak organizovat práci. Velmi těžké bylo tým motivovat, ale zároveň být otevření ohledně aktuální situace, která nebyla pro nikoho jednoduchá. Myslím, že všichni jsme si sáhli na dno našich sil, ale odnášíme si obrovské zkušenosti, které fungování firmy posílí a upevní týmového ducha. Máme také velkou radost, protože se ukázalo, že máme v týmu opravdu velmi schopné lidi, kteří dokáží zabrat na 200 %.

Jak dle Vašeho pohledu vnímají situaci influenceři, se kterými jste denně v kontaktu? Bojí se, že přijdou o zakázky, nasmlouvané kampaně s firmami?

Myslím, že je to velmi individuální. Jsou influenceři, kterým se zrušili kampaně, jiných se to dotklo jen velmi málo.

Naše zkušenost je taková, že mají pochopení pro pozastavování i rušení kampaní, přestože pro některé to je jedna z hlavních forem jejich příjmů. Ale stejně jako my věří, že se celá situace už brzy v lepší obrátí. Už nyní vidíme, že se vše začíná pomalu vracet k normálu. Klienti začínají opět rozjíždět marketingové aktivity, sice opatrně, ale uvědomují si, že marketing je nyní potřeba, aby dostali zákazníky zpět do svých prodejen nebo na e-shopy. Právě influencer marketing je pro tento účel vhodným nástrojem. Zajišťuje velmi dobrý zásah cílové skupiny a není náročný na produkci, komerční obsah totiž tvoří sami influenceři, ani tolik nákladný jako třeba billboard nebo televizní reklama. Navíc důvěra v online tvůrce a “virtuální přátelství” mezi nimi a jejich sledujícími se během krize ještě prohloubily.

Jste mámou dvouletého syna, vedete s manželem úspěšnou firmu, sama jste aktivní influencer s velmi úspěšným blogem a dvěma podcastovými kanály, máte vůbec někdy čas jen sama pro sebe?

Děkuju, Báro, za milá slova. Mám velkou výhodu, že veškerá tvorba mě nesmírně baví a je to taková moje forma relaxu. Občas je velmi těžké to ukočírovat, ale mám v tom naprostou volnost a vždycky jsem byla typ člověka, který pořád něco vymýšlel, vytvářel, lidově řečeno – seděl zadkem na několika židlích. Přemýšlím, kdy jsem měla čas jen sama pro sebe. Většinou musím vstát hodně brzo ráno. Je pravda, že poslední dva měsíce vstávám v šest, v půl sedmé a cvičím, plavu, nebo si užívám to kafe na terase. Vždycky to jde nějak vymyslet, jen nás nemohou přemoct výmluvy.

Jste pro spoustu mladých žen inspirací a motivací, že lze skloubit rodinný život a podnikání. Jaký na to máte recept?

Já mám právě pocit, že mi to velmi často padá na hlavu. A ráda o tom mluvím i v podcastech, protože mi přijde důležité to neprezentovat jako procházku růžovou zahradu. Možná, že mám výhodu, že jsem se za ty roky naučila, do čeho se opravdu vyplatí investovat hodně času a co se dá sfouknout rychle. Myslím ale, že je důležité poznat především sama sebe. Všechno, co děláme, by mělo dávat smysl především nám. A pak najdeme formu, která nám bude vyhovovat. Také je velmi důležité mít vedle sebe partnera, který vás nechá chvíli oddechnout a rozumí, kolik práce obnáší role mámy.

Jak vnímáte budoucnost influencer marketingu ve spojení s aktuální situací, bude budoucnost odlišná, než jste ji viděla před několika měsíci?

Influencer marketing je silným trendem a podle nás jím bude i v budoucnu. Jeho využití v marketingových strategiích firem stále roste a myslíme si, že současná situace na tom nic nezmění. Pozorujeme, že se na nás během krize začali obracet i noví klienti, kteří nemají s influencer marketingem žádnou dosavadní zkušenost, a přejí si ho vyzkoušet. Chtějí například pomoct překlopit jejich offline aktivity do onlinu, dostat lidi na svoje online obchody nebo firemní účty na sociálních sítích. Nejen pro tento účel je influencer marketing jako stvořený. Nicméně domníváme se, že klienti teď budou s investicemi do marketingu obezřetnější, a budou opatrnější při výběru influencerů, se kterými si přejí spolupracovat. Myslíme si proto, že přijde odklon od kvantity, a naopak zaměření se na kvalitu influencerů, což se my jako agentura snažíme v našich kampaních dlouhodobě aplikovat.

Kde vidíte agenturu Elite Bloggers za 5 let?

Influencer marketing je trend, který se velmi rychle rozvíjí a mění. Před rokem by nás nenapadlo, že budeme mít v Elite Bloggers Hubu podcastové studio a budeme zastupovat české podcastery a vyjednávat pro ně spolupráce právě v podobě komerčních klipů. Doufáme a pevně věříme, že Elite Bloggers bude zdravě rostoucí a prosperující firma, která bude mít spokojené zaměstnance. A především, že nás to bude pořád naplňovat tak jako dnes.

Více najdete zde.