Hlavní útok na Německo teprve přijde, říká spolumajitel značky Festka Michael Moureček

Skoro každý si někdy pořizoval kolo. Byly časy, kdy byl kupující rád, že na něj nějaké zbylo. V pozdějších letech to zase až takový problém nebyl, ale cyklista kolikrát po několika jízdách zjistil, že mu bicykl úplně nesedí. Trendem se nyní stává kupovat kola na míru. Pravda, není to nejlevnější záležitost, ale kdo si takový stroj pořídí, nedá na něj dopustit.

Michael Moureček – spolumajitel značky Festka Foto: archiv Festka

Pražský výrobce silničních kol Festka – jedná se o slangový název pro dráhové kolo – s tím má bohaté zkušenosti. Bicykly na míru prodává po celém světě. Zákazníky má doma, ale úspěšný je třeba i na zajímavém německém trhu.

Spoluzakladatelem firmy je Michael Moureček. Fandové cyklistiky si na toto jméno možná vzpomenou. Kombinoval dvě disciplíny. V pražské Dukle závodil ponejvíce na dráze, v Itálii se uchytil v silniční stáji, ale kariéru zakončil už v šestadvaceti letech. 

„Věděl jsem, že cyklistika není sport, který by mě zajistil do konce života. Nechtěl jsem, aby to dopadlo tak, že se jednoho dne probudím, bude mi čtyřicet a pro běžný život budu mít zkušenosti osmnáctiletého kluka,“ vyprávěl bývalý závodník.

Takto vypadají modely z výroční limitované edice Foto: archiv Festka

Michael Moureček se začal věnovat marketingu a několik let do pedálů nešlápl. Jenže když se blížily třicetiny, rodiče přišli s nápadem mu koupit kolo. „V tu chvíli nastala zajímavá situace. I když jsem dřív závodil, nikdy jsem kolo nesháněl. Přemýšlel jsem o tom a věděl jsem, že nechci žádnou konkrétní značku, ale budu se rozhodovat podle materiálu.“ 

Došel k názoru, že si nechá postavit silniční kolo. Se svým současným partnerem, který se pro stavbu také nadchnul, začali objíždět výrobce. Jenže překvapivě naráželi na nepochopení. „Kolo jsem akutně nepotřeboval, chtěl jsem si udělat radost, aby na něm bylo všechno perfektní a mělo to nějakou myšlenku,“ líčil.

Kola na míru zaručují pohodlnost jízdy

„Nenašli jsme nikoho, kdo by byl ochotný takové kolo postavit. Nikdo nechápal, že to má být moje vizitka. Přitom pořád šlo o koníček, jak vyrobit kola pro nás. Došli jsme k tomu, že tudy cesta nevede. Nakonec jsme se do toho zamilovali a propadli nápadu, že to zkusíme sami,“ pokračoval.

S Ondřejem Novotným začali v garáži na Jižním městě a dva roky z ní nevylezli. „Vsadili jsme na to, že jednou přijde doba, kdy lidi budou ochotní zaplatit za kolo větší peníze, a od začátku jsme tomu věřili. Byznys jsme rozjeli v roce 2010 a asi před šesti lety jsem byl s výsledným produktem maximálně spokojený,“ prozradil Michael Moureček.

Od jiných výrobců se Festka odlišuje tím, že silniční karbonové rámy nedováží z Asie, ale vyvíjí je a vyrábí v Česku. Nemá jich plné sklady. Bicykl vždy připravují pro konkrétního člověka. „Od zadání zakázky vzniká šest měsíců. Stavět kolo na míru je strašně důležité pro jízdní komfort, ve světě je to docela běžný postup,“ poznamenal spolumajitel pražské firmy, která má zhruba pětadvacet zaměstnanců.

Silniční karbonové rámy Festka nedováží z Asie, ale vyvíjí je a vyrábí v Česku. Kolo od zadání zakázky vzniká šest měsíců Foto: archiv Festka

Zákazníky má v jihovýchodní Asii, severní i jižní Americe a v Evropě. V ní jsou vedle Česka špičkou Německo, Španělsko a Británie. „Objednávky ze vzdálenější ciziny probíhají prostřednictvím dealerů, ale velká část zájemců se domlouvá přímo s námi. Zajímavé je, že každá země funguje cyklisticky jinak,“ prohlásil.

„Většina zákazníků z Německa si přijede objednat kolo osobně. Chtějí vědět, kdo jsme a ověřit si, že kola skutečně vyrábíme, což oceňují. Je to výhodnější i pro nás, že si cyklistu na speciálním kole změříme, aby mu ideálně seděl posed. Popovídáme si, jakou má o ježdění představu, a vlastně si své budoucí náčiní vyzkouší. Řada z nich si ho po půlroce přijíždí i vyzvednout,“ popsal proces, který připomíná ušití šatů u krejčího.

Festka je známá primárně jako značka drahých silničních kol. „Máme nejvyšší ceny na světě, ale prodáváme i bicykly, které jsou relativně dostupné. V korunách se dají pořídit za 150 tisíc. Němci běžně kupují kola za pět nebo šest tisíc eur. Jedná se pochopitelně o lidi, kteří je budou využívat pro sport, a ne jako dopravní prostředek po městě.“

Slušné výsledky v testech

Podle Mourečka jsou Němci pragmatici, kteří hledají to nejlepší v poměru ceny ke kvalitě. „To je jejich motivace a orientují se podle testů v médiích, z nich Festka vychází velice dobře. To na tamním trhu funguje,“ uvedl zakladatel značky s tím, že nejlepšími zákazníky jsou lidé po čtyřicítce, kterým už odrostly děti. 

Tato věková skupina dnes nejen v Německu přechází na silniční cyklistiku. „Držíme se tam asi šest let, ale řekl bych, že hlavní útok na Německo teprve přijde. Naše prodeje jsou zatím pod možnostmi. Neznám žádnou německou značku, která by nabízela to, co my,“ přemítal. 

Tamější trh není tak vyspělý jako český a německý zákazník v nejvyšší sféře je míň náročný. „To se ale začíná měnit a cyklistika se tam stává životním stylem. Z toho logicky vyplývá, že kdo chce v Německu kvalitní sportovní kolo, skončí u značky jako je Festka.“ 

Na umělecky vyvedených kolech výrobce spolupracuje s výtvarníky a designéry. Toto je provedení Spectre Porcelain Foto: archiv Festka

V prodejnosti prý nehraje velkou roli, jestli se jedná o území bývalé NDR nebo západního Německa. Spíš existuje rozdíl mezi městy. „Jiné je to v Mnichově než v Berlíně. V Bavorsku se dá jezdit kolem jezer a vyrážet do hor, v metropoli je fenoménem městská cyklistika a Festka tam nemá moc, co dělat. Začínají tam ale fungovat gravelová kola,“ zmínil „silničky“, které se dají dobře použít v terénu. 

„Nejlepší německý dealer, který se stará o většinu našich prodejů, sídlí v Drážďanech. Na počty se nejvíc kol prodává právě ve městě na Labi. Otázkou je, jestli pak neputují západním směrem, ale celkově má východ lehce navrch. Úplně první prodané kolo do Německa ale putovalo jinam – do Hamburku,“ zavzpomínal.

V posledních letech se v Německu zvyšuje zájem o umělecky vyvedená kola s přímým zaměřením na kupujícího. „Spolupracujeme na nich s výtvarníky a designéry a movitější zákazníci jsou za ně ochotní zaplatit podobné sumy jako za auta,“ zdůrazňuje.

Movitější zákazníci jsou za ně ochotní zaplatit podobné sumy jako za auta. Toto se jmenuje Scalatore Mumie. Foto: archiv Festka

Stejně jako u veškeré jiné cyklistické produkce, také ve Festce se potýkají s krizí, kterou nastartovala koronavirová pandemie. 

„Je to jako s auty – není dostatek komponentů. Vyráběli bychom rychleji a víc prodávali, ale musíme počkat, až k nám součástky dorazí. Jak se jednou kvůli covidu porušil obchodní řetězec, všechno se zpomalilo. Dřív jsme dodávali bicykly za tři měsíce, teď se doba zdvojnásobila. Poptávka je, ale není z čeho dělat,“ krčil Michael Moureček rameny.

Festka prodala do Německa během let 2019, 2020 a 2021 (do konce listopadu) 52 kol. Jedná se o necelých devět procent její celkové produkce za toto období.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Elektromobily: potká německá průmyslová města osud Detroitu?

Německý automobilový průmysl trne z blížícího se zákazu prodeje spalovacích motorů. VW, BMW a další koncerny tento přerod ustojí – jenže subdodavatelům hrozí scénář, pro který se vžil výraz “Detroit”. Proč zrovna Detroit? Protože v 80. letech nenašly americké automobilky odpověď na technologický skok a nové výrobní metody Toyoty, takže z Mekky automobilismu se nadlouho stalo město duchů. To, zda i Německo bude mít své „Detroity,“ podle pozorovatelů nyní do značné míry závisí na vládě.

Nejčtenější v kategorii Business