Michal Drtina, Česká mincovna: V Německu legislativa spoření do zlata podporuje a zaručuje tak občanům zásadně vyšší zhodnocení

“Pandemie nám i celému oboru paradoxně pomohla, protože v nejistých dobách je tendence lidí ke zlatu a stříbru vyšší než v dobách jistých,” konstatoval mimo jiné v rozhovoru pro N&N Magazín Michal Drtina, ředitel a místopředseda představenstva České mincovny, a.s.

Michal Drtina. Foto: Česká mincovna

Česká mincovna, a.s. je soukromá společnost sídlící v Jablonci nad Nisou. Založena byla v roce 1993 po rozpadu československé federace, kdy vyhrála výběrové řízení na dodavatele oběžných mincí pro nově vznikající samostatnou Českou republiku. Po celou dobu své existence je výhradním dodavatelem oběžných a pamětních mincí pro potřeby České národní banky. Na svém kontě má také ražbu oběživa pro zahraniční centrální banky, například pro Moldávii, Arménii, Venezuelu, Spojené arabské emiráty nebo Libanon. Kromě toho provádí vlastní emisi pamětních medailí, replik historických mincí, žetonů a medailonků.

Co vše jste zatím dokázali v Česku a jak dlouho vaše firma působí v Německu?

Co se týče Česka, uvedu jen nejstručnější resumé: Od roku 1993 ražba oběžných mincí pro ČR, od roku 2011 ražba mincí a medailí z drahých kovů (zlato, stříbro, platina), obchod s drahými kovy, posledních pět let ražba českých bullion mincí Český lev, od letoška druhý bullion Tolar. V Německu působí naše společnost posledních zhruba 10 let.

Sada tří mincí Český lev 2021. Foto: Česká mincovna

Na co jste nejvíce u sousedů hrdí, co se vám v Německu povedlo? 

Zpočátku jsme nakupovali, dnes už aktivně prodáváme, a to často právě České lvy. Zároveň dodáváme medaile do zlatých důchodových spoření německých občanů.

Co vás na německém trhu nejvíc překvapilo? Například zvláštnosti, které nejsou v Česku běžné.

Je to vládní legislativa, která spoření do zlata aktivně podporuje a zajišťuje tím německým občanům zásadně vyšší zhodnocení, než jaké je u běžných finančních důchodových produktů.

Jak vaše celé podnikání ovlivnila pandemie, jaké vidíte poučení z krize? 

Pandemie nám i celému oboru paradoxně pomohla, protože v nejistých dobách je tendence lidí ke zlatu a stříbru vyšší než v dobách jistých. Přesto to nebylo jednoduché období – museli jsme obsloužit daleko větší množství zákazníků, často z řad drobných střadatelů, kteří překvapivě potřebovali větší servis než zkušení investoři, kteří měli okamžitě jasno.

Hlavním problémem bylo kovy nikoli prodat, ale sehnat, a to se nám díky dlouholetým vztahům s největšími světovými mincovnami a slévárnami dařilo. Za poslední 3 roky jsme vyrostli na dvojnásobek v miliardách korun a ustát to lidsky i technologicky nebyla legrace.

V krizi je to stejné jako v normální situaci, jen musíte dvakrát tolik šlapat a dvakrát rychleji myslet dopředu, za sebe i za zákazníky. Cílem není absolutní hodnota, ale tržní podíl, který schopným firmám roste na úkor těch méně aktivních. Zhodnocení přichází často až po odeznění krize.

Čtěte také: Jistota, která vás podrží v krizi: O investičním zlatě s Michalem Drtinou

Co by se podle vás mělo v Česku změnit (legislativa, infrastruktura a podobně), aby zde bylo Vaše podnikání snadnější? 

Legislativa a povědomí občanů nejen o zhodnocení fyzického zlata, ale také o potřebě pořizovat ho u stabilních a věrohodných obchodníků, kteří vysvětlí všechny nejasnosti a jasně prokáží původ a kvalitu zboží.

Kterou otázku byste rád položil sám sobě? 

Podaří se naší firmě z Česka dobýt svět? :o) Ale vážně: hodně investujeme doma i v zahraničí do podpory značky, a ve výrobě do rozšíření našich schopností (letos jsme například vyrazili první 5 kg minci z ryzího zlata v ČR a začali větší kousky vybavovat nanotechnologicky raženým hologramem jako ochranným prvkem) při udržení špičkové kvality na světové úrovni.

Investiční mince Kněžna Libuše. Foto: Česká mincovna

Zkusil byste porovnat českého a německého zákazníka? 

Bylo by troufalé tvrdit, že víme vše, ale snažíme se učit. Markantním rozdílem je samotný přístup k nákupu fyzických drahých kovů – pro Němce je vlastnictví zlata či stříbra běžným zajišťovacím prostředkem, zatímco Češi ho teprve nachází.

Všechny díly ankety


Sedm mostů ?? – ?? Sieben Brücken

Redakce N&N Magazine spustila rozsáhlý projekt Sedm mostů – Sieben Brücken. Představuje v něm formou ankety se sedmi otázkami významné německé společnosti a osobnosti zastoupené v České republice a české společnosti a osobnosti s aktivitami v Německu. Anketa má za cíl mimo jiné pomoci ve výměně zkušeností a orientaci těm, kdo se chystají působit na druhé straně hranice.

Projekt volně navazuje na knihu Zeď mezi námi z produkce N&N Magazine, která popisuje příběhy Čechů v Německu a Němců v Česku a je nominována na Frankfurtský knižní veletrh 2021.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Deutsche Bank: Trvale udržitelný skandál

Tradičně největší německá banka lže o dodržování norem etického investování, říká její (dnes již bývalá) špičková manažerka. Českým bankám se dosud podobné potíže vyhýbají; především proto, že tuzemský rybník je příliš malý.

Nejčtenější v kategorii Business