Výstava, kterou lze shlédnout bezplatně v olomoucké Telegraph Gallery, bude k vidění do 28. listopadu. Foto: Roman Polášek
Před sto lety bylo dominantní silou evropského malířství to německé, zejména německý expresionismus. Zářivé barvy, lámané a zkreslené tvary, které zpochybňovaly přetrvávající konzervatismus – tak by se dal popsat směr, který znamenal přelomovou etapu nejen pro evropské, ale i světové malířství, vysvětluje londýnská kurátorka výstavy Jane Nealová.
Nadvládu evropského malířství podle kurátorky ukončily obě světové války a dramatické geopolitické rozdělení na východ a západ. Na jedné straně se totiž rozvíjely formy abstraktního umění a na druhé socialistický realismus, figurální malba a tradice ateliérové výuky. Po roce 1990 však přišel zlom a nová generace německých umělců, především malířů „lipské školy“, měla možnost zažít oba světy.
Tato generace se v současném světě umění prosadila nejen na poli evropském, ale i celosvětovém a probudila nový zájem o figurální malbu. „Je tedy nejvyšší čas prozkoumat, jak vypadá německé malířství dnes, sto let po jeho posledním rozmachu, kdy byl německý expresionismus jedním z nejdůležitějších směrů moderny,“ vysvětluje svůj záměr Nealová.
Výstava, kterou lze shlédnout bezplatně ve zmíněné olomoucké Telegraph Gallery, bude k vidění do 28. listopadu.
Vystavení umělci
Tilo Baumgärtel, Jonas Burgert, Tim Eitel, Martin Eder, Volker Hüller, Michael Kunze, Daniel Richter, Christoph Ruckhäberle, David Schnell, Dennis Scholl, Kristina Schuldt, Matthias Weischer