Na berlínských tazích, na nichž zkusmo zavedli třicítku, naměřili méně škodlivin

V Berlíně na některých rušných tazích na zkoušku omezili rychlost na 30 km/h a na většině z nich to prokazatelně zlepšilo kvalitu ovzduší. Doprava byla ve sledovaných místech plynulejší – ubylo rozjezdů a tím i emisí škodlivin.

Emise klesly všude tam, kde výraznější snížení rychlosti napomohlo plynulejší dopravě Foto: Shutterstock

Berlínský senát zřídil v rámci modelového projektu zóny s omezením rychlosti na 30 km/h na pěti vysoce frekventovaných silnicích ve městě. Na čtyřech z těchto silnic to vedlo ke zlepšení kvality ovzduší.

Senát to oznámil na sklonku roku po analýze údajů shromážděných v letech 2017 až 2019. Z nich vyplynulo, že hladiny oxidu dusičitého klesly až o 3,8 mikrogramu na metr krychlový vzduchu. Informuje o tom portál německé metropole Berlin.de.

Podle této zprávy klesly hladiny oxidu dusičitého (NO2) na ulicích Leipziger Strasse, Kantstrasse, Hauptstrasse a Tempelhofer Damm až o 3,8 mikrogramu na metr krychlový venkovního vzduchu po zohlednění dalších vlivů. Základní hodnoty v uvedených ulicích před změnou rychlosti se pohybovaly v průměru mezi 41,2 a 51,6 mikrogramu na metr krychlový.

Aby nebylo pochyb, že zlepšení kvality ovzduší lze jednoznačně přičíst snížení rychlosti, a nikoli obecně čistšímu vozovému parku, měřilo město pro srovnání i na podobně frekventovaných silnicích s rychlostními limity 50 km/h.

Na jednom ze sledovaných tahů emise oxidů dusíku neklesly

Jedinou výjimkou je Postupimská třída. Zde experti nezjistili žádné snížení znečištění NO2, které by bylo možné vysvětlit snížením rychlosti. Podle studie je to způsobeno především vysokou intenzitou dopravy na Postupimské třídě. Již před změnou byla průměrná rychlost v této oblasti výrazně nižší než 30 kilometrů za hodinu.

Díky omezení rychlosti na 30 km/h výrazně ubylo provozu v režimu brzda-plyn. Podle studie by omezení rychlosti na 30 km/h mohlo výrazně omezit provoz v dotčených ulicích. Pouze na Potsdamer Strasse a Hauptstrasse popojížděla víceméně beze změny. Nehledě na to, že pilotní projekt už skončil, omezení rychlosti na 30 km/h v  příslušných úsecích platí dodnes.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Jací jsou vlastně Němci? Zdvořilí – ale pozor na gestikulaci!

Výzkumníci, tvůrci anket, blogeři ale i celé knihy se věnují tomu, jaké mají vlastně Němci typické vlastnosti. A jaké o nich ostatní národy chovají předsudky. Jeden ošklivý vtip například říká: „Proč nemají Němci smysl pro humor? Protože mluví německy.” Tuhle teorii zastává dokonce americký profesor! Udělali jsme pro vás výběr nejzajímavějších pozorování.
Přečtěte si

Berlínská gastronomie – kebab, currywurst a kryptoměna

V Berlíně je bezmála 10 000 stravovacích zařízení. Vedle místních bizarností jako jsou klobásy zasypané indickou směsí koření nebo bramborák politý jablečným protlakem, nabízí kuchyni celého světa ve špičkovém provedení. Kdo má opravdu hodně času, může ale zkusit vystát frontu před vyhlášeným stánkem s kebabem, který už popírá myšlenku rychlého občerstvení. Experimentovat lze i při placení – podobně jako Praha má i Berlín svá místa umožňující platbu bitcoinem a dalšími kryptoměnami.

Nejčtenější v kategorii Society