Master & Master: Původně chtěli v Praze vyrábět těstoviny. Teď si pro jejich designový nábytek jezdí i Němci

Osobitá česká značka Master & Master přináší originální kousky nábytku, který si zamilujete. Snoubí se v něm svěží design moderní industriality s nádechem starých časů, který dodává pocit klidu, pohody, stability a ukotvenosti. Jednotlivé kusy lze velmi dobře kombinovat, můžete z nich poskládat celý pokoj nebo jimi oživit fádně vyhlížející klasický interiér. Jak značka vznikla, kde berou její zakladatelé inspiraci a v čem jsou jiní než ostatní?

Ondřej Zita a Luděk Šteigl

Ondřej Zita a Luděk Šteigl se znají už od střední školy a už tehdy prý plánovali, že „spolu něco vymyslí“. „Výrobě nábytku předcházely z dnešního pohledu trochu vtipné ambice rozjet výrobu těstovin,“ vzpomíná Ondřej Zita. „Měli jsme zakoupené stroje, originální recepturu pro naše nudle, a dokonce i navržený obal! Díky bohu jsme si včas uvědomili, že výroba potravin nebude pro nás to pravé, a rozhodli jsme se věnovat oblasti, ke které máme oba blíž, i když každý z trochu jiného úhlu,“ popisuje.  

Zatímco Ondřej vystudoval grafický design, Luděk se vyučil truhlářem. Zatímco Ondřej studoval na UMPRUM, Luděk se učil řemeslu v jedné londýnské truhlárně. „Chvíli trvalo, než nám docvaklo, že Luďkovi technické znalosti a můj background v designu jsou skvělá kombinace,“ směje se Ondřej. Potom už stačilo jen oslovit produktové designéry, vyvinout první artikly, vymyslet správné jméno pro novou značku a pustit se do toho. V Praze tak vznikla značka designového nábytku Master & Master. „Začátky byly správně punkové, ale to k tomu prostě patří. Dnes na to vzpomínáme s úsměvem,“ shrnuje.

Jak se vyvíjel váš zájem o nábytkový design?

Ondřej: Design mě bavil prakticky od střední školy. Věděl jsem, že bych chtěl studovat grafiku. Studium na UMPRUM ale můj zájem o tuhle disciplínu posunulo dál. Potkal jsem tam totiž spoustu šikovných lidí – designérů, se kterými se dodnes vídáme jako kamarádi i spolupracovníci.

Vyvrcholilo to tím, že jsem si v posledním ročníku studia uvědomil, že se nechci věnovat přímo grafickému designu, ale že bych chtěl vzdělání v tomto oboru využít jiným způsobem. Například při budování vlastní značky. 

Ondřej: Produkty si sami nenavrhujeme. Master&Master funguje pouze jako výrobce. Jsme rádi, že kolem sebe máme skvělé produktové designéry, se kterými je radost spolupracovat. Patří mezi ně třeba Lucie Koldová, Jíří Pelcl, Michal Malášek, Tomáš Varga, Jakub Pollág, studio Herrmann & Coufal nebo Jan Čapek.

Všichni nějak působí nebo působili na zmíněné UMPRUM. Návrhy spolu konzultujeme od počátečního konceptu na papíře, v průběhu prototypování, až po finální výrobní dokumentaci. Máme vlastní truhlárnu i kovovýrobu, kde se odehrává drtivá většina výrobního procesu. Je to zároveň i naše laboratoř, kde můžeme zkoušet nové věci. 

Jak dlouho trvá, než se z nápadu na papíře postaví prototyp nového nábytku?

Luděk: Většinou nám proces vývoje nového produktu, tedy od vizualizace až po finále, kdy je produkt oficiálně představen na webu, zabere přibližně půl roku. V závislosti na složitosti daného produktu se to ale může lišit. Například design židle, na které nyní pracujeme, je konstrukčně trochu náročnější a vyžaduje trochu více trpělivosti během vývoje. Čas v takovém případě není až tak rozhodující. Chceme mít spíš jistotu, že židle bude vyladěná nejen po estetické, ale také ergonomické stránce. 

Jak by podle vás měl vypadat dokonalý nábytek?

Luděk: My se snažíme dokonalost nacházet v jednoduchosti. Slovy interpretujícími prezidenta Kennedyho „Not because it’s easy, but because it’s hard“. Vytvoření něčeho jednoduchého totiž bývá to nejtěžší. Dokonalý kus nábytku se odvíjí od kvality a kvalitní musí být nejen design, ale také řemeslné zpracování a v neposlední řadě použité materiály, aby nábytek něco vydržel.

Ondřej: Dřív se nábytek dědil, právě proto, že neztratil nic ze své funkční ani estetické hodnoty. Design takového produktu zároveň vyžaduje nadčasový charakter, který v budoucnosti ze své atraktivity neztratí vůbec nic. Pořizovací cena kvalitního designu z kvalitního materiálu je samozřejmě vyšší, ale pokud budeme přemýšlet v delším horizontu, investice už není tak vysoká a vyplatí se.

Mohou vaše produkty zakoupit i zákazníci z Německa?

Luděk: Naše výrobky doručujeme do všech zemí EU. Zrovna němečtí zákazníci si nás nacházejí velice často a do Německa odesíláme zásilky prakticky denně. Je to jednoduché. Stačí požadované zboží objednat přes náš e-shop, a pokud zákazník potřebujete produkt v jiném rozměru, barvě nebo materiálu, než je uvedeno na webu , stačí prostě napsat e-mail a my už se mu ozveme. 

Foto: Facebook / Master & Master

Tento článek si můžete přečíst i v němčině.

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu

Z punkové princezny podnikatelkou

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn-Taxis, někdejší punková princezna s natupírovaným účesem a výstředním make-upem, dobývala v 80. letech minulého století titulní stránky nejen německého tisku. Po náhlé smrti manžela Johanna von Thurn-Taxise, s nímž má tři děti,

Společný jmenovatel: Voda 

       ·   15.04.2024
Herečka, pěstitel, léčitelka, veslař a včelař. Co osobnost, to myšlenkový proud a jeden společný jmenovatel: Voda. Ať už jako slza smutku nebo radosti, životabudič, inspirace, nebo médium. Více ve fotosérii Michaely Dzurné Machač.

Aktuálně na německém webu

Von einer Punkprinzessin zur Geschäftsfrau 

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn und Taxis, einstige Punk-Prinzessin, mit toupiertem Haar und grellem Make-up, füllte in den 1980er Jahren die Titelseiten nicht nur der deutschen Presse. Nach dem plötzlichen Tod ihres Mannes Johannes von Thurn und

Gemeinsamer Nenner: Wasser

       ·   15.04.2024
Schauspielerin, Züchter, Heilerin, Imker und Ruderer. Jede Persönlichkeit, eine Gedankenströmung und ein gemeinsamer Nenner: Wasser. Ob als Träne der Trauer oder der Freude, Lebensspender, Inspiration oder Medium. Mehr in der Fotoserie von Michaela Dzurná Machač.